Na braku kratki szybko zyskują pick-upy

Przy kupnie pick-upa wciąż można odliczyć cały VAT. Dlatego odkąd zniesiono "kratkę" w autach osobowych sprzedaż takich samochodów szybko rośnie

Aktualizacja: 20.04.2011 19:33 Publikacja: 20.04.2011 16:46

Na braku kratki szybko zyskują pick-upy

Foto: Bloomberg

Na likwidacji kratki w autach osobowych zyskują pick-upy - duże terenówki ze skrzynią ładunkową. W pierwszym kwartale sprzedaż tego typu aut wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o prawie 40 proc. Nic dziwnego: przy kupnie pick-upa wciąż można odliczyć cały 23-procentowy podatek VAT. Dlatego importerzy zakładają, że na koniec roku ten segment pojazdów, powinien przynieść całkiem przyzwoite wyniki.

Pierwsze trzy miesiące okazały się wyjątkowo dobre dla Forda: według Instytutu Samar, model ranger znalazł w Polsce 242 nabywców, prawie trzy razy tyle, co przed rokiem. W ten sposób Ford wyprzedził swego japońskiego konkurenta, Nissana. Ten ostatni jako jedyny sprzedaje dwa pick-upy: navarę oraz NP300. Navara, która przez ostatnie lata była absolutnym liderem segmentu, sprzedała się w ilości 117 egzemplarzy, podobnie jak przed rokiem. W sumie w ubiegłym roku Nissan sprzedał 648 takich aut, teraz liczy na więcej. - Chcemy w 2011 roku sprzedać ponad tysiąc pick-upów - zapowiada Krzysztof Kowalski z polskiego oddziału Nissana.

Spory wzrost sprzedaży odnotował także isuzu D-max oraz dacia logan, najtańszy (od 33 tys.) pick-up na polskim rynku.

Największy polski dealer - Grupa PGD - przyjął do 20 kwietnia o 67 proc. więcej zamówień na pick-upy niż rok wcześniej. Co prawda według Tomasza Rywińskiego, dyrektora sprzedaży regionu śląskiego Grupy PGD obecnej tendencji wzrostowej nie należy jeszcze traktować jako stałego, mocnego trendu: - W tym segmencie rynku mamy dużą okresowość, a ostatni wzrost zawdzięczamy dwóm klientom flotowym, którzy z uwagi na swoje branże i tak kupiliby pick-upy - mówi Rywiński. Ale jednocześnie PGD przyznaje, że jego doradcy dostają o te samochody coraz więcej pytań.

Popyt na pick-upy rósł w podobny sposób, zanim wprowadzono możliwość odpisywania VAT-u. Okresem prosperity dla tego segmentu były lata 2007-2008, w których sprzedaż wyniosła 5,9 oraz 4,8 tys. sztuk. W roku ubiegłym, w którym rekordy popularności biły auta z kratką, sprzedaż pick-upów skurczyła się poniżej 2,8 tys. sztuk.

Jak będzie teraz? - Choć obecne wzrosty sprzedaży pick-upów są duże, trudno dziś przewidzieć wyniki segmentu na koniec roku. Wiele będzie zależało od kondycji gospodarki - uważa prezes Samaru Wojciech Drzewiecki. Bez względu na zmiany popytu, pick-upy pozostaną niszową grupa samochodów: w najlepszym dla nich roku sprzedaż przekroczyła zaledwie 2 proc. całego rynku.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?