Chińska dominacja także w Internecie

W 2015 r. w Internecie Chińczycy mają wydać już 307 mld dol. Co minutę zawieranych jest w tym kraju aż 48 tysięcy e-transakcji

Publikacja: 24.11.2011 03:31

Dlatego w Chinach rośnie też liczba kupujących w sieci. Już za kilka lat będzie to największy rynek

Dlatego w Chinach rośnie też liczba kupujących w sieci. Już za kilka lat będzie to największy rynek internetowy na świecie.

Foto: Rzeczpospolita

Jak podaje w raporcie firma Boston Consulting Group, w 2010 r. chiński rynek e-commerce wart był 73 mld dol., a jeszcze w 2008 r. tylko ok. 20 mld dol. W kolejnych latach ma rosnąć średnio o 33 proc. rocznie. Tymczasem z prognoz Forrester Research wynika, że amerykański rynek – obecnie największy na świecie – będzie rósł w tempie jedynie 7 – 8 proc. rocznie, a jego wartość w 2014 roku wyniesie 248,7 mld dol.

Oznacza to, że Chiny staną się globalnym liderem e-zakupów, jednak patrząc na tempo rozwoju tego kraju, wcale to nie dziwi. Bardzo szybko rośnie bowiem liczba użytkowników Internetu, o 60 – 80 mln osób rocznie. W tej grupie 30 – 40 mln to nowi kupujący online.

W 2006 roku mniej niż 10 proc. mieszkańców miast kupowało w sieci, w 2010 r. już 23 proc., a w 2015 r. odsetek wzrośnie do 44 proc. W 2010 r. w kraju było już 457 mln użytkowników sieci, a 145 mln kupowało online. W 2015 r. ich liczba wzrośnie już do 329 mln. Jest także imponująca grupa wydających w sieci duże pieniądze – 7 proc. konsumentów odpowiada za 40 proc. rynku.

E-sprzedawcom pomagają też niższe koszty. Jak podaje BCG, koszt doręczenia kilogramowej przesyłki w Chinach to 1 dol., a w USA to 6 dol. Dlatego firma prognozuje, że choć e-commerce w Chinach obecnie odpowiada za 3,3 proc. sprzedaży detalicznej, to w 2015 r. będzie to już 7,4 proc. – Amerykanom osiągnięcie takich wskaźników zajęło dekadę – czytamy w raporcie.

Dlatego w Chinach rosną prawdziwe internetowe giganty jak zwłaszcza serwis Taobao z grupy Alibaba. Korzysta z niego już 60 proc. kupujących w sieci, jednak odpowiada za 80 proc. wartości rynku. W Polsce także można mówić o zdecydowanej dominacji jednej firmy. Aukcyjny serwis Allegro kontroluje ponad 50 proc. rynku e-commerce, jednak do pozycji chińskiego odpowiednika wciąż mu daleko. Tymczasem oferta Taobao to już 800 mln produktów, a co minutę realizowane jest 48 tys. transakcji.

Ogółem cała Europa na tle wyników chińskiego rynku wypada bardzo blado. Jak prognozuje firma eMarketer, w 2010 roku wartość e-handlu w Europie Zachodniej wyniosła 80,7 mld dol., a w 2015 r. wzrośnie do 148,3 mld euro. Największym rynkiem jest zdecydowanie Wielka Brytania, kolejne są Francja oraz Niemcy. Polska jest już piątym co do wielkości rynkiem internetowym w UE. W 2010 r. handel w sieci wart był 3,3 mld euro, a za cztery lata wzrosnąć ma do 5,9 mld euro.

Jak podaje w raporcie firma Boston Consulting Group, w 2010 r. chiński rynek e-commerce wart był 73 mld dol., a jeszcze w 2008 r. tylko ok. 20 mld dol. W kolejnych latach ma rosnąć średnio o 33 proc. rocznie. Tymczasem z prognoz Forrester Research wynika, że amerykański rynek – obecnie największy na świecie – będzie rósł w tempie jedynie 7 – 8 proc. rocznie, a jego wartość w 2014 roku wyniesie 248,7 mld dol.

Oznacza to, że Chiny staną się globalnym liderem e-zakupów, jednak patrząc na tempo rozwoju tego kraju, wcale to nie dziwi. Bardzo szybko rośnie bowiem liczba użytkowników Internetu, o 60 – 80 mln osób rocznie. W tej grupie 30 – 40 mln to nowi kupujący online.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca