Rząd przekazuje gminom drogi

Tylko w tym roku rząd przekazał gminom prawie 115 km dróg. Do 2012 roku przejmą kolejne 633 km tras. Ich utrzymanie ma je kosztować około 90 mln zł rocznie

Publikacja: 21.10.2010 03:06

Rząd przekazuje gminom drogi

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych po wybudowaniu autostrady lub drogi ekspresowej biegnąca obok dotychczasowa trasa krajowa przechodzi na utrzymanie gminy. Kosztuje to, bagatela, ok. 120 tys. zł rocznie za kilometr.

Trudno się dziwić, że samorządy przed takimi prezentami się intensywnie bronią. Dla wielu z nich to widmo katastrofy finansowej. Ale już dziś wiadomo, że po zakończeniu rządowego programu budowy autostrad na garnuszek gmin trafi w sumie 746,5 km dróg.

– Dla niektórych gmin to nie lada wyzwanie – przyznaje Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Po zakończeniu budowy 15 km obwodnicy Nowej Soli w 2008 r. stara droga dostała się trzem gminom. W przypadku jednej z nich koszt utrzymania odziedziczonego fragmentu pochłaniał lwią część jej budżetu.

Przejęcia 11,4 km trasy krajowej nr 3 odmówił m.in. wójt gminy Stare Czarnowo (woj. Zachodniopomorskie), władze gminy Lubiszyn (także woj. Zachodniopomorskie) nie zgadzają się na przejęcie kolejnych ok. 14 km tej trasy. Protesty trafiły do

GDDKiA, resortu infrastruktury i urzędu marszałkowskiego. – To nie jest w porządku wobec samorządów, że niechciany majątek wciska się gminom – mówi Marek Woś, wójt Starego Czarnowa. – Utrzymanie tej trasy będzie kosztować ok. 1,5 – 2 mln zł rocznie, a nasz budżet to ok. 10 mln zł rocznie -dodaje.

Gmina Lubiszyn ma przejąć ok. 14 km drogi krajowej nr 3. Koszt jej utrzymania to ok. 1,7 mln zł rocznie. – Nasz budżet to ok. 19 mln zł rocznie i to jest budżet z deficytem – podkreśla Tadeusz Piotrowski, wójt Lubiszyna. – Kiedy ekspresowa trójka będzie trasą płatną, samochody powyżej 12 ton będą uciekać na starą drogę krajową i ją rozjeżdżać. Nie wiem, skąd mamy wziąć pieniądze na jej utrzymanie – podsumowuje wójt. Gminy po przejęciu drogi czekają również wydatki na sprzęt służący np. do ich odśnieżania.

Pomorski oddział GDDKiA miał również problemy z przekazaniem lokalnym samorządom obwodnicy Chojnic na trasie krajowej 22 czy oświetlenia na wyremontowanej drodze krajowej nr 7 między Gdańskiem a Jazową. – Obie sprawy zostały w końcu rozwiązane – podsumowuje Hadaj.

W latach 2010 – 2012 najwięcej kilometrów dróg dostaną na utrzymanie gminy województwa warmińsko-mazurskiego – 292,8 km i zachodniopomorskiego – 139,5 km.

Samorządy mogą odmówić przęjęcia trasy, jeżeli jest w złym stanie technicznym.

[b][link=http://www.rp.pl/artykul/552553.html]Agnieszka Stefańska: Drogi - drogi prezent od rządu[/link][/b]

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych po wybudowaniu autostrady lub drogi ekspresowej biegnąca obok dotychczasowa trasa krajowa przechodzi na utrzymanie gminy. Kosztuje to, bagatela, ok. 120 tys. zł rocznie za kilometr.

Trudno się dziwić, że samorządy przed takimi prezentami się intensywnie bronią. Dla wielu z nich to widmo katastrofy finansowej. Ale już dziś wiadomo, że po zakończeniu rządowego programu budowy autostrad na garnuszek gmin trafi w sumie 746,5 km dróg.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca