Kawa, herbata, kakao, banany czy inne egzotyczne owoce z certyfikatem „Fairtrade” (sprawiedliwy handel) są w polskich sklepach słabo dostępne.
Można je kupić tylko w niektórych sklepach ekologicznych, w niewielu hipermarketach w największych miastach Polski oraz w kilku sklepach internetowych.
Jednym z głównych powodów braku dostępu jest ich wyższa cena w porównaniu do pozostałych towarów. Produkty te są droższe, bo część pieniędzy ze sprzedaży trafia do producentów pochodzących z ubogich krajów. Wyższa cena sprawia z kolei, że produkty te sprzedają się zdecydowanie gorzej.
- To zaklęte koło - produktów w sklepach nie ma, bo są drogie, a więc gorzej się sprzedają i z tego powodu sieci handlowe ich nie zamawiają - mówi Tomasz Odziemczyk ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, które prowadzi kampanię poświęconej tematyce Sprawiedliwego Handlu [link=http://www.skp.pl/sh] www.skp.pl[/link].
Strona powstała w ramach kampanii edukacyjnej „Sprawiedliwy Handel – znaSH, chceSH, pomagaSH”, adresowanej do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich ogłosiło również konkurs dla uczniów na najlepszą reklamę idei Sprawiedliwego Handlu i zrównoważonego rozwoju. Podsumowanie konkursu nastąpi na początku grudnia 2010 roku.