Nawigacje samochodowe – aplikacje dla smartfonów

Coraz więcej Polaków przeistacza swoje smartfony w nawigację samochodową. W tym segmencie rynku prym wiodą polskie firmy - NaviExpert i Automapa

Publikacja: 15.08.2012 18:50

Nawigacje samochodowe – aplikacje dla smartfonów

Foto: Flickr

Polacy coraz chętniej wykorzystują telefony komórkowe do nawigacji GPS, a więc do przeglądania map i wyznaczania tras. Jak podaje Instytut Badań Rynkowych, funkcji tej używa już ponad 60 proc. użytkowników smartfonów, których w Polsce jest obecnie około 6,5 mln.

Coraz więcej z nas idzie o krok dalej, a więc przeistacza swoje smartfony w nawigację samochodową, prowadzącą ich za rękę do celu. W tym segmencie rynku dwie polskie firmy - NaviExpert i Automapa – walczą o dominację nie tylko między sobą, ale też ze światowymi gigantami: Nokią i Google. Mimo że tylko ci ostatni oferują bezpłatne mapy, to polscy gracze przeciwstawiają im lepiej aktualizowane bazy danych i wierniejszy krąg klientów.

Polski rynek nawigacji samochodowych jest obecnie zdominowany przez tradycyjne zestawy PND (skrót od Portable Navigation Devide), których w ubiegłym roku sprzedano w naszym kraju ponad 600 tysięcy – podaje GfK Polonia. Jednak ten rok ma przynieść spadek sprzedaży o 14 – 18 proc., czego przyczyną jest nasycenie rynku oraz rosnąca konkurencja ze strony smartfonów, tabletów i internetowych aplikacji.

- Polacy należą do najaktywniejszych w Europie użytkowników usługi Nokia Nawigacja: zarówno pod kątem planowania tras, jak i samej nawigacji – twierdzi Tomasz Parfjanowicz, kierownik ds. rozwoju biznesu w polskim oddziale Nokia.

- Spodziewamy się, że niedługim czasie spora część użytkowników nawigacji samochodowej porzuci tradycyjne urządzenia na rzecz aplikacji w telefonach komórkowych – dodaje Janusz M. Kamiński z AutoMapy. – Zbiegnie się to z czasem kończenia się umów abonamentowych u operatorów komórkowych i wymianą telefonu na nowy, który będzie niemal na pewno smartfonem.

Liderzy rynku aplikacji nawigacyjnych dla telefonów niechętnie dzielą się informacjami na temat liczby użytkowników swoich usług. Można jedynie szacować, że do Google Maps w komórkach ma w Polsce dostęp ponad 2,5 mln użytkowników iPhone'ów i systemu operacyjnego Android (na świecie jest to ponad 200 mln osób). Z kolei możliwość skorzystania z aplikacji Nokia Nawigacja ma w naszym kraju ponad milion osób. Ilu z nich z tej możliwości korzysta? Trudno stwierdzić.

- Liczba aktywnych, legalnych użytkowników AutoMapy jest sześciocyfrowa, tylko tyle mogę powiedzieć – mówi Kamiński.

Jedyne konkretne informacje podaje NaviExpert: - Naszą aplikację uruchomiło do tej pory na swoich smartfonach ponad 1,6 mln osób – powiedział „Rz" Paweł Kozłowski, prezes firmy. – Nie wszystkie te osoby są aktywnymi użytkownikami naszej aplikacji. Liczba tych, którzy na co dzień wykorzystują ją w samochodzie, sięga 120 tysięcy.

NaviExpert w 2007 roku nawiązał współpracę w modelu „dziel się" (revenue share) z siecią Orange, która zdecydowała się wciągnąć polską nawigację na listę firmowanych własnym logo usług mobilnych. Podobnie postąpili później pozostali trzej najwięksi polscy operatorzy komórkowi.

Odpłatną dystrybucję, choć w innym modelu, stosuje również Automapa. Tę aplikację można kupić poprzez sklepy internetowe: Google Play (dla urządzeń z systemem system Android), Apple Store (iPhone i iPad) oraz Marketplace (Windows Phone).

– AutoMapa jest liderem rynku nawigacji samochodowej w smartfonach – twierdzi Kamiński. - Od półtora roku znajdujemy się w pierwszej trójce pod względem wartości sprzedaży w Apple Store, a w niecałe 48 godzin po premierze AutoMapy Android trafiliśmy na pierwszą pozycję w sklepie Google Play.

Również NaviExpert dowodzi, że to jemu należy się pałeczka lidera tego rankingu, a swoją popularność zawdzięcza – paradoksalnie – udostępnieniu przez Nokię i Google w Polsce darmowych map. Dzięki temu w 2010 roku NaviExpert odnotował 150-proc. wzrost liczby użytkowników (rok do roku), która wzrosła w tym czasie do pół miliona.

- Jesteśmy wdzięczni Nokii za to, że jako pierwsza wprowadziła darmowe mapy i wzbudziła w ludziach potrzebę korzystania z takiej usługi – mówi Kozłowski. – Jednak  nie ulega wątpliwości, że duzi gracze nie skupiają się na lokalnych rynkach i mapy te okazały się nieużyteczne dla kogoś, kto rzeczywiście musi skorzystać z nawigacji samochodowej. Nokia i Google wciąż mają problemy z odnotowaniem remontów warszawskich ulic wynikłych z budowy metra, które to zmiany u nas ukazują się na bieżąco.

Bieżąca aktualizacja tras to silna strona nawigacji samochodowej w smartfonie. To jednocześnie słabość tego systemu, bo użytkownicy telefonów wciąż boją się kosztów transmisji danych, a połączenie w sieci mobilnej bywa niestabilne. Dlatego Automapa, Nokia i Google umożliwiają korzystanie z nawigacji w trybie offline.

O tym, jak różnie radzą sobie z polskimi realiami dostępne nawigacje, świadczą testy przeprowadzone przez redakcje rozgłośni Antyradio i magazynu „Auto Świat" w kwietniu tego roku. Ich zwycięzcą został NaviExpert, który wygrał również dwie poprzednie edycje konkursu. Przejechanie wszystkich wyznaczonych tras razem z tą aplikacją zajęło ekipom konkursowym w sumie 198 minut. Drugie miejsce zajęła AutoMapa z wynikiem 230 minut. Na trzecim znalazł się Google z czasem 336 minut, z kolei na czwartym – Nokia Nawigacja z czasem 349 minut.

Polacy coraz chętniej wykorzystują telefony komórkowe do nawigacji GPS, a więc do przeglądania map i wyznaczania tras. Jak podaje Instytut Badań Rynkowych, funkcji tej używa już ponad 60 proc. użytkowników smartfonów, których w Polsce jest obecnie około 6,5 mln.

Coraz więcej z nas idzie o krok dalej, a więc przeistacza swoje smartfony w nawigację samochodową, prowadzącą ich za rękę do celu. W tym segmencie rynku dwie polskie firmy - NaviExpert i Automapa – walczą o dominację nie tylko między sobą, ale też ze światowymi gigantami: Nokią i Google. Mimo że tylko ci ostatni oferują bezpłatne mapy, to polscy gracze przeciwstawiają im lepiej aktualizowane bazy danych i wierniejszy krąg klientów.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca