Niemal 580 mln litrów napojów gazowanych kupili Polacy od stycznia do września 2011 roku – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. To o ok. 47 mln litrów mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej.
Branża jest zgoda, że ze względu na chłodne lato rok ten generalnie trudno zaliczyć do udanych, nie tylko na rynku napojów gazowanych.. Jednak kiepska pogoda podczas wakacji to nie jedyny problem dla producentów oranżad. Napojom gazowanym rośnie bowiem silny konkurent: woda butelkowana.
Instytut badawczy Euromonitor International szacuje, że do 2015 r. spożycie wody per capita zwiększy się do poziomu niemal 95 litrów, wobec 69 litrów w 2010 roku.W tym samym czasie przeciętne spożycie napojów gazowanych spadnie z poziomu 55,3 do 54,3 litrów na osobę.
- Spożycie wody w Polsce jest nadal małe w porównaniu do średniej w Europie Zachodnie, dlatego jej sprzedaż nadal będzie rosła – uważa Paweł Zieliński, wiceprezes spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską. Jego zdaniem, mimo słabego popytu na napoje podczas tegorocznego chłodnego lata, woda powinna zakończyć ten rok na plusie. – Nie wykluczone, że jej sprzedaż będzie o około 5 proc. wyższa niż w 2010 r. – szacuje Paweł Zieliński.
Napojem gazowanym, który nadal zdobywa w Polsce zwolenników jest cola. Od stycznia do września kupiliśmy jej 722 mln litrów , o 4 ,1 proc. więcej niż przed rokiem.