Airbus Military dostarczy nowe transportowce

Armia zamówiła w Airbus Military pięć nowych transportowców Casa bez programu offsetowego. Polskie firmy są oburzone

Publikacja: 03.07.2012 01:29

C 295 Casa to najbardziej zapracowany transportowiec armii

C 295 Casa to najbardziej zapracowany transportowiec armii

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Siły Powietrzne od dawna planowały uzupełnienie floty 11 transportowców C 295 o kolejne samoloty. Te, które już mamy, są intensywnie eksploatowane: obsługują non stop zagraniczne kontyngenty. Bez nich niemożliwe byłoby zaopatrywanie w części i materiały naszych żołnierzy podczas niedawnej kampanii irackiej, w misjach afrykańskich, a teraz afgańskiej. W Afganistanie jeden transportowiec C 295 stacjonuje zresztą na stałe. – Liczba godzin wylatanych przez casy bije wszelkie rekordy, samolot się sprawdził, część transportowców poddawana jest remontom. Nic dziwnego, że potrzebujemy dodatkowych maszyn – tłumaczy ppłk Artur Goławski, rzecznik Sił Powietrznych.

W poniedziałek Airbus Military ujawnił, że jego hiszpańskie zakłady dostarczą MON do przyszłego roku pięć nowych samolotów C 295. Resort obrony potwierdza, że nie negocjowano programu offsetowego, bo w tym przypadku możliwości zamawiającego ogranicza europejskie prawo. – Staramy się przy okazji tego kontraktu przekonać Airbus Military, aby rozbudował istniejące na warszawskim Okęciu centrum serwisowe transportowców, tak by obsługiwało nie tylko polskich użytkowników C 295. We wszelkich innych przetargach obronnych MON jest zdecydowane egzekwować warunek maksymalnej polonizacji – czyli przenoszenia produkcji sprzętu i uzbrojenia do kraju – tłumaczy Waldemar Skrzypczak, wiceszef MON ds. modernizacji sił zbrojnych.

Producent, Airbus Military, nie ma więc obowiązku rekompensować polskiej gospodarce wydatku na zagraniczne uzbrojenie. A w grę mogłyby wchodzić inwestycje lub zakupy w krajowym przemyśle za co najmniej 876 mln zł.

– To niczym nieusprawiedliwione działanie na szkodę gospodarki – tak komentuje działania MON Stanisław Głowacki, szef „Solidarności" w zbrojeniówce. „S" na forum Komisji Trójstronnej protestuje, że w ślad za wydawanymi publicznymi pieniędzmi nie idzie choćby próba pozyskania technologii dla polskich firm.

– Żadne wojenne zagrożenie nie usprawiedliwia nadzwyczajnego trybu zakupu samolotów, bez możliwości zrekompensowania tej inwestycji rodzimej gospodarce. Mamy do czynienia z obchodzeniem ustawy offsetowej, to fatalny precedens – mówi Sławomir Kułakowski, prezes Polskiej Izby Producentów na rzecz Obronności Kraju.

Związkowcy zwracają uwagę, że możliwości zrealizowania offsetu za zakup kolejnych cas nie brak. Ich producent, Airbus Military, otworzył w Warszawie centrum serwisowe tych maszyn. Jego budowa została sfinansowana przez Hiszpanów w ramach zaciągniętych jeszcze w 2001 roku zobowiązań offsetowych towarzyszących kontraktowi na pierwsze transportowce C 295.

Zakłady AM na Okęciu wytwarzają już prawie połowę struktur i instalacji transportowców C 295. W Warszawie produkowane są kluczowe elementy samolotu: skrzydła, drzwi, rampy i przednia część kadłuba z kabiną pilotów. W Polsce powstają też instalacje elektryczne dla 70 proc. wszystkich nowych maszyn C 295.

Siły Powietrzne od dawna planowały uzupełnienie floty 11 transportowców C 295 o kolejne samoloty. Te, które już mamy, są intensywnie eksploatowane: obsługują non stop zagraniczne kontyngenty. Bez nich niemożliwe byłoby zaopatrywanie w części i materiały naszych żołnierzy podczas niedawnej kampanii irackiej, w misjach afrykańskich, a teraz afgańskiej. W Afganistanie jeden transportowiec C 295 stacjonuje zresztą na stałe. – Liczba godzin wylatanych przez casy bije wszelkie rekordy, samolot się sprawdził, część transportowców poddawana jest remontom. Nic dziwnego, że potrzebujemy dodatkowych maszyn – tłumaczy ppłk Artur Goławski, rzecznik Sił Powietrznych.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca