McDonald’s chce mocniej wejść we franczyzę

Firma może zainwestować w tym roku w Polsce nawet 150 mln zł

Publikacja: 31.01.2012 00:24

McDonald’s chce mocniej wejść we franczyzę

Foto: Bloomberg

Ponad 80 proc. lokali McDonald's na świecie działa w systemie franczyzy. W Polsce to zaledwie 51 proc. Z czego wynika ta różnica? Zdaniem ekspertów z krótkiej obecności firmy McDonald's na naszym rynku. – W latach 90. trudno było znaleźć inwestorów dysponujących dużą gotówką i doświadczeniem, którzy mogliby stać się franczyzobiorcami. Teraz jest to łatwiejsze. McDonald's i tak szybko osiągnął poziom 50 proc. – komentuje Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa w zajmującej się franczyzą firmie Profit System.

McDonald's deklaruje, że udział franczyzy w biznesie będzie rósł. Wiśniewskiego to nie dziwi. – Na rynku fast foodów franczyza jest przyszłością biznesu. Właściciel lepiej zarządza biznesem niż wynajęty menedżer – mówi.

Nie jest tajemnicą, że warunki, które należy spełnić, żeby stać się franczyzobiorcą, w McDonald's są bardzo restrykcyjne. – Trzeba dysponować środkami o wartości około 1,2 mln zł. Poza tym taka osoba nie może prowadzić jakiejkolwiek innej działalności gospodarczej – wymienia Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald's Polska.

Firma, z 279 lokalami, jest liderem na polskim rynku gastronomicznym. Zamierza bronić tej pozycji. – Utrzymamy dynamiczne tempo rozwoju – deklaruje Kłapa. Nie ujawnia liczby zaplanowanych otwarć. W 2011 r. sieć powiększyła się o 21 placówek. Z naszych informacji wynika, że w tym roku McDonald's chce otworzyć co najmniej tyle samo lokali. Średni koszt otwarcia jednego to kwota rzędu 6 – 7 mln zł. To zaś oznacza, że firma może zainwestować w 2012 r. w naszym kraju prawie 150 mln zł.

McDonald'sowi po piętach depcze AmRest, prowadzący m.in. lokale KFC i Pizza Hut. W Polsce sieć AmRestu liczy już 259 punktów. Plan na 2012 r. to ok. 80 nowych lokali (większość w Polsce). Z kolei wartość inwestycji przewidzianych na ten rok sięga 350 mln zł.

Rok temu głośno było w branży o firmie Max Hamburger, skandynawskiej sieci fast foodów. Zapowiadała ona wejście do Polski, otwieranie restauracji franczyzowych i walkę z McDonald'sem. Tymczasem na razie nic się nie wydarzyło. – Nie mamy żadnych informacji w kwestii wejścia do Polski – poinformowała nas Alexandra William-Olsson z biura prasowego Max Hamburger.

– Trudno to komentować, nie znając szczegółów. Jest jednak prawdopodobne, że firma najpierw chce dopracować swój biznes, a dopiero potem wyjść szerzej z ofertą franczyzową– uważa Wiśniewski.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, k.kucharczyk@rp.pl

Ponad 80 proc. lokali McDonald's na świecie działa w systemie franczyzy. W Polsce to zaledwie 51 proc. Z czego wynika ta różnica? Zdaniem ekspertów z krótkiej obecności firmy McDonald's na naszym rynku. – W latach 90. trudno było znaleźć inwestorów dysponujących dużą gotówką i doświadczeniem, którzy mogliby stać się franczyzobiorcami. Teraz jest to łatwiejsze. McDonald's i tak szybko osiągnął poziom 50 proc. – komentuje Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa w zajmującej się franczyzą firmie Profit System.

Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach