Reklama

Konsolidacja na piwnym rynku

Amerykańsko-kanadyjskie Molson Coors Brewing Company przejmie od CVC środkowo-europejskie konsorcjum browarnicze StarBev za 3,5 mld dol.

Publikacja: 05.04.2012 17:07

Konsolidacja na piwnym rynku

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Molson Coors, piąty największy producent piwa na świecie, wyprzedził w licytacji japońskie firmy Suntory i Ashai. Amerykańsko-kanadyjska firma, która w 2006 r. sprzedała prawie 50 mln hektolitrów piwa, zapłaci za StarBev przeszło 3,5 mld dol.

Dyrektor finansowy Molsona, Stewart Glendinning zapowiedział, że nabycie StarBev zwiększy zyski płynące spoza głównych rynków firmy takich jak Kanada, USA i Wielka Brytania. Jego zdaniem zaistnienie na rynkach rozwijających się zapewni Molsonowi bardziej atrakcyjny profil wzrostu i bardziej zrównoważone źródło przychodów.

Zakup StarBev może pomóc Molsonowi zbalansować mniejsze zyski płynące z kurczących się rynków północno-amerykańskiego i brytyjskiego. Amerykańsko-kanadyjskie konsorcjum zyska dostęp do dziewięciu browarów w Środkowo-Wschodniej Europie. Heineken ogłosił, że w lutym w tym regionie ilość sprzedanego piwa wzrosła o 6,5 proc., najwięcej spośród wszystkich oddziałów tej firmy. Statystyczny Czech wypija rocznie ok. 160 litrów złocistego trunku – jest to najwyższy wynik na świecie.

Nabycie StarBevu za 2,6 mld euro to ok. 11 razy więcej niż zysk tej firmy przed opodatkowaniem, który w 2011 r. wyniósł 241 mln euro. Wartość rocznej sprzedaży sięgnęła 700 mln euro. Zdaniem Stewarta Glendinninga jest to w granicach przyjętych do wyceny ostatnich transakcji. Inaczej uważają niektórzy analitycy, którzy określili cenę jako wysoką.

Jednak analitycy kwestionują zwrot inwestycji Molsona. Ich zdaniem głównym wyzwaniem tego producenta jest zwiększenie sprzedaży na rynku w USA, gdzie zmniejszające się bezrobocie i większe zainteresowanie konsumentów winem i koktajlami przyczyniły się do spadku sprzedaży piwa.

Reklama
Reklama

StarBev z siedzibami w Pradze i Amsterdamie jest jedną z największych grup browarniczych w Środkowej Europie. Należące CVC Capital Partners przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 4 tysiące pracowników w Czechach, Bułgarii, Rumunii, Chorwacji, Serbii, Czarnogórze i na Węgrzech. W swoim portfolio StarBev ma takie piwne marki jak Staropramen, Beck´s, Hoegaarden, Borsodi, Kamenitza, Bergenbier czy Ozujsko oraz produkowane i sprzedawane na belgijskiej licencji Stella Artois. W 2009 r. StarBev rozlał łącznie 14,4 mln hektolitrów złocistego trunku.

Molson Coors, piąty największy producent piwa na świecie, wyprzedził w licytacji japońskie firmy Suntory i Ashai. Amerykańsko-kanadyjska firma, która w 2006 r. sprzedała prawie 50 mln hektolitrów piwa, zapłaci za StarBev przeszło 3,5 mld dol.

Dyrektor finansowy Molsona, Stewart Glendinning zapowiedział, że nabycie StarBev zwiększy zyski płynące spoza głównych rynków firmy takich jak Kanada, USA i Wielka Brytania. Jego zdaniem zaistnienie na rynkach rozwijających się zapewni Molsonowi bardziej atrakcyjny profil wzrostu i bardziej zrównoważone źródło przychodów.

Reklama
Biznes
Kernel zabiera głos w sprawie delistingu. Jak widzi sytuację?
Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama