Koniec telewizorów kineskopowych

Jeszcze pięć lat temu sprzedało się ich w Polsce ponad 500 tys. szt. W tym roku liczba ta spadnie niemal do zera, choć wciąż są używane w co drugim domu

Publikacja: 09.03.2012 04:21

Koniec telewizorów kineskopowych

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys

Red

Ry­nek te­le­wi­zo­rów zmie­nia się w bły­ska­wicz­nym tem­pie i w mia­rę wcho­dze­nia do sprze­da­ży co­raz to no­wych ge­ne­ra­cji sprzę­tu star­sze ty­py szyb­ko po­pa­da­ją w za­po­mnie­nie. Te­le­wi­zo­ry ki­ne­sko­po­we i tak utrzy­ma­ły się dłu­go. Jesz­cze w 2007 r. ich sprze­daż prze­kra­cza­ła w Pol­sce 500 tys. sztuk, rok póź­niej spa­dła do 300 tys. Jed­nak już w 2011 r. wy­nio­sła le­d­wie 3 tys. szt. – W 2012 r. bę­dzie to około ze­ra, choć ta­kie te­le­wi­zo­ry są wciąż sprze­da­wa­ne, ale to ra­czej mo­de­le uży­wa­ne, do­stęp­ne np. w ko­mi­sach czy In­ter­ne­cie – po­da­ją ana­li­ty­cy z Eu­ro­mo­ni­tor In­ter­na­tio­nal.

– Już wy­co­fa­li­śmy je ze sprze­da­ży. Na­wet gdy by­ły jesz­cze w ofer­cie, za­in­te­re­so­wa­nie by­ło mi­ni­mal­ne – mó­wi Wio­let­ta Ba­tóg, rzecz­nik sie­ci Me­dia Markt i Sa­turn. – Z na­szej ofer­ty tak­że już znik­nę­ły – wtó­ru­je To­masz Sie­dlec­ki, dy­rek­tor mar­ke­tin­gu sie­ci RTV Eu­ro AGD.

Spa­dek sprze­da­ży to tak­że efekt spad­ku cen od­bior­ni­ków LCD czy pla­zmo­wych. Gdy po­ja­wia­ły się w skle­pach pierw­sze mo­de­le, kosz­to­wa­ły po kil­ka­dzie­siąt ty­się­cy zło­tych. Dzi­siaj na­wet 32-ca­lo­wy te­le­wi­zor LCD moż­na już ku­pić za ok. 1 tys. zł, po­nie­waż stop­nio­wo co­raz wię­cej na­byw­ców de­cy­du­je się na jesz­cze now­szą ge­ne­ra­cję sprzę­tu, czy­li od­bior­ni­ki z pod­świe­tle­niem LED. Są jesz­cze cień­sze, lżej­sze, zu­ży­wa­ją mniej ener­gii i po­zwa­la­ją osią­gnąć jesz­cze lep­szą ja­kość ob­ra­zu.

Z dru­giej stro­ny już od 2009 r. do pro­duk­cji te­le­wi­zo­rów ki­ne­sko­po­wych za­czę­ła znie­chę­cać Ko­mi­sja Eu­ro­pej­ska, uwa­ża­jąc, że zu­ży­wa­ją za du­żo ener­gii. Jesz­cze kil­ka lat te­mu Pol­ska by­ła jed­nym z więk­szych ich pro­du­cen­tów w Eu­ro­pie. Swo­je za­kła­dy miały u nas ko­re­ań­ski Da­ewoo czy Thom­son, któ­re­go fa­bry­kę w Pia­secz­nie ku­pił w 2006 r. in­dyj­ski Vi­de­ocon. Od daw­na ża­den z nich już nie dzia­ła.

Nie ozna­cza to, że ki­ne­sko­py ja­ko prze­sta­rza­łe zu­peł­nie zni­ka­ją z pol­skich do­mów. Z ba­da­nia Dia­gno­za Spo­łecz­na 2011 wy­ni­ka, że do­pie­ro w ok. 50 proc. pol­skich go­spo­darstw do­mo­wych jest te­le­wi­zor LCD czy pla­zmo­wy. A na­wet w nich moż­na jesz­cze zna­leźć od­bior­nik star­sze­go ty­pu, po­nie­waż w wie­lu do­mach są co naj­mniej dwa te­le­wi­zo­ry.

Mi­mo szyb­kich zmian tech­no­lo­gicz­nych ry­nek wciąż się roz­wi­ja. Po­la­cy w tym ro­ku ma­ją ku­pić ok. 2 mln te­le­wi­zo­rów i ta licz­ba w ostat­nich la­tach utrzy­mu­je się na sta­bil­nym po­zio­mie z lek­ką ten­den­cją wzro­sto­wą. Pi­sa­li­śmy nie­daw­no w „Rz" o na­wet kil­ku­set­pro­cen­to­wych zwyżkach sprze­da­ży du­żych od­bior­ni­ków o prze­kąt­nych po­nad 50 – 60 ca­li. Ca­ły ry­nek war­t jest ok. 5 mld zł i mi­mo ilo­ścio­wych zwyżek jest sta­bil­ny z po­wo­du utrzy­mu­ją­ce­go się spad­ku cen. Zde­cy­do­wa­nym li­de­rem już od daw­na jest Sam­sung.

Ten rok dla pro­du­cen­tów bę­dzie szcze­gól­ny z ra­cji dwóch wiel­kich im­prez spor­to­wych, czy­li Eu­ro 2012 oraz let­nich igrzysk olim­pij­skich w Lon­dy­nie. Trans­mi­sje spor­to­we to je­den z po­wo­dów kup­na no­we­go te­le­wi­zo­ra. Dru­gim jest za­po­wia­da­ne na 2013 r. wy­łą­cze­nie ana­lo­go­wej te­le­wi­zji na­ziem­nej. Do star­szych te­le­wi­zo­rów trze­ba bę­dzie ku­pić de­ko­der, no­we są w nie­go wy­po­sa­żo­ne, więc wie­lu Po­la­ków mo­że po­trak­to­wać to tak­że ja­ko pre­tekst do wy­mia­ny od­bior­ni­ka.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

p.mazurkiewicz@rp.pl

Ry­nek te­le­wi­zo­rów zmie­nia się w bły­ska­wicz­nym tem­pie i w mia­rę wcho­dze­nia do sprze­da­ży co­raz to no­wych ge­ne­ra­cji sprzę­tu star­sze ty­py szyb­ko po­pa­da­ją w za­po­mnie­nie. Te­le­wi­zo­ry ki­ne­sko­po­we i tak utrzy­ma­ły się dłu­go. Jesz­cze w 2007 r. ich sprze­daż prze­kra­cza­ła w Pol­sce 500 tys. sztuk, rok póź­niej spa­dła do 300 tys. Jed­nak już w 2011 r. wy­nio­sła le­d­wie 3 tys. szt. – W 2012 r. bę­dzie to około ze­ra, choć ta­kie te­le­wi­zo­ry są wciąż sprze­da­wa­ne, ale to ra­czej mo­de­le uży­wa­ne, do­stęp­ne np. w ko­mi­sach czy In­ter­ne­cie – po­da­ją ana­li­ty­cy z Eu­ro­mo­ni­tor In­ter­na­tio­nal.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji