Rusza program promocji eksportu

Rusza wreszcie program promocji polskich specjalności eksportowych 15 wybranych sektorów gospodarki otrzyma dotacje na reklamowanie się za granicą Do wydania w ciągu trzech lat jest prawie 250 milionów złotych

Aktualizacja: 10.04.2012 03:27 Publikacja: 10.04.2012 03:26

Pieniądze dla najbardziej obiecujących branż

Pieniądze dla najbardziej obiecujących branż

Foto: Rzeczpospolita

Red

Mi­ni­ster­stwo Go­spo­dar­ki już pod­pi­sa­ło lub przy­go­to­wa­ło do pod­pi­sa­nia umo­wy dla 11 bra­nż, co po­zwo­li uru­cho­mić fi­nan­so­wa­nie. Bu­dżet dla po­zo­sta­łych czte­rech bra­nż zo­sta­nie za­twier­dzo­ny do koń­ca przy­szłe­go mie­sią­ca. – Ma­my na­dzie­ję, że za trzy la­ta wzro­śnie w tych bra­nżach eks­port, a ich pro­duk­ty bę­dą jed­no­znacz­nie ko­ja­rzo­ne z Pol­ską – po­wie­dzia­ła „Rz" Agniesz­ka Bu­ła­-Ko­pań­ska, dy­rek­tor De­par­ta­men­tu In­stru­men­tów Wspar­cia w Mi­ni­ster­stwie Go­spo­dar­ki.

W trzech czwar­tych branż wy­bra­no już fir­my lub in­sty­tu­cje, któ­re bę­dą dys­po­no­wać fun­du­sza­mi na dzia­ła­nia pro­mo­cyj­ne. Są to także kon­sor­cja kil­ku pod­mio­tów. Łącz­ny bu­dżet sa­me­go pro­gra­mu to 76,3 mln zł. Na po­szcze­gól­ne branże przy­pa­da od 3,7 do 6,7 mln zł. Naj­wię­cej otrzy­ma branża ju­bi­ler­sko-bursz­tyn­ni­cza, któ­rej pro­mo­cję or­ga­ni­zo­wać bę­dzie kon­sor­cjum z Mię­dzy­na­ro­do­wy­mi Tar­ga­mi Gdań­ski­mi ja­ko li­de­rem. Prze­szło 6 mln zł bę­dzie do wy­da­nia na wspar­cie branży odzie­żo­wej, do­dat­ków i ga­lan­te­rii skó­rza­nej, któ­rą zaj­mą się Mię­dzy­na­ro­do­we Tar­gi Po­znań­skie oraz Zwią-­zek Pra­co­daw­ców Prze­my­słu Odzie­żo­we­go i Tek­styl­ne­go. Z ko­lei za pro­mo­cję tu­ry­sty­ki me­dycz­nej bę­dą od­po­wia­dać Eu­ro­pej­skie Cen­trum Przed­się­bior­czo­ści, spół­ka Ameds Cen­trum oraz Pol­ska Agen­cja In­for­ma­cji i In­we­sty­cji Za­gra­nicz­nych. Do przy­go­to­wa­nia po­zo­sta­ły jesz­cze umo­wy z pro­du­cen­ta­mi sprzę­tu me­dycz­ne­go, pol­skich spe­cjal­no­ści żyw­no­ścio­wych, ze spe­cja­li­sta­mi od ochro­ny za­byt­ków i z prze­my­słem obron­nym.

Do wy­da­nia pie­nię­dzy bę­dzie jed­nak znacz­nie wię­cej, bo o wspar­cie bę­dą mo­gli ubie­gać się ta­kże po­szcze­gól­ni przed­się­bior­cy, któ­rzy otrzy­ma­ją pie­nią­dze np. na uczest­nic­two w za­gra­nicz­nych tar­gach. Tu prze­wi­dzia­no bli­sko 150 mln zł: fir­my, któ­re we­zmą udział w rzą­do­wym pro­gra­mie, bę­dą mo­gły otrzy­mać 75 proc. zwro­tu kosz­tów, ja­kie po­nio­są na dzia­ła­nia pro­mo­cyj­ne.

Po­szcze­gól­ne bra­nże na ra­zie nie ujaw­nia­ją spo­dzie­wa­nych efek­tów pro­mo­cji. Mi­ni­ster­stwo Go­spo­dar­ki uwa­ża tym­cza­sem, że ka­żdy wzrost eks­por­tu w gra­ni­cach 5 – 10 proc. bę­dzie bar­dzo do­brym wy­ni­kiem. – Są bra­nże, gdzie eks­port mo­że sko­czyć w gó­rę na­wet o 100 proc. – twier­dzi Ilo­na An­to­ni­szyn­-Klik, wi­ce­mi­ni­ster go­spo­dar­ki. Przy­kła­dem ma być bra­nża ju­bi­ler­ska, gdzie ry­nek jest wciąż sto­sun­ko­wo chłon­ny. Du­że per­spek­ty­wy wzro­stu ma ta­kże tu­ry­sty­ka me­dycz­na. W ubie­głym ro­ku war­tość te­go ryn­ku mo­gła się­gnąć ok. 800 mln zł. Trud­niej bę­dzie w prze­my­śle obron­nym, gdzie pa­nu­je bar­dzo du­ża kon­ku­ren­cja.

Pol­skie spe­cjal­no­ści pro­mo­wa­ne bę­dą na wy­bra­nych ryn­kach, któ­re są naj­bar­dziej obie­cu­ją­ce dla sprze­da­ży to­wa­rów i usług. Zo­sta­ły wska­za­ne przez fir­my oraz re­pre­zen­tu­ją­ce je branżo­we izby go­spo­dar­cze. Przy­kła­do­wo prze­mysł obron­ny re­kla­mo­wa­ny bę­dzie m. in. w Ka­zach­sta­nie, Li­ba­nie, In­diach, Ma­le­zji, In­do­ne­zji oraz Jor­da­nii i Egip­cie. Ma­szy­ny i urzą­dze­nia gór­ni­cze w Ro­sji, Ka­zach­sta­nie i Chi­nach, me­ble – m. in. w Niem­czech, W. Bry­ta­nii i we Fran­cji, jach­ty – we Wło­szech i w Hisz­pa­nii, tu­ry­sty­ka me­dycz­na – w USA, Szwe­cji i Da­nii, ochro­na za­byt­ków – w Niem­czech, Ro­sji i Au­strii. W su­mie naj­wię­cej branż pro­mo­wa­nych bę­dzie na ryn­kach nie­miec­kim i ro­syj­skim.

Mi­ni­ster­stwo Go­spo­dar­ki już pod­pi­sa­ło lub przy­go­to­wa­ło do pod­pi­sa­nia umo­wy dla 11 bra­nż, co po­zwo­li uru­cho­mić fi­nan­so­wa­nie. Bu­dżet dla po­zo­sta­łych czte­rech bra­nż zo­sta­nie za­twier­dzo­ny do koń­ca przy­szłe­go mie­sią­ca. – Ma­my na­dzie­ję, że za trzy la­ta wzro­śnie w tych bra­nżach eks­port, a ich pro­duk­ty bę­dą jed­no­znacz­nie ko­ja­rzo­ne z Pol­ską – po­wie­dzia­ła „Rz" Agniesz­ka Bu­ła­-Ko­pań­ska, dy­rek­tor De­par­ta­men­tu In­stru­men­tów Wspar­cia w Mi­ni­ster­stwie Go­spo­dar­ki.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca