Reklama

Nie zamierzam przejąć Mostostalu Zabrze

Tam trzeba mieć potencjał – produktowy i jakościowy - mówi Krzysztof Jędrzejewski, główny akcjonariusz Grupy Kopex

Publikacja: 02.12.2011 08:27

Nie zamierzam przejąć Mostostalu Zabrze

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

W środę dokupił pan kolejne akcje Mostostalu Zabrze i ma już pan 12,05 proc. udziałów tej firmy. Chce pan ja przejąć?

Krzysztof Jędrzejewski:

Nie, nie mam takiego zamiaru. Ale ta spółka ma potencjał, który widzę i nie do końca mam zdefiniowane plany względem niej, dlatego nie wykluczam, że moje zaangażowanie w Mostostalu Zabrze będzie rosło.

Do jakiego momentu?

Żaden inwestor nie odpowie na takie pytanie. Ale zapewniam, że ta inwestycja nie ma nic wspólnego z Kopeksem, to moje niezależne lokowanie kapitału.

Reklama
Reklama

Skoro już przy Kopeksie jesteśmy - jedzie pan w grudniu z prezydentem Bronisławem Komorowskim do Chin. Kopex jest już na rynku chińskim. Czy w takim razie macie nadzieję, że dzięki takiej wizycie jest szansa na kontrakty z nowymi kontrahentami, poza tymi, którym dostarczacie już np. kombajny wysokich mocy?

Takie wizyty rzadko są okazją do podpisania kontraktów, natomiast jest to okazja do nawiązywania nowych kontaktów. Jeśli jest to wizyta towarzysząca wizycie prezydenta, to znacząco wpływa na budowanie wiarygodności spółki i wspiera promocję naszych produktów.

Niektóre firmy boją się Chin, bo żartuje się już, że Chińczycy podrobią kiedyś nawet samych siebie. A pan się nie boi, że kiedyś w chińskiej kopalni zobaczy kombajn ZZM czy przenośniki Ryfamy tyle, że z logo Państwa Środka?

Mieliśmy już wiele lat temu do czynienia na wystawach górniczych z podrabianymi przez Chińczyków maszynami. Tyle, że gdy takie maszyny zaczynały pracę w kopalni okazywało się, że nie były tak funkcjonalne, jak oryginalne. W efekcie to nic nie zmieniło, bo Chińczycy do wysokowydajnych ścian i tak importują sprzęt zagraniczny. Rozwój współpracy z chińskimi kopalniami to dla Kopeksu ważny i perspektywiczny kierunek.

Czy jest szansa dla was na jakieś akwizycje w Chinach?

Potencjalnie są takie możliwości, ale na razie nie prowadzimy żadnych rozmów. Zapowiadaliśmy że interesują nas firmy zagraniczne – niszowe, wąsko specjalistyczne, z uznana marką – takich firm w naszej branży raczej w Chinach nie znajdziemy.

Reklama
Reklama

Azja to atrakcyjny rynek górniczy, ale czy łatwo się na niego przebić?

Trudno odpowiedzieć wprost na to pytanie. W Azji każdy kraj ma inną specyfikę, bariery wejścia, regulacje prawne itp. Natomiast my oczywiście wszystkie te rynki analizujemy i jesteśmy nimi zainteresowani, bo się rozwijają. Tam trzeba mieć potencjał – produktowy i jakościowy. Kopex ma zaawansowane technologicznie produkty oraz serwis na wszystkich ważnych rynkach azjatyckich, dlatego systematycznie zwiększamy obecność na tych rynkach.

Kopex mówił, że ma plan wykonania 100 mln zł zysku netto na ten rok, a już po trzech kwartałach było to znacznie 100 mln zł. Czy jest szansa, by dynamika wzrostu utrzymała się także w przyszłym roku?

IV kw. też jest dla nas dobry, dlatego możemy śmiało mówić  o dalszym wzroście . Jeśli chodzi o rok przyszły, to jestem pewien, że dynamika wzrostu będzie dodatnia, ale jak duża? Jest za wcześnie, by to powiedzieć. Tak jak byliśmy w stanie na początku tego roku zdefiniować tegoroczne źródła poprawy wyników, tak i w tym momencie widzimy, gdzie i co jeszcze można poprawiać, żeby wyniki dalej też się poprawiały oraz jakie będą koła zamachowe naszych przyszłorocznych wyników.

Gdzie zbudujecie kopalnię, którą macie otworzyć w 2018 r.?

Na razie czekamy na koncesję. Musimy być pewni, że finansowo będzie to inwestycja o bardzo wysokiej stopie zwrotu dla naszych akcjonariuszy. Konkretne informacje podamy po otrzymaniu koncesji i finalnym opracowaniu biznesplanu.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama