Z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że 75 proc. konsumentów po świąteczne produkty spożywcze wybiera się z listą zakupów. Polacy z reguły planują świąteczne zakupy – 92 proc. w przypadku produktów spożywczych, a 86 proc. prezentów i ozdób świątecznych. Jednak mimo wszystko kupowane są też produkty wczesnej niezaplanowane. W przypadku produktów spożywczych 35 proc. ankietowanych wkłada je do koszyka, choć nie ma ich na liście zakupów. Ponadto aż 10 proc. kupujących zapomina o liście i w szale zakupów dokonuje wyboru zapominając o wcześniej starannie przygotowanym spisie.
Co czwarty z nas szuka okazji i promocji kupując prezenty dla najbliższych. Jednak aż co drugi deklaruje, że kupuje produkty niezależnie od tego czy są objęte obniżką. 13 proc. respondentów przyznało się do kupienia promocyjnych produktów, chociaż wcześniej tego nie planowali, a tylko 6 proc. ankietowanych twierdzi, że wcale nie korzysta z promocji świątecznych.
Jednak wciąż aż 37 proc. jest błędnie przekonanych, że sklep ma obowiązek przyjąć nietrafiony prezent. Także o tym, że w przypadku wykrycia wady towaru kupionego podczas promocji świątecznej można składać reklamację, wiedziała niewiele ponad połowa respondentów.