Firmy wabią operatorów

Zaostrza się walka sieci komórkowych o klientów, którzy prowadzą drobny biznes

Publikacja: 02.10.2012 02:14

Segment usług komórkowych dla firm nie rośnie w Polsce szybciej niż rynek detaliczny

Segment usług komórkowych dla firm nie rośnie w Polsce szybciej niż rynek detaliczny

Foto: Rzeczpospolita

Polska Telefonia Cyfrowa poinformowała o dokooptowaniu do zarządu członka odpowiedzialnego za segment usług dla firm. Do tej pory podlegał jednej osobie razem z usługami dla klientów indywidualnych. Reorganizacja zarządu oznacza również reorganizację firmy.

– Nowo powstały pion usług dla firm jest zgodny z globalną strategią Deutsche Telekomu, a Polska jest kolejnym krajem, w którym został on utworzony – podkreśla Grzegorz Bors, który właśnie podzielił się kompetencjami w zarządzie PTC z Igorem Matejovem.

Najwięcej przychodów z małych firm

Strategia PTC ma więc genezę globalną, ale wpisuje się w lokalne uwarunkowania. Segment usług dla firm to dla operatorów lukratywny kawałek rynku. Można szacować, że wart będzie w tym roku 12,5–13,75 mld zł, czyli około połowy wartości całego polskiego rynku komórkowego.

– Jego wartość nie rośnie szybciej niż segment usług dla klientów indywidualnych, ale firmy płacą wyższe rachunki, więc operatorom bardziej opłaca się o nie walczyć – mówi Marcin Gruszka, rzecznik sieci Play.

Statystycznie firmowe rachunki – na jeden telefon komórkowy – są o 30–40 proc. wyższe niż w przypadku klientów indywidualnych. Jednak w segmencie mikro- i małych firm te rachunki są i dwa razy wyższe. – To proste. W małych firmach użytkownikiem jest właściciel, który sam swoich wydatków raczej nie ogranicza. W większych firmach istnieją limity i mechanizmy kontroli. Ponadto one mają zwykle korzystniejsze dla siebie oferty niż mniejsze podmioty – tłumaczy przedstawiciel jednego z operatorów komórkowych.

13 mld zł może być wart w 2012 roku rynek usług telefonii komórkowej dla firm

I to właśnie ten najciekawszy dla operatorów segment rynku biznesowego zmienił się diametralnie w tym roku. Począwszy od oferty Playa operatorzy komórkowi wprowadzili oferty z nielimitowanymi połączeniami za abonamenty powyżej 100 zł miesięcznie.

– Paradoksalnie oferty pomyślane dla rynku indywidualnego najlepiej przyjmują się w małym biznesie. Abonamenty za nie są bowiem sporo powyżej średniej akceptowalnej dla indywidualnego użytkownika. Małe firmy zaś nie tylko płacą tak wysokie rachunki, ale na nowych ofertach nielimitowanych mogą jeszcze sporo oszczędzić – mówi nasz rozmówca.

Więcej niż usługi głosowe

– Dlatego właśnie nie do końca można wyrokować o sytuacji w segmencie biznesowym. Oferty nielimitowane mogą zmniejszyć jego wartość w tym roku – mówi inny przedstawiciel operatora komórkowego. Tym bardziej że koniunktura nie sprzyja dostawcom usług teleinformatycznych. Z ich strony często można usłyszeć, że biznesowi klienci – niepewni sytuacji makroekonomicznej w najbliższych kwartałach – są raczej skłonni do oszczędności niż inwestycji i wydatków operacyjnych.

Nowa strategia PTC zakłada jednak wyjście poza obszar samych usług głosowych, jakie stanowią dla niej chleb powszedni. Operator myśli też o bardziej zaawansowanych usługach teleinformatycznych.

Podobny ruch wykonała w ubiegłym roku grupa Orange Polska, która po 2–3 latach bezskutecznego poszukiwania spółki informatycznej do przejęcia utworzyła własną – Integrated Solutions. Jak deklaruje jej szef Leszek Hołda, ambicją firmy jest zrobić konkurencję typowym integratorom informatycznym – grupie Asseco czy Sygnity.

Podobne deklaracje składał również Polkomtel, operator sieci Plus, ale na razie wiele w tym kierunku nie zrobił. Play pilnuje swojego podstawowego biznesu, czyli usług głosowych i transmisji danych, głównie dla małych i średnich firm.

Samo PTC na rynku teleinformatycznym będzie się musiało zetrzeć (lub współpracować) z siostrzaną firmą z grupy DT – T-Systems – który już od kilku lat buduje sobie na nim pozycję.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora l.dec@rp.pl

Polska Telefonia Cyfrowa poinformowała o dokooptowaniu do zarządu członka odpowiedzialnego za segment usług dla firm. Do tej pory podlegał jednej osobie razem z usługami dla klientów indywidualnych. Reorganizacja zarządu oznacza również reorganizację firmy.

– Nowo powstały pion usług dla firm jest zgodny z globalną strategią Deutsche Telekomu, a Polska jest kolejnym krajem, w którym został on utworzony – podkreśla Grzegorz Bors, który właśnie podzielił się kompetencjami w zarządzie PTC z Igorem Matejovem.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca