Reklama

Koniec telewizorów kineskopowych

Jeszcze pięć lat temu sprzedało się ich w Polsce ponad 500 tys. szt. W tym roku liczba ta spadnie niemal do zera, choć wciąż są używane w co drugim domu

Publikacja: 09.03.2012 04:21

Koniec telewizorów kineskopowych

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

Red

Ry­nek te­le­wi­zo­rów zmie­nia się w bły­ska­wicz­nym tem­pie i w mia­rę wcho­dze­nia do sprze­da­ży co­raz to no­wych ge­ne­ra­cji sprzę­tu star­sze ty­py szyb­ko po­pa­da­ją w za­po­mnie­nie. Te­le­wi­zo­ry ki­ne­sko­po­we i tak utrzy­ma­ły się dłu­go. Jesz­cze w 2007 r. ich sprze­daż prze­kra­cza­ła w Pol­sce 500 tys. sztuk, rok póź­niej spa­dła do 300 tys. Jed­nak już w 2011 r. wy­nio­sła le­d­wie 3 tys. szt. – W 2012 r. bę­dzie to około ze­ra, choć ta­kie te­le­wi­zo­ry są wciąż sprze­da­wa­ne, ale to ra­czej mo­de­le uży­wa­ne, do­stęp­ne np. w ko­mi­sach czy In­ter­ne­cie – po­da­ją ana­li­ty­cy z Eu­ro­mo­ni­tor In­ter­na­tio­nal.

– Już wy­co­fa­li­śmy je ze sprze­da­ży. Na­wet gdy by­ły jesz­cze w ofer­cie, za­in­te­re­so­wa­nie by­ło mi­ni­mal­ne – mó­wi Wio­let­ta Ba­tóg, rzecz­nik sie­ci Me­dia Markt i Sa­turn. – Z na­szej ofer­ty tak­że już znik­nę­ły – wtó­ru­je To­masz Sie­dlec­ki, dy­rek­tor mar­ke­tin­gu sie­ci RTV Eu­ro AGD.

Spa­dek sprze­da­ży to tak­że efekt spad­ku cen od­bior­ni­ków LCD czy pla­zmo­wych. Gdy po­ja­wia­ły się w skle­pach pierw­sze mo­de­le, kosz­to­wa­ły po kil­ka­dzie­siąt ty­się­cy zło­tych. Dzi­siaj na­wet 32-ca­lo­wy te­le­wi­zor LCD moż­na już ku­pić za ok. 1 tys. zł, po­nie­waż stop­nio­wo co­raz wię­cej na­byw­ców de­cy­du­je się na jesz­cze now­szą ge­ne­ra­cję sprzę­tu, czy­li od­bior­ni­ki z pod­świe­tle­niem LED. Są jesz­cze cień­sze, lżej­sze, zu­ży­wa­ją mniej ener­gii i po­zwa­la­ją osią­gnąć jesz­cze lep­szą ja­kość ob­ra­zu.

Z dru­giej stro­ny już od 2009 r. do pro­duk­cji te­le­wi­zo­rów ki­ne­sko­po­wych za­czę­ła znie­chę­cać Ko­mi­sja Eu­ro­pej­ska, uwa­ża­jąc, że zu­ży­wa­ją za du­żo ener­gii. Jesz­cze kil­ka lat te­mu Pol­ska by­ła jed­nym z więk­szych ich pro­du­cen­tów w Eu­ro­pie. Swo­je za­kła­dy miały u nas ko­re­ań­ski Da­ewoo czy Thom­son, któ­re­go fa­bry­kę w Pia­secz­nie ku­pił w 2006 r. in­dyj­ski Vi­de­ocon. Od daw­na ża­den z nich już nie dzia­ła.

Nie ozna­cza to, że ki­ne­sko­py ja­ko prze­sta­rza­łe zu­peł­nie zni­ka­ją z pol­skich do­mów. Z ba­da­nia Dia­gno­za Spo­łecz­na 2011 wy­ni­ka, że do­pie­ro w ok. 50 proc. pol­skich go­spo­darstw do­mo­wych jest te­le­wi­zor LCD czy pla­zmo­wy. A na­wet w nich moż­na jesz­cze zna­leźć od­bior­nik star­sze­go ty­pu, po­nie­waż w wie­lu do­mach są co naj­mniej dwa te­le­wi­zo­ry.

Reklama
Reklama

Mi­mo szyb­kich zmian tech­no­lo­gicz­nych ry­nek wciąż się roz­wi­ja. Po­la­cy w tym ro­ku ma­ją ku­pić ok. 2 mln te­le­wi­zo­rów i ta licz­ba w ostat­nich la­tach utrzy­mu­je się na sta­bil­nym po­zio­mie z lek­ką ten­den­cją wzro­sto­wą. Pi­sa­li­śmy nie­daw­no w „Rz" o na­wet kil­ku­set­pro­cen­to­wych zwyżkach sprze­da­ży du­żych od­bior­ni­ków o prze­kąt­nych po­nad 50 – 60 ca­li. Ca­ły ry­nek war­t jest ok. 5 mld zł i mi­mo ilo­ścio­wych zwyżek jest sta­bil­ny z po­wo­du utrzy­mu­ją­ce­go się spad­ku cen. Zde­cy­do­wa­nym li­de­rem już od daw­na jest Sam­sung.

Ten rok dla pro­du­cen­tów bę­dzie szcze­gól­ny z ra­cji dwóch wiel­kich im­prez spor­to­wych, czy­li Eu­ro 2012 oraz let­nich igrzysk olim­pij­skich w Lon­dy­nie. Trans­mi­sje spor­to­we to je­den z po­wo­dów kup­na no­we­go te­le­wi­zo­ra. Dru­gim jest za­po­wia­da­ne na 2013 r. wy­łą­cze­nie ana­lo­go­wej te­le­wi­zji na­ziem­nej. Do star­szych te­le­wi­zo­rów trze­ba bę­dzie ku­pić de­ko­der, no­we są w nie­go wy­po­sa­żo­ne, więc wie­lu Po­la­ków mo­że po­trak­to­wać to tak­że ja­ko pre­tekst do wy­mia­ny od­bior­ni­ka.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

p.mazurkiewicz@rp.pl

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama