Wielka premiera Black Hawka z polskiej Doliny Lotniczej

We wtorek podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Farnborough Sikorsky Aircraft Corp. ogłosił, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Królestwa Arabii Saudyjskiej kupiło produkowane w Polsce helikoptery S-70i Black Hawk. Saudyjczycy podpisali umowę na dostawę trzech maszyn z opcją na dostawę 12 kolejnych śmigłowców.

Publikacja: 20.07.2010 17:35

Śmigłowiec S-70i "Black Hawk"

Śmigłowiec S-70i "Black Hawk"

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Dostawa pierwszego helikoptera jest planowana na początek 2011 roku. Zdaniem Mike Ambrose wiceprezesa ds międzynarodowych programów sił zbrojnych w firmie Sikorsky helikopter S-70i,, który kupili Saudyjczycy, to maszyna zapewniająca bezpieczny i niezawodny transport sił zbrojnych na całym świecie.

[b]Czytaj też: [link=http://www.rp.pl/artykul/511307_Salon_lotniczy_w_Farnborough__Fala_zakupow.html]Salon lotniczy w Farnborough: Fala zakupów[/link][/b]

— Jeszcze niedawno słyszeliśmy, że ten helikopter w ogóle nie poleci — żartował wczoraj w Farnborough po podpisaniu kontraktu Alon Redlich, rzecznik prasowe UTC. —Dzisiaj nikt już nie ma wątpliwości, że nie tylko lata, ale produkowany w Polsce znajduje odbiorców — dodał.

— Nowy międzynarodowy wariant S-70i wykorzystuje globalny łańcuch dostaw i jest pierwszym śmigłowcem Black Hawk zbudowanym w Europie – uzupełnił Janusz Zakręcki prezes PZL Mielec. W PZL Mielec zostało ustanowione centrum programu S-70i dla klientów międzynarodowych.

[srodtytul]Miliardowe inwestycje[/srodtytul]

Eksportowe zamówienie na robione w Mielcu śmigłowce S 70i Black Hawk to doskonała wiadomość dla spółki z podkarpackiej Doliny Lotniczej. Należące do Sikorsky Aircraft zakłady z Mielca dopiero kilka tygodni temu testowały w locie pierwszy zrobiony w Polsce helikopter S 70i. Przejmowanie technologii amerykańskiego potentata śmigłowcowego następuje w mieleckiej firmie w ekspresowym tempie. A sukces produkcyjny nie byłby możliwy bez lotniczych tradycji PZL Mielec, sięgających okresu Centralnego Okręgu Przemysłowego i rozpędu jakiego nabrały w ostatnich latach technologiczne firmy należące do lotniczego klastra z południowo wschodniej Polski.

W tym roku Dolinę Lotniczą wzbogacą inwestycje warte miliard złotych. Jeśli nabiorą impetu a koniunktura w branży się utrzyma, nie powinno być problemu z ich podwojeniem. Zainteresowanie rzeszowskim skrzydlatym klastrem nie słabnie.

Obok pracującej już pełną parą amerykańskiej fabryki turbosprężarek Borg Warner Turbosystems i oddziału bawarskiej potęgi lotniczej MTU Aeroengines, wśród dwudziestu innych zarejestrowanych już inwestorów budowę własnych zakładów rozpocznie w tym roku lotniczy gigant Goodrich. W Rogoźnicy, także na terenie należącym do Specjalnej Strefy Ekonomicznej Europark Mielec powstanie w przyszłości kompleks laboratoriów Politechniki i Uniwersytetu Rzeszowskiego. — Budujemy zaplecze badawcze dla tworzenia materiałów kompozytowych i polimerów używanych do produkcji samolotów i komputerowego projektowania i sprawdzania konstrukcji lotniczych a także konstruowania elektronicznej aparatury diagnostycznej — mówi Waldemar Pijar z Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.

[srodtytul]Boeing, Airbus i inni[/srodtytul]

Podkarpacka Dolina Lotnicza to już potężne zagłębie produkcji lotniczych części, zamawianych przez światowych potentatów awiacji: Boeinga, Airbusa, Eurocoptera, Latecoere i innych, znaczących odbiorców. Szefowie lotniczego klastra przypominają, że na początku dekady startowali z 18 firmami zatrudniającymi 9 tys. osób. Dziś 80 firm należących do stowarzyszenia zatrudnia 22 tys. inżynierów i techników o najwyższych kwalifikacjach. — W tym roku utrzymamy sprzedaż na poziomie miliarda dolarów — prognozuje Andrzej Rybka dyrektor stowarzyszenia Dolina Lotnicza.

Wiceprezes podkarpackiego klastra Marek Bujny (właściciel Ultrategchu produkującego m.in., części do Boeingów w tym najnowszej konstrukcji amerykańskiego koncernu — B 787 Dreamlinier) podkreśla iż załamania produkcji nie ma, choć wiele firm, na przykład WSK Rzeszów należąca do amerykańskiej korporacji United Technologies Corp, znana z produkcji lotniczych napędów, zwolniła obroty i przeprowadziła redukcję załogi. Inni jednak utrzymują tempo.

Po przejęciu przez Agustę Westland śmigłowcowej spółki PZL Świdnik, włosko-brytyjscy inwestorzy gruntownie przebudowują fabrykę dostosowując ją do potrzeb międzynarodowego koncernu. Inna lotnicza korporacja — Goodrich robi biznes w zakładach ulokowanych w podkarpackim Krośnie. To tu powstają podwozia do całej rodziny boeingów, włącznie z potężnym Boeingiem 777, myśliwców F — 16 a nawet detale podwozi dla europejskiego giganta Airbusa A380.

Również w bielskich zakładach włoskiej spółki Avio, które dotąd produkowały łopatki turbin, powstawać będą ważne części najnowszych silników do Boeingów. Przepustką do prestiżowych zamówień była jakość. — W lotnictwie, gdzie bezpieczeństwo jest najważniejsze, liczy się nawet bardziej niż cena — mówi Marek Bujny.

[i]Danuta Walewska z Farnborough

Zbigniew Lentowicz[/i]

[ramka] [b]Śmigłowiec S-70i[/b] wykorzystuje m.in. w pełni zintegrowany cyfrowy kokpit z podwójnym cyfrowym systemem automatycznej kontroli lotu. Posiada również system aktywnej kontroli wibracji, dzięki któremu lot śmigłowca jest płynniejszy. Podwójny system GPS/INS z cyfrowymi mapami umożliwia dokładną i niezbędną nawigację w najbardziej wymagających środowiskach taktycznych.

Pierwszy S-70i z mieleckiej fabryki po raz pierwszy wzbił się w powietrze trzy tygodnie temu w należącym do Sikorsky Aircraft centrum testowym Development Flight Center w West Palm Beach na Florydzie.[/ramka]

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca