500 mld na europejski transport do 2050 roku

Europa potrzebuje zainwestować 250 mld euro w infrastrukturę transportową do 2020 roku. Z tego wydatki Polski szacowane są na 20 – 30 mld euro

Publikacja: 19.10.2011 16:53

500 mld na europejski transport do 2050 roku

Foto: Bloomberg

Do 2020 roku  Komisja Europejska chce dać na nowe drogi, tory, lotniska i porty morskie około 32 mld euro. O te pieniądze będą musiały  ubiegać się wszystkie państwa członkowskie, resztę niezbędnych środków będą musiały zapewnić we własnym zakresie.  Bruksela chce zrezygnować z przyznawania indywidualnych budżetów dla poszczególnych państw członkowskich.

- Z 32 mld euro 10 mld  będzie do dyspozycji nowych państw członkowskich korzystających z funduszu spójności. O pozostałą kwotę będą mogły ubiegać się w wszystkie państwa członkowskie – mówi Ellen Kray, koordynator projektów TEN-T w Austrii, Polsce i Słowacji.  Jak wyjaśnia, o środki państwa członkowskie będą ubiegać się w drodze konkursów, preferowane będą projekty najlepiej przygotowane, znajdujące się w rozszerzonej właśnie sieci TEN-T, czyli transeuropejskich korytarzy transportowych.

Czy Polska, będzie potrafiła rywalizować z innymi krajami o pieniądze na inwestycje kolejowe? Do tej pory nie możemy pochwalić się sukcesami w wydawaniu dotacji przyznanych na rozwój sieci kolejowej na lata 2007 – 2013. – Z drogami idzie wam świetnie. Sugerowałabym zaangażowanie ludzi do tej pory odpowiedzialnych za budowę dróg w  modernizację sieci kolejowej – sugeruje Ellen Kray.

Zgodnie z przedstawioną propozycją Komisji, w przyszłej perspektywie budżetowej ma nie być środków na rozwój infrastruktury sieci TEN-T przypisanych do poszczególnych krajów. Wzmocniona ma zostać agencja TEN-T, której budżet na lata 2007 – 2013 wynosił ponad 7 mld euro.

Plany Brukseli przewidują połączenie 85 największych europejskich ośrodków gospodarczych, najważniejszych portów morskich, lotniczych i rzecznych. Jej budowa ma kosztować łącznie 500 mld euro i zakończyć się do 2030 roku. Pierwszy etap, czyli budowa sieci bazowej to koszt 250 mld euro i ma zakończyć się w roku 2030. W roku 2050 czas potrzebny większości europejskich obywateli na dotarcie do sieci uzupełniającej ma wynosić nie więcej niż 30 minut.

Koszty budowy tras maja pokryć głównie państwa członkowskie, wspierane będą przez środki europejskie, Europejski Bank Inwestycyjny i fundusze prywatne. – Wiele państw członkowskich, np. Polska czy Słowacja mają niekoniecznie dobre doświadczenia w realizacji  inwestycji w ramach partnerstwa publiczno–prywatnego to warto zmienić – mówi Ellen Kray.

O rozszerzenie sieci TEN-T  zabiegała  od zeszłego roku Polska.   Obecnie polska sieć, czyli kluczowe dla Unii szlaki, obejmuje 4,8 tys. km dróg, 5,2 tys. km torów, osiem lotnisk i cztery porty morskie. Wnioskowaliśmy o rozszerzenie jej    o kolejne 2,5 tys. km dróg, 1,8 tys. km torów kolejowych, w tym m.in. projektowaną linię kolejową dużych prędkości z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia,   także o  lotniska w Łodzi i Bydgoszczy oraz port morski w Policach.

Na liście znalazło się lotnisko w Łodzi, porty w Policach i w Bydgoszczy – nie.

- Nie mieliśmy okazji przeanalizować  nowej mapy głównych korytarzy  europejskich, ale  z tego co widać na pierwszy rzut oka jesteśmy zadowoleni – powiedziała Anna Midera z resortu infrastruktury.

Do 2020 roku  Komisja Europejska chce dać na nowe drogi, tory, lotniska i porty morskie około 32 mld euro. O te pieniądze będą musiały  ubiegać się wszystkie państwa członkowskie, resztę niezbędnych środków będą musiały zapewnić we własnym zakresie.  Bruksela chce zrezygnować z przyznawania indywidualnych budżetów dla poszczególnych państw członkowskich.

- Z 32 mld euro 10 mld  będzie do dyspozycji nowych państw członkowskich korzystających z funduszu spójności. O pozostałą kwotę będą mogły ubiegać się w wszystkie państwa członkowskie – mówi Ellen Kray, koordynator projektów TEN-T w Austrii, Polsce i Słowacji.  Jak wyjaśnia, o środki państwa członkowskie będą ubiegać się w drodze konkursów, preferowane będą projekty najlepiej przygotowane, znajdujące się w rozszerzonej właśnie sieci TEN-T, czyli transeuropejskich korytarzy transportowych.

Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił