Reklama

Ostre hamowanie autobusów

Po bardzo dobrym ubiegłym roku branża wpadła pod zimny prysznic

Publikacja: 22.07.2010 18:54

Ostre hamowanie autobusów

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski BJ Bartosz Jankowski

Dużym spadkiem produkcji i eksportu kończą pierwsze półrocze producenci autobusów w Polsce. Produkcja w okresie styczeń - czerwiec wyniosła 1748 sztuk tych pojazdów. To o 670 autobusów, czyli o 27,7 proc. mniej niż przed rokiem - informuje branżowa firma analityczna JMK. Z kolei decydujący o wielkości produkcji eksport (zdecydowana większość autobusów wysyłana jest za granicę) skurczył się jeszcze bardziej, bo o przeszło 31 proc. Fabryki w Polsce wyeksportowały łącznie 1483 autobusy o masie powyżej 5 ton, o 669 sztuk mniej niż w pierwszym półroczu 2009.

Co się stało? Otóż spadki to efekt ubiegłorocznego załamania na rynku europejskim. Paradoksalnie, 2009 rok był dla producentów w Polsce jeszcze bardzo dobry. Było to jednak efektem realizacji zamówień jeszcze z roku 2008. - Ten efekt opóźnienia sprawił, że branża w naszym kraju dopiero teraz odczuwa skutki kryzysu - powiedział "Rz" Aleksander Kierecki z JMK.

W pierwszym półroczu najwięcej wyprodukowało Volvo. Firmie udało się w stosunku do ubiegłego roku zwiększyć produkcję o 8 proc. do 445 sztuk. Fabryka we Wrocławiu przyspieszyła realizacje dostaw autobusów międzymiastowych, lepiej wyglądają także perspektywy produkcji autobusów miejskich. W maju Volvo zapowiedziało rozpoczęcie produkcji modelu hybrydowego zmniejszającego zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Zamówienia na ten pojazd maja już sięgać stu egzemplarzy.

Spadła natomiast produkcja Solarisa. W porównaniu z ubiegłym rokiem z zakładów Solaris Bus & Coach wyjechało o prawie 18 proc. mniej pojazdów, a łączna wielkość produkcji wyniosła 396 autobusów i 26 trolejbusów. Firma ma jednak spory portfel zamówień, w którym duże znaczenie odgrywają kontrakty na dostawy 223 autobusów do Szwecji. W sumie szwedzki rynek ma być jednym z najważniejszych dla tego polskiego producenta. W maju Solaris rozpoczął uliczne testy tramwaju Tramino, którego 40 sztuk w latach 2011-2012 dostarczy dla Poznania.

Na kolejnych miejscach znaleźli się Scania oraz MAN. Według JMK, ta pierwsza jest zarazem liderem eksportu. W produkcji odnotowała wynik minimalnie gorszy (o 1,5 proc.) niż przed rokiem. Z kolei MAN zmniejszył w pierwszej połowie roku produkcję radykalnie - o ponad 55 proc., produkując 384 autobusy - aż o 480 sztuk mniej niż przed rokiem. Ten spadek to przede wszystkim rezultat pierwszego kwartału, w którym zakłady MAN wstrzymywały produkcję z powodu braku zamówień. W drugim kwartale produkcja jednak zaczęła dynamicznie rosnąć.

Reklama
Reklama

Według JMK, obecne spadki produkcji i eksportu nie oznaczają - mimo znacznej głębokości - trwałego trendu w branży. - Po latach tłustych to raczej korekta, niż nadejście chudego okresu - twierdzi Kierecki. Potwierdzać to mają wyniki drugiego kwartału, w którym wyniki producentów zaczęły się szybko poprawiać dzięki postępującej stabilizacji na rynkach europejskich. Niestety, strat z pierwszego kwartału nie da się już odrobić. - Cały 2010 rok okaże się w tej sytuacji od ubiegłego słabszy. Można się spodziewać, że wyniki za dwanaście miesięcy okażą się gorsze od ubiegłorocznych o ok. jedną piątą - twierdzi Kierecki.

Dużym spadkiem produkcji i eksportu kończą pierwsze półrocze producenci autobusów w Polsce. Produkcja w okresie styczeń - czerwiec wyniosła 1748 sztuk tych pojazdów. To o 670 autobusów, czyli o 27,7 proc. mniej niż przed rokiem - informuje branżowa firma analityczna JMK. Z kolei decydujący o wielkości produkcji eksport (zdecydowana większość autobusów wysyłana jest za granicę) skurczył się jeszcze bardziej, bo o przeszło 31 proc. Fabryki w Polsce wyeksportowały łącznie 1483 autobusy o masie powyżej 5 ton, o 669 sztuk mniej niż w pierwszym półroczu 2009.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Biznes
E-aut przybywa, producenci mają kłopoty
Biznes
Prezydent USA wzywa prezesa Intela do dymisji. Trump: Ogromny konflikt interesów
Biznes
Nowy rekord liczby niewypłacalnych firm w Polsce
Biznes
Inwestorzy uznali, że Berkshire bez Buffetta to już nie to samo
Biznes
Elektrim znowu przedmiotem sporu. Zygmunt Solorz będzie go bronić przed dziećmi
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama