Nowy spór Chiny-Unia

Chiny zrezygnowały z kupna A380 z powodu sporu z Brukselą o system handlu spalinami i kupiły samoloty Boeinga. Unia oświadczyła, że nie ustąpi

Publikacja: 26.06.2011 18:52

Nowy spór Chiny-Unia

Foto: Bloomberg

Podczas salonu lotniczego w Paryżu Hong Kong Airlines miał podpisać z Airbusem kontrakt kupna 10 samolotów A380 o wartości 3,8 mld dolarów. Wtajemniczeni twierdzą, że podpisanie umowy anulowano, bo władze chińskie oburzyły się planami Europejczyków włączenia wszystkich linii lotniczych do systemu handlu emisjami spalin ETS.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego IATA uznała ten system za sprzeczny z prawem, a Chiny zagroziły w maju wycofaniem się z kupna samolotów Airbusa z powodu ETS.

Podczas salonu Boeing ogłosił, że jeden anonimowy przewoźnik zobowiązał się wstępnie kupić 17 maszyn B747-8 za 5,4 mld dolarów.. Przedstawiciele branży lotniczej twierdzą, że firma związana z tym samym przewoźnikiem, Hainan Airlines była właśnie anonimowym klientem Boeinga.

Hong Kong Airlines należy w 46 procentach do NHA Group, firmy matki Hainan Airlines.

Linie lotnicze często kupują samoloty nie ujawniając się przed konkurentami, ale takie przypadki są rzadkie w czasie trwania salonów lotniczych, których celem jest reklama i rozgłos. Również Boeing rzadko ogłasza o takich umowach przed potwierdzeniem (zadatkowaniem) ich.

Europejczycy spodziewali się kontraktu Chińczyków z Airbusem, a gdy doń nie doszło, to pojawiły się przypuszczenia, że władze w Pekinie mogły to zablokować. Potwierdziło to pewne źródło z Brukseli, proszące o zachowanie anonimowości. Zdaniem tego informatora, było wiadome, że rządowi Chin nie podoba się pomysł objęcia linii lotniczych latających do Europy unijnym systemem handlu emisjami.

Amerykańscy przewoźnicy odwołali się w tej sprawie do Trybunału Europejskiego w Luksemburgu, rozprawę zaplanowano na 5 lipca. Jak wyjaśnił Isaac Valero Ladron, rzecznik komisarz ds. zmian klimatu Connie Hedegaard, spór nasilił się, bo przewoźnicy spodziewają się przyznania im we wrześniu limitów emisji spalin na podstawie starych danych, co zmusi je do płacenia na skażanie środowiska.

Unia Europejska wykorzystała dane z lat 2004-6, przyznała przewoźnikom limity emisji i pozwoliła kupić w przetargu pozostałe 15 proc. praw skażania środowiska, czyli pulę 200 mln ton CO2 rocznie.

Rzecznik Valero Ladron przyznał, że nie może wypowiadać się o wewnętrznych rozmowach władz chińskich z liniami lotniczymi. Komisja Europejska spodziewała się jednak nacisków politycznych Pekinu na decyzję o kupowaniu samolotów.

- Niezależnie od tego co mówią Chińczycy czy Amerykanie, nie mamy planu B i nie zamierzamy ustąpić — podkreślił. Unia jest także pewna wygranej w sądzie.

Przepisy przyjęte w 2008 r. mają wejść w życie od 1 stycznia 2012.

Rzecznik dodał, że jedyną możliwością dostępną dla Chińczyków i Amerykanów jest wyłączenie z systemu ETS tych przewoźników, których kraje wdrożyły równoważne posunięcia mające zmniejszyć emisje spalin. Chiny planują to do 2020 r.

Chińskie linie zamierzają wszcząć postępowanie prawne wraz z Chińskim Stowarzyszeniem Transportu Powietrznego CAAT. Obawiają się bowiem, że po wejściu w Europie nowych przepisów będą musiały płacić dodatkowe 800 mln juanów (122 mln dolarów) rocznie, a do 2020 r. koszt ten zwiększy się niemal czterokrotnie

Podczas salonu lotniczego w Paryżu Hong Kong Airlines miał podpisać z Airbusem kontrakt kupna 10 samolotów A380 o wartości 3,8 mld dolarów. Wtajemniczeni twierdzą, że podpisanie umowy anulowano, bo władze chińskie oburzyły się planami Europejczyków włączenia wszystkich linii lotniczych do systemu handlu emisjami spalin ETS.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego IATA uznała ten system za sprzeczny z prawem, a Chiny zagroziły w maju wycofaniem się z kupna samolotów Airbusa z powodu ETS.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej