Reklama

BCC przeciw podatkowi węglowemu

Podatek węglowy na paliwa obniży konkurencyjność europejskich gospodarek - uważa Business Center Club

Publikacja: 19.04.2011 16:13

BCC przeciw podatkowi węglowemu

Foto: ROL

Propozycja Komisji Europejskiej w sprawie zmiany dyrektywy z 2003 r. dotyczącej opodatkowania energii budzi wiele kontrowersji. Zakłada ona przejście z systemu opodatkowania opartego wyłącznie na ilości skonsumowanej energii na rzecz systemu uzależnionego również od wydajności paliw.

W praktyce oznacza to wprowadzenie tzw. podatku węglowego, uzależnionego od emisji CO

2

oraz tzw. podatku kalorycznego - opartego o wartość kaloryczną, czyli opałową paliw, aby konsument faktycznie płacił proporcjonalnie za zanieczyszczenia, które powoduje.

- Niestety, istnieją uzasadnione obawy, że podatek kaloryczny może zwiększyć opodatkowanie najbardziej opłacalnych obecnie paliw: oleju opałowego oraz diesla (jest bardziej energetyczny niż benzyna), co pociągnie za sobą gwałtowny wzrost cen tych paliw - informuje Emil Muciński, rzecznik Business Center Club.

Reklama
Reklama

Zdaniem członka Monitorującego Komitetu BCC Janusza Steinhoffa, stanowisko Komisji Europejskiej wpływa niekorzystnie na konkurencyjność gospodarek europejskich. - Problemy związane z nadmierną emisją CO

2

są problemami globalnymi, dlatego jej ograniczenie w obrębie Unii Europejskiej nie będzie efektywne. Komisja Europejska nie powinna przy tym zapominać o konsekwencjach w postaci wyższych kosztów transportu w związku ze wzrostem cen oleju opałowego. Spowoduje to znaczny spadek konkurencyjności gospodarek europejskich na tle innych państw - mówi Steinhoff.

Jest to już drugie podejście Brukseli do wprowadzenia w całej UE minimalnej stawki podatku od emisji CO

2

, tzw. podatku węglowego w sektorach nieobjętych unijnym systemem handlu emisjami (ETS). Proponowane zmiany podatkowe wymagają jednomyślności 27 państw Unii Europejskiej, a na poprzednią propozycję nie zgodziła się Wielka Brytania.

Reklama
Reklama

Tym razem KE liczy, że cel uda się osiągnąć dzięki 12-letniemu okresowi przejściowemu. Pozwoliłoby to krajom wspólnoty zacząć stosować podatek odzwierciedlający kaloryczność paliw w sektorach transportu i ciepłownictwa dopiero od 2023 r.

Polska ma możliwość skorzystania z okresu przejściowego do 2020 r. na wprowadzenie samego podatku węglowego.

Propozycja Komisji Europejskiej w sprawie zmiany dyrektywy z 2003 r. dotyczącej opodatkowania energii budzi wiele kontrowersji. Zakłada ona przejście z systemu opodatkowania opartego wyłącznie na ilości skonsumowanej energii na rzecz systemu uzależnionego również od wydajności paliw.

W praktyce oznacza to wprowadzenie tzw. podatku węglowego, uzależnionego od emisji CO

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Biznes
Czarny czwartek Kremla, sankcje USA i UE, Europa buduje konkurencję dla Muska
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Jak napędzić rozwój małych i średnich firm
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama