Reklama

Rośnie srzedaż RTD

W Polsce rośnie popyt na słabsze alkohole. Od 2007 r. wydatki na takie napoje zwiększyły się o ponad 250 proc.

Publikacja: 26.04.2012 04:33

Milionowe wydatki na alkopopy

Milionowe wydatki na alkopopy

Foto: Rzeczpospolita

74 mln zł przeznaczyli Polacy w ubiegłym roku na drinki gotowe do spożycia, zwane też alkopopami lub RTD (z ang. rea-dy to drink) – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. To o ponad 30 proc. więcej niż w 2010 roku i aż o ponad 250 proc. więcej niż w 2007 r.

Wydatki na RTD rosną dziś najszybciej spośród wszystkich alkoholi w Polsce. Tak dużego tempa sprzedaży nie zanotowała w ubiegłym roku nawet coraz popularniejsza u nas whisky (wzrost o ponad 20 proc.).

– Sprzedaż drinków gotowych do spożycia rośnie, ponieważ Polacy coraz chętniej kupują produkty o niższej zawartości alkoholu niż standardowa wódka czysta – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy .

W 2011 r. wielkość sprzedaży wódki zmalała niemal o 4 proc., do ponad 231,1 mln litrów. Popyt na wódki czyste – przypada na nie nadal około 80 proc. rynku – spadł za to o 5 proc. W tym czasie słabsze od niej wódki kolorowe (zawartość alkoholu wynosi w nich zazwyczaj około 30 proc.) zyskały niecałe 3 proc.

Maciej Meyer z firmy alkoholowej Belvedere, której marka Sobieski Impress jest liderem w Polsce, uważa, że rozwój rynku alkopopów to także efekt promocyjnych działań producentów w ostatnich latach. Ich kulminacja przypada zazwyczaj na okres wakacji, bo właśnie wtedy popyt na RTD jest największy.

Reklama
Reklama

Na zwiększony popyt latem liczy w tym roku firma Jantoń, która w 2011 r. wprowadziła na rynek markę Be4. Jednak udany był dla niej już także początek roku. Jacek Jantoń, prezes spółki, wyjaśnia, że w marcu sprzedaż Be4 była trzy razy większa niż w styczniu.

Na napoje RTD wydajemy więcej niż np. na rum i niemal tyle samo co na gin. Analitycy i producenci uważają jednak, że kwota ta będzie się nadal zwiększać. Według firmy badawczej Euromonitor International wartość rynku RTD w Polsce przekroczy poziom 100 mln zł w 2016 r.

Popyt na RTD ma szanse nadal się rozwijać, ponieważ ich spożycie jest u nas ciągle niższe niż w wielu krajach Europy. Euromonitor policzył, że na przeciętnego Polaka przypada niespełna 1 litr alkopopa rocznie. Tymczasem w Estonii, która jest liderem w Europie, spożycie RTD per capita wynosi 8,5 litra. Kolejne miejsca zajmują Finowie (7,2 litra) i Niemcy (6 litrów).

Chętnych do skorzystania na rosnącej popularności RTD w Polsce wciąż przybywa. W ostatnich tygodniach akopop Finlandia Frost, na bazie wódki Finlandia, wprowadziła firma Brown-Forman. Dołączył on do jej napojów RTD na bazie whisky Jack Daniels.

Drink gotowy do spożycia na bazie coli i burbona Jim Beam wprowadziła ostatnio także spółka CEDC. Firma liczy na to, że produkt ten powtórzy w Polsce sukces zanotowany m.in. w Australii i w Niemczech.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

Reklama
Reklama
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama