Reklama

Dyplomacja stawia na ekonomię

Firmom pomagać będzie dyplomacja – zapowiada Beata Stelmach, wiceminister spraw zagranicznych

Publikacja: 06.09.2012 06:00

Uczestnicy panelu (od prawej: Beata Stelmach, wiceminister spraw zagranicznych, Andrzej Klesyk, prez

Uczestnicy panelu (od prawej: Beata Stelmach, wiceminister spraw zagranicznych, Andrzej Klesyk, prezes PZU, i Tomasz Wróblewski, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”)

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

– Jeśli nie będzie jakiegoś ekonomicznego tsunami, to w ciągu 5–6 lat chcemy mieć ok. 1000 punktów sprzedaży na świecie – wyliczał Wojciech Inglot, prezes firmy Inglot produkującej znane kosmetyki, podczas panelu „Polskie inwestycje zagraniczne – na Wschód czy na Zachód? Czy państwo powinno wspierać ekspansję zagraniczną polskich firm?".

Inglot ma obecnie ok. 160 punktów sprzedaży w 40 krajach (m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Indiach). Na koniec roku ma ich być 200.

Prezes KGHM Herbert Wirth podkreślał, że celem KGHM jest uzyskanie strategicznie dużego dostępu do zasobów miedzi i metali niezależnych. – By zwiększyć swoją efektywność, musimy szukać innych okazji inwestycyjnych niż Polska – mówił Wirth. Pozyskiwanie miedzi w kraju jest drogie, spółka chce obniżać koszty produkcji tak do średniego światowego poziomu. Z kolei metale niezależne (np. molibden) są coraz intensywniej wykorzystywane w nowoczesnej gospodarce.

– Choć polskie firmy mają trochę kapitału, nie może być to główny atut przy ekspansji zagranicznej. Jeśli będziemy konkurować tylko kapitałem, przegramy, przewagi musimy szukać gdzie indziej – radził Dariusz Miduski, prezes Kulczyk Investments. – Dla nas kluczem są lokalni partnerzy. Zdajemy sobie sprawę, że nasze inwestycje obarczone są ryzykiem, ale jesteśmy na to gotowi. Nawet jeśli stracimy, to jest to nauka na przyszłość – dodał.

Prezes PZU Andrzej Klesyk, który prowadził panel, podkreślał, że starania polskich firm dotyczące ekspansji zagranicznej powinny uzyskiwać wsparcie polskiej dyplomacji. Taki ochronny parasol ze strony administracji jest niezbędny – jak zauważył prezes Wirth, szczególnie w krajach Azji i Ameryki Łac.

Reklama
Reklama

Beata Stelmach, wiceminister spraw zagranicznych, przekonywała, że tak się dzieje. – Dyplomacja ekonomiczna to nowy element, który się pojawił w polityce zagranicznej – powiedziała. To nowe podejście wynika m.in. z tego, że polskie firmy stały się na tyle silne, by efektywnie szukać innych obszarów rozwoju niż rynek lokalny. A przede wszystkim z tego, że obecnie pozycja krajów na światowej arenie mierzona jest siłą gospodarek tych krajów.

Właśnie dzięki takiemu podejściu udało się Polsce uzyskać w Chinach miano partnera strategicznego po wizycie prezydenta Bronisława Komorowskiego, co bardzo ożywiło relacje biznesowe z tym krajem.

– Ostatnio kanclerz Niemiec Angela Merkel odwiedziła Chiny i podpisano kontrakty na 4,5 mld euro. Oczywiście my nie możemy oczekiwać takich rezultatów. Jesteśmy młodą gospodarką, musimy wypracować swoje własne, znane na całym świecie marki – podkreślała Stelmach.

– Oczywiście przy dużych kontraktach wsparcie polityczne jest potrzebne. Ale my funkcjonujemy bez tego wsparcia. Nasza firma jest obecna w miejscach, które mogą wydawać się dziwne, niesprzyjające, niebezpieczne, ryzykowne. Ale wykorzystujemy nasze umiejętności, sami tworzymy takie relacje, że ludzie chcą z nami robić interesy – podkreślał Mioduski. Firma prowadzi działalność np. w Nigerii, Senegalu czy Kenii. Dodał, że spółka korzysta ze specyficznej marki Polski, która jest kojarzona jako już kraj rozwinięty, członek UE, ale wciąż nie przedstawiciel Zachodu i Europy kolonialnej.

Przedstawiciele biznesu oczekiwaliby większej przychylności nie tylko resortów spraw wewnętrznych czy gospodarki, ale także fiskusa, który nie lubi, by polski kapitał „wypływał" z kraju. – Dziś wypłynął, ale wcześniej czy później wróci – argumentował prezes Wirth. Koszt tegorocznego przejęcia przez KGHM kanadyjskiej firmy Quadra to ok. 9,4 mld zł.

– Nasze inwestycje za granicą prowadzą do wzrostu zatrudnienia w polskim przemyśle, naszych fabrykach, bo 90 proc. produkcji, którą sprzedajemy za granicę, jest produkowana w kraju. My tworzymy markę na globalnych rynkach, a korzyści widać głównie w kraju: więcej miejsc pracy, więcej zapłaconych podatków itp. – mówi prezes Inglot.

Reklama
Reklama

Oficjalna strona Forum www.forum-ekonomiczne.pl

Jan Krzysztof Bielecki, przewodniczący Rady Gospodarczej przy Prezesie Rady Ministrów

Z doświadczenia wiemy, że na świecie są firmy z udziałem Skarbu Państwa, które są efektywne. Nic nie stoi na przeszkodzie, by taka sytuacja miała miejsce także w Polsce.

Monika Morali - Efinowicz, dyrektor zarządzający Advent International

Jako partner odpowiedzialny za inwestycje w Europie Środkowo -Wschodniej 20 procent swojego czasu poświęcam na ocenę inwestycji, 80 procent – na budowaniu wartości spółek. I muszę przyznać, że właśnie to jest najtrudniejsze.

Marcin Piróg - prezes PLL LOT

LOT do pewnego stopnia jest spółką paliwową. 30 procent naszych kosztów to paliwo. W Europie jesteśmy firmą, która rozwija się najszybciej. W tym roku znacząco poprawimy swoje wyniki. Po wymianie floty będziemy linią, która będzie miała najnowszą flotę w Europie.

Hendrik Bourgeois, wiceprezes ds. europejskich w General Electric

Zastanawiam się, czy stać nas w Europie na zmniejszanie nierówności między regionami. Mając na uwadze szybki rozwój Chin, Indii czy Brazylii, może powinniśmy skupić się na wzroście gospodarczym i zwiększaniu zatrudnienia w Europie bez względu na region.

Mario Baldassarri - przewodniczący Komisji Finansów i Skarbu włoskiego Senatu

Do wyjścia z kryzysu potrzebujemy federalizacji Europy i koniecznej do tego klasy politycznej w każdym z krajów Starego Kontynentu. Jeśli będziemy mieli wysokie bezrobocie, fundusze spójności na nic się zdadzą.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama