Kwartalny rekord: 330 tys. przeniesionych numerów komórkowych

W pierwszym kwartale roku operatora komórkowego przenosząc numer z sieci do sieci zmieniło około 330 tys. osób – wynika z rozmów z operatorami i naszych szacunków

Publikacja: 07.05.2012 19:09

Kwartalny rekord: 330 tys. przeniesionych numerów komórkowych

Foto: Bloomberg

To o 26 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2011 r., gdy przeniesiono 261 tys. numerów.

– Świadomość konsumentów jest coraz większa – ocenia Marcin Gruszka, rzecznik P4, sieci Play. – Z jednej strony to efekt dojrzałości rynku: coraz więcej osób po prostu liczy swoje koszty. Z drugiej strony wszyscy operatorzy intensywniej promują możliwość przeniesienia numeru – dodaje.

W jego ocenie, także w całym 2012 r. przeniesionych zostanie więcej numerów komórkowych niż w 2011 r., gdy było to nieco ponad 1 mln.

Play jest największym beneficjentem tego zjawiska i od zawsze promuje możliwość zmiany operatora z zachowaniem numeru telefonu (ang. Mobile Number Portability, MNP).

Od tego roku jego śladem podążają wszyscy duzi operatorzy. W najbardziej widoczny sposób Centertel (Orange). W galeriach handlowych podłogi oklejono planszami wskazującymi drogę do salonu operatora, a telewizje nadają spoty z autobusem Orange: luźniejszym i ciekawszym dla podróżującego niż konkurencyjny (w barwach Play).

To kontrofensywa. Według naszych informacji, w I kw. br. z Orange przeniesiono najwięcej numerów do innych sieci: o kilkanaście tysięcy więcej niż z Polskiej Telefonii Cyfrowej (T-Mobile radził sobie tu najlepiej) i więcej niż z Polkomtela (Plus). Średnio każdy z dużych telekomów oddał konkurencji ponad 100 tys. numerów, a przyjął około 40 tys.

Play jako jedyny informuje ilu klientów odbiera konkurencji. – W I kw. użytkownicy przenieśli do Play 210 tys. numerów – mówi Gruszka. To o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Ponieważ skala wzrostu jest mniejsza niż przyrost liczby przeniesionych numerów w ogóle, udział Playa w rynku MNP obniżył się z 70 proc. do niecałych 64 proc.

To wahnięcie to najprawdopodobniej efekt przenosin w segmencie klientów biznesowych.

– Nie mamy konkretnego celu wyrażonego w procentach. Chcemy być liderem – deklaruje Gruszka. Pełnych wyników P4 za I kw. póki co nie podaje.

To dlaczego zmieniamy operatora komórkowego i jaka część z nas to robi zbadała firma Ericsson. Główny powód przenosin to lepsza cena lub taryfa u innego operatora (61 proc. odpowiedzi).

Co ważne 62 proc. respondentów nigdy nie zmieniło operatora. Z tej możliwości nie skorzystało nigdy 79 proc. klientów T-Mobile, 74 proc. użytkowników Orange i 72 proc. Plusa.

Z badania Ericssona wynika też, że w ciągu 12 miesięcy najmniej klientów może zrezygnować z usług T-Mobile i Play (tylko 9 proc. „na pewno" lub „być może" się przeniesie).

To o 26 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2011 r., gdy przeniesiono 261 tys. numerów.

– Świadomość konsumentów jest coraz większa – ocenia Marcin Gruszka, rzecznik P4, sieci Play. – Z jednej strony to efekt dojrzałości rynku: coraz więcej osób po prostu liczy swoje koszty. Z drugiej strony wszyscy operatorzy intensywniej promują możliwość przeniesienia numeru – dodaje.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku