Certyfikat „Fairtrade” mało znany

W Polskich sklepach brakuje towarów oznaczonych certyfikatem „Fairtrade”. Są one droższe od pozostałych, gorzej się więc sprzedają

Publikacja: 26.10.2010 17:55

Certyfikat „Fairtrade” mało znany

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Kawa, herbata, kakao, banany czy inne egzotyczne owoce z certyfikatem „Fairtrade” (sprawiedliwy handel) są w polskich sklepach słabo dostępne.

Można je kupić tylko w niektórych sklepach ekologicznych, w niewielu hipermarketach w największych miastach Polski oraz w kilku sklepach internetowych.

Jednym z głównych powodów braku dostępu jest ich wyższa cena w porównaniu do pozostałych towarów. Produkty te są droższe, bo część pieniędzy ze sprzedaży trafia do producentów pochodzących z ubogich krajów. Wyższa cena sprawia z kolei, że produkty te sprzedają się zdecydowanie gorzej.

- To zaklęte koło - produktów w sklepach nie ma, bo są drogie, a więc gorzej się sprzedają i z tego powodu sieci handlowe ich nie zamawiają - mówi Tomasz Odziemczyk ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, które prowadzi kampanię poświęconej tematyce Sprawiedliwego Handlu [link=http://www.skp.pl/sh] www.skp.pl[/link].

Strona powstała w ramach kampanii edukacyjnej „Sprawiedliwy Handel – znaSH, chceSH, pomagaSH”, adresowanej do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich ogłosiło również konkurs dla uczniów na najlepszą reklamę idei Sprawiedliwego Handlu i zrównoważonego rozwoju. Podsumowanie konkursu nastąpi na początku grudnia 2010 roku.

Certyfikat „Fairtrade” jest przyznawany przez międzynarodową organizację [link=http://www.fairtrade.net]FLO Int[/link]. Organizacja poprzez system certyfikacji i kontroli gwarantuje, że producenci z ubogich krajów byli uczciwie traktowani, a także, że np. nie stosowali środków chemicznych przy uprawie roślin. Dzięki temu, produkty takie jak herbata, kakao, ryż, cukier trzcinowy, banany, owoce są zdrowe i bezpieczne. Certyfikat przyznawany jest w ramach międzynarodowego ruchu konsumentów, organizacji pozarządowych i firm - Sprawiedliwy Handel.

[ramka]Według badań rynku „Sprawiedliwy Handel w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju” opublikowanych w maju 2010 przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich tylko 10 proc. polskich konsumentów (we Francji jest to 47 proc. w Dani -54 proc.) deklaruje dobrą lub bardzo dobrą wiedzę na temat „sprawiedliwych” lub „etycznych” towarów – oferowanych przez firmy wraz z gwarancją, że ich producenci otrzymują godziwą płacę i dobre warunki pracy. Aż 77 proc. respondentów nie ma żadnej wiedzy o tego typu towarach. Jednocześnie 2/3 klientów sieci handlowych uważa, że powinny one płacić dostawcom stawki zapewniające godziwą płacę ich pracownikom nawet jeśli oznacza to wyższe ceny dla konsumentów w sklepie (Francja-70 proc.; Belgia- 78% proc. Dania-70 proc., Grecja – 21 proc.).[/ramka]

Kawa, herbata, kakao, banany czy inne egzotyczne owoce z certyfikatem „Fairtrade” (sprawiedliwy handel) są w polskich sklepach słabo dostępne.

Można je kupić tylko w niektórych sklepach ekologicznych, w niewielu hipermarketach w największych miastach Polski oraz w kilku sklepach internetowych.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku