Polska perspektywicznym rynkiem dla aut elektrycznych

Eksperci: Polska to bardzo atrakcyjny rynek dla aut elektrycznych

Publikacja: 14.06.2012 04:23

Opel Ampera może przejechać na silniku elektrycznym 500 km

Opel Ampera może przejechać na silniku elektrycznym 500 km

Foto: GM Company

Rozwój rynku samochodów elektrycznych wkrótce mocno przyspieszy. Według firmy doradczej Frost & Sullivan sprzedaż tego typu pojazdów w Europie Środkowo-Wschodniej wzrośnie z 241 sztuk w roku ubiegłym do 60 tys. sztuk na początku roku 2017. W dodatku jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków regionu ma być – wraz z Estonią i Czechami – Polska.

– W perspektywie pięciu lat udział aut elektrycznych może osiągnąć poziom 4,4 proc. łącznej sprzedaży samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych – mówi „Rz" Vitaly Belskiy, starszy konsultant F&S. W scenariuszu optymistycznym przy założeniu wsparcia sprzedaży ze strony rządu i szybkiej poprawy sytuacji ekonomicznej, udział ten może wzrosnąć nawet do 9 proc.

Frost & Sullivan ocenia, że rynek pojazdów elektrycznych osiągnie w latach 2011 – 2017 wzrost przekraczający 150 proc. Popyt najszybciej będzie rósł po 2015 roku, ale pod warunkiem, że w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej dostępne będą pełne zachęty rządowe.

A to oznacza m.in. opodatkowanie nowych pojazdów na podstawie emisji CO2 oraz możliwość wykorzystywania buspasów, co ma być atrakcyjne dla flot korporacyjnych.

Na razie jednak sprzedaż samochodów elektrycznych idzie wolniej, niż się spodziewano. Według monitorującego polski rynek motoryzacyjny Instytutu Samar, w całym 2011 r. zarejestrowano 29 aut. Najwięcej wprowadził na rynek Mitsubishi, który ponad 20 sztuk modelu i-MiEV sprzedał firmom, głównie z branży energetycznej. W ofercie są także elektryczne małe auta francuskich marek: Peugeot iOn oraz Citroen C-Zero, blisko spokrewnione z Mitsubishi.

Za kilka dni pierwszy klient indywidualny odbierze z salonu w Warszawie zamówionego opla amperę. Samochód razem z bliźniaczym chevroletem voltem otrzymał na tegorocznym salonie w Genewie tytuł Car of the Year. Kolejne dwie ampery też wkrótce trafią do odbiorców indywidualnych.

– Chcemy zainteresować tym autem firmy leasingowe. A także samorządy, które będziemy namawiać do wprowadzania zachęt dla aut elektrycznych, jak niższe opłaty za parkowanie czy możliwość wjazdu do zamkniętych centrów miast – mówi Przemysław Byszewski, rzecznik General Motors Poland.

Popyt na elektryczne auta byłby większy, gdyby nie dwie bariery: wysoka cena oraz brak infrastruktury ładowania, ograniczający zasięg samochodów (ten ostatni to 80 – 90 km, ale dla ampery wynosi 500 km). Analitycy zwracają także uwagę na konieczność dopłat jako elementu stymulującego sprzedaż. – Dopłaty nie będą miały dużego bezpośredniego wpływu na branżę, ale są niezbędne w celu wspierania jej rozwoju na początkowym etapie – twierdzi Frost & Sullivan.

Tymczasem według firmy analitycznej Jato Dynamics, dopłaty niewiele pomagają. W Danii, gdzie ulgi przy zakupie elektrycznego auta mogą sięgnąć 20,6 tys. euro, sprzedano w I półroczu 2011 roku zaledwie 283 sztuki. Jeszcze mniej chętnych było we Włoszech, należących do pięciu największych rynków motoryzacyjnych Europy: od stycznia do lipca sprzedano 111 aut przy możliwych bonusach dochodzących do 1,2 tys. euro.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Rozwój rynku samochodów elektrycznych wkrótce mocno przyspieszy. Według firmy doradczej Frost & Sullivan sprzedaż tego typu pojazdów w Europie Środkowo-Wschodniej wzrośnie z 241 sztuk w roku ubiegłym do 60 tys. sztuk na początku roku 2017. W dodatku jednym z najbardziej atrakcyjnych rynków regionu ma być – wraz z Estonią i Czechami – Polska.

– W perspektywie pięciu lat udział aut elektrycznych może osiągnąć poziom 4,4 proc. łącznej sprzedaży samochodów osobowych i lekkich aut dostawczych – mówi „Rz" Vitaly Belskiy, starszy konsultant F&S. W scenariuszu optymistycznym przy założeniu wsparcia sprzedaży ze strony rządu i szybkiej poprawy sytuacji ekonomicznej, udział ten może wzrosnąć nawet do 9 proc.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej