Polska motoryzacja podkręca eksport

Polska motoryzacja ciągnie w górę. Do końca roku wartość eksportu aut i części z polskich fabryk sięgnie 19 mld euro

Publikacja: 30.08.2011 09:00

Polska motoryzacja podkręca eksport

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Rośnie eksport polskich fabryk motoryzacyjnych. W maju - to najnowsze dane wyliczone przez Eurostat - wartość wyprodukowanych w Polsce samochodów, części oraz komponentów motoryzacyjnych wyekspediowanych za granicę wyniosła 1,73 mld euro. To o 17 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. A zarazem kolejny wzrost z miesiąca na miesiąc. Już w kwietniu eksport był większy niż w marcu, a w maju wyższy niż w kwietniu. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, majowy wynik jest drugim najlepszym rezultatem uzyskanym od początku bieżącego roku.

Do dla eksporterów dobry znak: potwierdza bowiem, że problemy światowej motoryzacji, jakie przyniosło marcowe trzęsienie ziemi w Japonii, nie uderzyło w polskich eksporterów, przynajmniej mocno. - Można stwierdzić, że od kwietnia mamy do czynienia z ponownym przyspieszeniem wzrostu eksportu - podkreśla Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl. (w marcu wzrost wyniósł 112,8 proc., w kwietniu 115,1 proc., w maju 116,7 proc.) - Prognozujemy, że w całym 2011 roku eksport wyniesie 18,5-19 mld euro - dodaje Orłowski.

Na poprawę wyniku eksporterów pracują dwie najważniejsze grupy produktowe: samochody osobowe i dostawcze oraz części i akcesoria. Eksport tych pierwszych wyniósł w pierwszych pięciu miesiącach tego roku 3,18 mld euro. To prawie 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział aut w całości eksportu przekroczył 37 proc., ale był o 3,6 proc. mniejszy niż rok wcześniej. Spadki nastąpiły na dwóch głównych rynkach: włoskim i niemieckim. Na pierwszym sprzedaż aut z polskich fabryk zmalała o ok. 12 proc. Na drugim o 1,5 proc. Odbiorcy z kolejnych rynków poprawili za to wyniki: eksport samochodów do Wielkiej Brytanii zwiększył się o 37 proc., do Francji o 3 proc. Warto podkreślić, że najszybciej rośnie sprzedaż na rynkach pozaunijnych: od stycznia do maja zwiększyła się ponad dwukrotnie.

Z kolei wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła 2.8 mld euro i była o 17,5 proc. wyższa od tej w analogicznym okresie ubiegłego roku. największym odbiorcą - blisko 40 proc. całości - okazały się Niemcy. Tam również eksport mocno wzrósł - o jedną piątą. To zasługa z kolei wzrostu eksportu samochodów z Niemiec na rynki amerykańskie i azjatyckie: polskie fabryki są poddostawcami najważniejszych niemieckich producentów.

Zwiększył się także eksport silników wysokoprężnych. Ta trzecia pod względem ważności grupa produktowa eksportu polskiej branży motoryzacyjnej zwiększyła sprzedaż o przeszło 28 proc. osiągając wartość 1,1 mld euro.

Spadł tymczasem eksport pozostałych grup: pojazdów specjalnych o 35 proc. oraz autobusów o 4,5 proc.

 

Rośnie eksport polskich fabryk motoryzacyjnych. W maju - to najnowsze dane wyliczone przez Eurostat - wartość wyprodukowanych w Polsce samochodów, części oraz komponentów motoryzacyjnych wyekspediowanych za granicę wyniosła 1,73 mld euro. To o 17 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. A zarazem kolejny wzrost z miesiąca na miesiąc. Już w kwietniu eksport był większy niż w marcu, a w maju wyższy niż w kwietniu. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, majowy wynik jest drugim najlepszym rezultatem uzyskanym od początku bieżącego roku.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne