PKP Cargo restrukturyzacja

Związkowcy chcą zatrzymać zmiany w PKP Cargo

Aktualizacja: 19.08.2010 22:35 Publikacja: 19.08.2010 22:30

PKP Cargo restrukturyzacja

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Dzięki trwającej od dwóch lat restrukturyzacji państwowego przewoźnika towarowego spółka po pierwszym półroczu tego roku przyniosła 7 mln zł zysku. Dla porównania strata za 2009 rok wyniosła prawie 500 mln zł.

Liczba zakładów spółki została zmniejszona z 42 do 16, zatrudnienie zostało zredukowana o 16 tys. osób do 28 tys. pracowników. Zarząd zapowiada, że to nie koniec zmian. — Będziemy modernizować lokomotywy ale w przeciwieństwie do przeszłości tak by mieć ich kilka a nie kilkanaście typów zarówno w zakresie lokomotyw spalinowych jak i elektrycznych, zakładane jest dalsze zmniejszenie ilości punktów utrzymania taboru tak aby maksymalnie wykorzystywać ich potencjały.

Dążyć będziemy do optymalizacji ilości i struktury zakładów gdyż najefektywniejsze są te, które działają na większych obszarach — wylicza Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Ten ostatni punkt budzi największy opór związkowców.

— Zarząd spółki planuje obecnie dalszą restrukturyzację polegającą na utworzeniu 10 wielkoterytorialnych zakładów w miejsce obecnych 16 — informuje Rada w Komunikacje. Związkowcy domagają się zmian w wynagrodzeniu zasadniczym jeszcze w tym roku.

Szykowany jest także kolejny program dobrowolnych odejść. Zostanie wcielony w życie jeżeli znajdą się na niego pieniądze. Zgodnie z planem rozwoju spółki, w ciągu najbliższych pięć lat zatrudnienie ma zmaleć do 21 tys. osób. W większości jednak za sprawą naturalnych odejść np. na emerytury. — W konsekwencji działań restrukturyzacyjnych uwalniają się jeszcze nadmiary zasobów, zakładamy jednak, że program dobrowolnych odejść będzie ostatecznością i będzie miało tylko charakter lokalny — dodaje prezes Balczun.

W środę został powołany międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy. Strajk zapowiadany jest na 2 września. Program reorganizacji spółki jest obecnie w trakcie konsultacji społecznych.

PKP Cargo, jak przyznaje Andrzej Wach, prezes Grupy PKP, może być jedną z pierwszych kolejowych spółek która zostanie sprywatyzowana.

Dzięki trwającej od dwóch lat restrukturyzacji państwowego przewoźnika towarowego spółka po pierwszym półroczu tego roku przyniosła 7 mln zł zysku. Dla porównania strata za 2009 rok wyniosła prawie 500 mln zł.

Liczba zakładów spółki została zmniejszona z 42 do 16, zatrudnienie zostało zredukowana o 16 tys. osób do 28 tys. pracowników. Zarząd zapowiada, że to nie koniec zmian. — Będziemy modernizować lokomotywy ale w przeciwieństwie do przeszłości tak by mieć ich kilka a nie kilkanaście typów zarówno w zakresie lokomotyw spalinowych jak i elektrycznych, zakładane jest dalsze zmniejszenie ilości punktów utrzymania taboru tak aby maksymalnie wykorzystywać ich potencjały.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?