Polskie fabryki motoryzacyjne biją kolejny rekord. W marcu – to najnowsze dane opublikowane przez firmę analityczną AutomotiveSuppliers.pl – eksport całej motoryzacji osiągnął wartość 1,86 mld euro. To 11,8 proc. więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. To także więcej niż w najlepszym marcu w historii w 2008 roku. Również cały pierwszy kwartał okazał się wyjątkowo dobry – wartość sprzedanych za granicę samochodów, silników, części i komponentów wyniosła 5,11 mld euro.
Coraz lepiej przedstawia się eksport samochodów. Jeszcze jesienią topniał, bo najważniejsze dla polskich fabryki rynki włoski i niemiecki mocno przycięły zamówienia. Ale w marcu te kłopoty wydają się mijać – eksport wyniósł 706,08 mln euro, o prawie 5 proc. więcej niż rok wcześniej i i 5 mln euro ponad rekordowy wynik z czerwca 2010 roku. Ten rezultat to efekt większego zapotrzebowania na samochody z Polski ze strony rynków pozaunijnych. – Eksport do krajów UE zmalał o 1,7 proc. Za to na pozostałe rynki zwiększył się o prawie 79 proc. – mówi Rafał Orłowski z Automotive.Suppliers.pl.
W tym samym miesiącu eksport części i akcesoriów osiągnął wartość 571 mln euro. To prawie 5,5 proc. więcej niż przed rokiem. Ale dynamika sprzedaży tego sektora nieco osłabła. Z dziesięciu najważniejszych rynków zbytu popyt wzrósł tylko na połowie. Spadek nastąpił m.in. na eksporcie do Francji, za to najwyższy wzrost odnotowano na rynku rosyjskim, gdzie dynamika sięgnęła 360 proc.
Cały pierwszy kwartał okazał się dla branży lepszy o 19 proc. (810 mln euro) w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy 2010 roku. Najważniejszym rynkiem, dla polskich fabryk pozostały Niemcy, gdzie trafia przeszło jedna czwarta ich zagranicznej sprzedaży. Tu wzrosła ona za okres styczeń-marzec o blisko jedną piątą. Prawie 6-procentowy spadek odnotował natomiast drugi pod względem wielkości rynek włoski (14,3 proc. całego eksportu z Polski). Trzecim rynkiem pozostaje Wielka Brytania (udział 9,1 proc, dynamika 114 proc.). Z kolei najmocniej w pierwszym kwartale zwiększył się eksport do Turcji (7. miejsce, dynamika 211 proc.) oraz Rosji (9. miejsce, dynamika 396 proc.).
Jak wygląda prognoza na cały rok? Według AutomotiveSuppliers.pl, wartość całego eksportu polskiej motoryzacji może osiągnąć wartość 18,5-19 mld euro. – Rekord sprzed trzech lat zostanie prawdopodobnie w bieżącym roku pobity. Ale bardziej precyzyjna prognoza będzie możliwa dopiero po kolejnym kwartale, gdyż obecnie obserwujemy wyhamowanie wzrostów – komentuje Orłowski.