Reklama

Rusza program promocji eksportu

Rusza wreszcie program promocji polskich specjalności eksportowych 15 wybranych sektorów gospodarki otrzyma dotacje na reklamowanie się za granicą Do wydania w ciągu trzech lat jest prawie 250 milionów złotych

Aktualizacja: 10.04.2012 03:27 Publikacja: 10.04.2012 03:26

Pieniądze dla najbardziej obiecujących branż

Pieniądze dla najbardziej obiecujących branż

Foto: Rzeczpospolita

Red

Mi­ni­ster­stwo Go­spo­dar­ki już pod­pi­sa­ło lub przy­go­to­wa­ło do pod­pi­sa­nia umo­wy dla 11 bra­nż, co po­zwo­li uru­cho­mić fi­nan­so­wa­nie. Bu­dżet dla po­zo­sta­łych czte­rech bra­nż zo­sta­nie za­twier­dzo­ny do koń­ca przy­szłe­go mie­sią­ca. – Ma­my na­dzie­ję, że za trzy la­ta wzro­śnie w tych bra­nżach eks­port, a ich pro­duk­ty bę­dą jed­no­znacz­nie ko­ja­rzo­ne z Pol­ską – po­wie­dzia­ła „Rz" Agniesz­ka Bu­ła­-Ko­pań­ska, dy­rek­tor De­par­ta­men­tu In­stru­men­tów Wspar­cia w Mi­ni­ster­stwie Go­spo­dar­ki.

W trzech czwar­tych branż wy­bra­no już fir­my lub in­sty­tu­cje, któ­re bę­dą dys­po­no­wać fun­du­sza­mi na dzia­ła­nia pro­mo­cyj­ne. Są to także kon­sor­cja kil­ku pod­mio­tów. Łącz­ny bu­dżet sa­me­go pro­gra­mu to 76,3 mln zł. Na po­szcze­gól­ne branże przy­pa­da od 3,7 do 6,7 mln zł. Naj­wię­cej otrzy­ma branża ju­bi­ler­sko-bursz­tyn­ni­cza, któ­rej pro­mo­cję or­ga­ni­zo­wać bę­dzie kon­sor­cjum z Mię­dzy­na­ro­do­wy­mi Tar­ga­mi Gdań­ski­mi ja­ko li­de­rem. Prze­szło 6 mln zł bę­dzie do wy­da­nia na wspar­cie branży odzie­żo­wej, do­dat­ków i ga­lan­te­rii skó­rza­nej, któ­rą zaj­mą się Mię­dzy­na­ro­do­we Tar­gi Po­znań­skie oraz Zwią-­zek Pra­co­daw­ców Prze­my­słu Odzie­żo­we­go i Tek­styl­ne­go. Z ko­lei za pro­mo­cję tu­ry­sty­ki me­dycz­nej bę­dą od­po­wia­dać Eu­ro­pej­skie Cen­trum Przed­się­bior­czo­ści, spół­ka Ameds Cen­trum oraz Pol­ska Agen­cja In­for­ma­cji i In­we­sty­cji Za­gra­nicz­nych. Do przy­go­to­wa­nia po­zo­sta­ły jesz­cze umo­wy z pro­du­cen­ta­mi sprzę­tu me­dycz­ne­go, pol­skich spe­cjal­no­ści żyw­no­ścio­wych, ze spe­cja­li­sta­mi od ochro­ny za­byt­ków i z prze­my­słem obron­nym.

Do wy­da­nia pie­nię­dzy bę­dzie jed­nak znacz­nie wię­cej, bo o wspar­cie bę­dą mo­gli ubie­gać się ta­kże po­szcze­gól­ni przed­się­bior­cy, któ­rzy otrzy­ma­ją pie­nią­dze np. na uczest­nic­two w za­gra­nicz­nych tar­gach. Tu prze­wi­dzia­no bli­sko 150 mln zł: fir­my, któ­re we­zmą udział w rzą­do­wym pro­gra­mie, bę­dą mo­gły otrzy­mać 75 proc. zwro­tu kosz­tów, ja­kie po­nio­są na dzia­ła­nia pro­mo­cyj­ne.

Po­szcze­gól­ne bra­nże na ra­zie nie ujaw­nia­ją spo­dzie­wa­nych efek­tów pro­mo­cji. Mi­ni­ster­stwo Go­spo­dar­ki uwa­ża tym­cza­sem, że ka­żdy wzrost eks­por­tu w gra­ni­cach 5 – 10 proc. bę­dzie bar­dzo do­brym wy­ni­kiem. – Są bra­nże, gdzie eks­port mo­że sko­czyć w gó­rę na­wet o 100 proc. – twier­dzi Ilo­na An­to­ni­szyn­-Klik, wi­ce­mi­ni­ster go­spo­dar­ki. Przy­kła­dem ma być bra­nża ju­bi­ler­ska, gdzie ry­nek jest wciąż sto­sun­ko­wo chłon­ny. Du­że per­spek­ty­wy wzro­stu ma ta­kże tu­ry­sty­ka me­dycz­na. W ubie­głym ro­ku war­tość te­go ryn­ku mo­gła się­gnąć ok. 800 mln zł. Trud­niej bę­dzie w prze­my­śle obron­nym, gdzie pa­nu­je bar­dzo du­ża kon­ku­ren­cja.

Pol­skie spe­cjal­no­ści pro­mo­wa­ne bę­dą na wy­bra­nych ryn­kach, któ­re są naj­bar­dziej obie­cu­ją­ce dla sprze­da­ży to­wa­rów i usług. Zo­sta­ły wska­za­ne przez fir­my oraz re­pre­zen­tu­ją­ce je branżo­we izby go­spo­dar­cze. Przy­kła­do­wo prze­mysł obron­ny re­kla­mo­wa­ny bę­dzie m. in. w Ka­zach­sta­nie, Li­ba­nie, In­diach, Ma­le­zji, In­do­ne­zji oraz Jor­da­nii i Egip­cie. Ma­szy­ny i urzą­dze­nia gór­ni­cze w Ro­sji, Ka­zach­sta­nie i Chi­nach, me­ble – m. in. w Niem­czech, W. Bry­ta­nii i we Fran­cji, jach­ty – we Wło­szech i w Hisz­pa­nii, tu­ry­sty­ka me­dycz­na – w USA, Szwe­cji i Da­nii, ochro­na za­byt­ków – w Niem­czech, Ro­sji i Au­strii. W su­mie naj­wię­cej branż pro­mo­wa­nych bę­dzie na ryn­kach nie­miec­kim i ro­syj­skim.

Reklama
Reklama
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama