74 mln zł przeznaczyli Polacy w ubiegłym roku na drinki gotowe do spożycia, zwane też alkopopami lub RTD (z ang. rea-dy to drink) – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. To o ponad 30 proc. więcej niż w 2010 roku i aż o ponad 250 proc. więcej niż w 2007 r.
Wydatki na RTD rosną dziś najszybciej spośród wszystkich alkoholi w Polsce. Tak dużego tempa sprzedaży nie zanotowała w ubiegłym roku nawet coraz popularniejsza u nas whisky (wzrost o ponad 20 proc.).
– Sprzedaż drinków gotowych do spożycia rośnie, ponieważ Polacy coraz chętniej kupują produkty o niższej zawartości alkoholu niż standardowa wódka czysta – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy .
W 2011 r. wielkość sprzedaży wódki zmalała niemal o 4 proc., do ponad 231,1 mln litrów. Popyt na wódki czyste – przypada na nie nadal około 80 proc. rynku – spadł za to o 5 proc. W tym czasie słabsze od niej wódki kolorowe (zawartość alkoholu wynosi w nich zazwyczaj około 30 proc.) zyskały niecałe 3 proc.
Maciej Meyer z firmy alkoholowej Belvedere, której marka Sobieski Impress jest liderem w Polsce, uważa, że rozwój rynku alkopopów to także efekt promocyjnych działań producentów w ostatnich latach. Ich kulminacja przypada zazwyczaj na okres wakacji, bo właśnie wtedy popyt na RTD jest największy.