Przemysły kreatywne odpowiadają za 13 proc. wzrostu gospodarczego w Polsce. Jak wynika z najnowszego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), m.in. branże doradcza, badawcza czy marketingowa stanowią ponad 6 proc. wartości dodanej w Polsce, przy czym przeciętne wynagrodzenie w tych sektorach wynosi ponad 30 proc. więcej niż średnie wynagrodzenie w całej gospodarce. Ponadto usługi kreatywne stanowią aż jedną piątą całkowitego eksportu usług w naszym kraju (w latach 2010–2018 ich wartość wzrosła prawie trzykrotnie: z 4,8 do 13,9 mld dol.).

Słodko-gorzki smak cyfrowego boomu
– Gospodarka kreatywna, czyli ta część gospodarki, w której podstawowymi czynnikami wytwórczymi są kreatywność i kapitał intelektualny, stanowi dynamicznie rosnący element polskiej gospodarki – podkreśla Jakub Sawulski, kierownik zespołu makroekonomii PIE.
Czytaj także: Doskonały czerwiec dla książek. Polacy zaczęli więcej kupować
Jak zaznacza, jej udział w całkowitej wartości dodanej tworzonej w Polsce wzrósł z 4 proc. w 2010 r. do 6,3 proc. w 2018 r. – to o ponad połowę więcej w mniej niż dekadę. Dla porównania: gospodarka kreatywna tworzy prawie czterokrotnie wyższą wartość dodaną niż produkcja samochodów, porównywalną z całym sektorem transportu i magazynowania.