Prywatyzacja w PKP

Pakt gwarancji dla pracowników PKP Cargo został wynegocjowany. Po zatwierdzeniu go rozpocznie się kolejny etap prywatyzacji przewoźnika

Publikacja: 26.10.2011 03:31

Prywatyzacja w PKP

Foto: Fotorzepa, Bartek Jankowski Bartek Jankowski

Teraz porozumienie musi zostać zaakceptowane przez organy nadzorcze z obu stron, w tym przez PKP SA – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

– Bez podpisania paktu gwarancji minister nie wyrazi zgody na prywatyzacje – zastrzega Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. – Proces trwa i w naturalny sposób zaraz przejdziemy do kolejnego etapu, jakim jest przeprowadzenie due diligence w firmie – mówi Massel.

Do zbadania kondycji finansowej przewoźnika zostanie zaproszonych kilka wybranych podmiotów. Na krótkiej liście jest – w zależności od wersji – od pięciu do sześciu inwestorów, tak branżowych, jak i finansowych.

PKP Cargo gotowe

Przewoźnik może ten rok zakończyć zyskiem zbliżonym do wypracowanego po trzech kwartałach 2011 roku, czyli w wysokości ok. 180 mln zł. Nie oznacza to jednak, że proces restrukturyzacji spółki został zakończony. – Cały czas kontrolujemy koszty. Pracujemy nad optymalizacją punktów utrzymania taboru, niewykluczone, że część z nich zostanie zlikwidowana – mówi Balczun. Jak dodaje minister Andrzej Massel, przewoźnik ma za sobą olbrzymią pracę związaną z procesem restrukturyzacji. Władze spółki na chwilę obecną nie planują kolejnych zwolnień.

– Niewykluczone, że w przypadku PKP Cargo będziemy zaraz mówić o konieczności zatrudniania pracowników, niedługo na przykład zabraknie maszynistów – podsumowuje minister Massel.

Biorąc pod uwagę planowane na przyszły rok zlecenia transportowe, PKP Cargo zamierza wyremontować kolejne 11,5 tys. wagonów, czyli tyle, ile w tym roku. Tegoroczne inwestycje taborowe spółki zostały zaplanowane na poziomie ok. 700 mln zł.

Po zakończeniu badania kondycji finansowej spółki kolejnym etapem prywatyzacji będą negocjacje z potencjalnymi inwestorami. Do momentu sfinalizowania transakcji może upłynąć nawet rok.

Intercity czeka

O ile nowy właściciel może pojawić się w PKP Cargo już w przyszłym roku, PKP Intercity może poczekać na to jeszcze rok. – Niewykluczone, że sprzedaż PKP Intercity nastąpi dopiero w 2013 roku – mówi Andrzej Massel.

Prywatyzacja przewoźnika została wstrzymana z rekomendacji doradcy m.in. ze względu na brak regulacji pasażerskiego rynku kolejowego. – Ta sytuacja zmieniła się w ciągu ostatniego roku – mówi minister Massel.

W życie weszło kilka zmian do ustawy o transporcie kolejowym. Zgodnie z nimi prezes Urzędu Transportu Kolejowego może zdecydować, czy wpuścić na daną trasę kolejnego przewoźnika, czy zastrzec dostęp do torów z uwagi na służbę publiczna pełnioną przez innego. Jak podkreśla minister Massel, to oznacza stabilizację rynku.

– Nie było sensu sprzedawać firmy, która borykała się z poważnymi trudnościami. Teraz spółka może się skupić na wykonywaniu swoich zadań, dysponuje odpowiednim taborem i pracuje nad zakupem i modernizacją kolejnych wagonów. Poprawiła wyniki, w tym roku jej strata nie będzie większa niż 20 – 30 mln zł – podsumowuje minister Massel.

Jeszcze w tym roku ma z kolei zostać sfinalizowana sprzedaż Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury i wybrany potencjalny inwestor dla Telekomunikacji Kolejowej. PKP spodziewa się ze sprzedaży większych wpływów niż ze zbycia akcji PNI (225 mln zł). Środki mają wpłynąć na konto spółki w przyszłym roku. Rozpoczęła się również prywatyzacja Polskich Kolei Liniowych zarządzających m.in. kolejką na Kasprowy Wierch w Zakopanem.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Teraz porozumienie musi zostać zaakceptowane przez organy nadzorcze z obu stron, w tym przez PKP SA – mówi Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.

– Bez podpisania paktu gwarancji minister nie wyrazi zgody na prywatyzacje – zastrzega Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. – Proces trwa i w naturalny sposób zaraz przejdziemy do kolejnego etapu, jakim jest przeprowadzenie due diligence w firmie – mówi Massel.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej