brak zaufania w biznesie uderze w finanse firm

Wzrost zatorów płatniczych to wynik kryzysu zaufania – oceniają eksperci Krajowego Rejestru Długów

Publikacja: 31.05.2012 04:29

Polskie złotówki

Polskie złotówki

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Już prawie co czwarta firma w Polsce twierdzi, że ma coraz większe problemy z regulowaniem zobowiązań przez swych kontrahentów – wynika z najnowszych badań Krajowego Rejestru Długów. Jak jednak podkreśla Andrzej Kulik, pełnomocnik zarządu KRD, wzrost problemów polskich przedsiębiorstw ze spłatą zobowiązań wcale nie wynika z pogorszenia się kondycji gospodarczej firm.

Przyczyny tkwią w psychologii, a konkretnie w obawach o kolejną falę kryzysu i związane z tym problemy z odzyskaniem należności. – Wzrost zatorów płatniczych nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Problemem jest kryzys zaufania – twierdzi Andrzej Kulik. Według ekspertów KRD mechanizm jest następujący: firmy obawiają się, że odbiorcy przestaną im płacić, więc same, na wszelki wypadek, nie płacą dostawcom. Problem w tym, że to samo robi ich odbiorca.

W rezultacie wydłuża się łańcuszek nieregulowanych w terminie zobowiązań, a firmy nie mają pieniędzy. Ten problem szczególnie dotkliwie uderza w małe i średnie przedsiębiorstwa, które finansują swą działalność oraz inwestycje pieniędzmi od kontrahentów.

Skutki wzrostu zatorów płatniczych już widać – w najnowszym badaniu KRD do prawie 36 proc. wzrósł odsetek firm, które w wyniku opóźnień w należnościach mają problemy z terminowym regulowaniem własnych zobowiązań.

Jak ograniczać ryzyko problemów z należnościami? – Windykacja zaczyna się już wtedy, gdy klient chce coś od nas kupić. To wtedy trzeba ocenić, czy kontrahent jest bezpieczny – podkreślała Anna Marcinkowska, prawnik z KRD, podczas konferencji „Bezpieczna w Biznesie" skierowanej do menedżerek i właścicielek firm. Jedna z nich, Jolanta Zwolińska, założycielka kosmetycznej Dermiki, podkreślała, że kluczowy jest dobry specjalista od windykacji, który na bieżąco monitoruje płatności. Dzięki tej dbałości, ściągalność należności w Dermice sięgała 94-97 proc.

– Nasz specjalista dzwonił do sklepu już po jednym dniu opóźnienia w płatnościach, a potem wstrzymywaliśmy dostawy – wspominała Zwolińska. Przyznała, że sama to odczuła, gdy jej salon SPA&Wellness dostał ostrzeżenie, że spóźnia się z zapłatą za kosmetyki siostrzanej firmy.

Kryzys zaufania pomaga przełamać prowadzony pod patronatem KRD Program Rzetelna Firma promujący etyczne postawy w biznesie. Uczestniczy w nim już ponad 40 tys. przedsiębiorstw, które spełniły warunki otrzymania Certyfikatu Rzetelności, czyli nie figurują w KRD i podpisały kodeks etyczny programu. W jego III edycji 360 firm dostanie Złote Certyfikaty Rzetelności, gdzie wymagania są jeszcze wyższe (m.in. brak zaległości wobec ZUS i fiskusa oraz co najmniej trzy referencje od partnerów biznesowych).

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.blaszczak@rp.pl

Biznes
Jak obniżyć ceny mieszkań? Cła na nawozy i plan podatkowy Trumpa
Biznes
Będą cła na nawozy z Rosji i Białorusi. Grupa Azoty częściowo zadowolona
Biznes
Cyfrowy Polsat w I kw. 2025: rachunki rosły wolniej. Telewizja rozkwitła
Biznes
Dług publiczny bije rekordy. Rosja kusi Trumpa surowcami krytycznymi
Biznes
Cyfrowa ochrona dziurawa jak sito. Gdzie jest najgorzej?