Rośnie sprzedaz wycieczek przez internet

O 280 proc. wzrosły w tym roku w Polsce przychody firm turystycznych ze sprzedaży usług oferowanych poprzez smartfony i tablety

Publikacja: 29.10.2012 23:33

Rośnie sprzedaz wycieczek przez internet

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Według raportu „Turystyka online na rynkach Europy Wschodniej" przygotowanego przez firmę badawczą PhoCusWright (PhoCusWright's Eastern Europe Online Travel Overview), w przyszłym roku sprzedaż usług turystycznych w Polsce wzrośnie do 4,6 mld dol. Za przeszło jedną trzecią przychodów ma odpowiadać wartość usług kupionych przez Internet (1,7 mld dol.). Byłby to duży wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. W  2011 r. poprzez sieć sprzedano wycieczki za 1 mld dol., przy całkowitej sprzedaży usług turystycznych wartej prawie 4 mld dol.

W internetowej sprzedaży ofert bardzo szybko rośnie rola smartfonów i tabletów. Potwierdza to raport, który ostatnio przedstawiła działająca na rynku reklamy efektywnościowej firma zanox: tylko w Polsce firmy turystyczne odnotowały 280-procentowy wzrost przychodów w stosunku do roku ubiegłego z transakcji dokonanych za pomocą tabletu czy smartfonu. Jak twierdzą eksperci branżowi, Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków w Europie, jeśli chodzi o sektor zakupów mobilnych.

To sprawia, że firmy, które chcą utrzymać klientów, muszą tworzyć aplikacje umożliwiające sprzedaż produktów za pomocą urządzeń mobilnych. Za ich pomocą coraz chętniej rezerwujemy loty, hotele, wypożyczamy samochody czy wykupujemy wakacyjne wycieczki.

23 procent turystów jadących za granicę na zorganizowane wycieczki wybierało tego lata Turcję

W przypadku sprzedaży online większość usług turystycznych kupowana jest za pośrednictwem internetowych biur podróży. Najbardziej popularne są cztery firmy – eSKY, Lataj.pl, FRU.pl oraz Travelplanet. W tej ostatniej internetowa sprzedaż turystyki wczasowej zwiększyła się w pierwszym półroczu o 26 proc. Spółka przyznaje, że dwucyfrowy wzrost to rezultat wprowadzenia w firmie nowych rozwiązań. – Zainwestowaliśmy w technologię, która pozwoliła usprawnić wyszukiwarkę. Poprawiło to jej wydajność, szybszy dostęp do danych, np. dostępności miejsc – tłumaczy Mateusz Jarzębowicz, dyrektor ds. produktu w Travelplanet.pl.

Internetowe biuro eSKY.pl znalazło się na 30. miejscu sporządzanego przez Deloitte prestiżowego rankingu najszybciej rozwijających się firm w regionie – Deloitte Technology Fast 50 Central Europe. Przy wyborze zwycięzców brano pod uwagę tempo przychodów operacyjnych w okresie pięciu lat. W eSKY.pl wzrosły o 476 proc. Firma rozwija się także na rynkach zagranicznych: do tej pory siostrzane serwisy powstały w Bułgarii, Rumunii oraz Brazylii. Prezes eSKY.pl Piotr Stępniewski przyznaje, że zagraniczna ekspansja jest obecnie jednym z głównych celów firmy. – Gdy planowaliśmy ją w Brazylii, słyszeliśmy głosy zaskoczenia. Tymczasem w 2011 roku było tam pięć razy więcej użytkowników Internetu niż w Polsce, a tamtejszy rynek turystyczny znajduje się w światowej czołówce pod względem dynamiki rozwoju – mówi Stępniewski. Dobre wyniki sprzedaży osiągnięte na rynku brazylijskim sprawiły, że spółka przymierza się do utworzenia kolejnych serwisów w Ameryce Południowej. Niewykluczone jest także uruchomienie działalności w Europie Wschodniej – w Rosji i na Ukrainie.

Szybko rozwija się także FRU.pl. W latach 2009–2011 spółka rosła po 100 proc. rocznie. – W tym roku prognozowane przychody grupy sięgną 150 mln zł – powiedział „Rz" Michał Wrodarczyk, prezes FRU.pl. Przyznaje, że tempo wzrostu jednak spadło: na tym rynku także odczuwa się dekoniunkturę.

Co sprawia, że zakupy wycieczek przez Internet mają rosnące powodzenie? Z jednej strony coraz większa dostępność do sieci, z drugiej – malejąca tendencja do wyszukiwania imprez w Internecie, lecz kupowania ich w salonie sprzedaży. – Klienci mają coraz większe zaufanie do produktów kupowanych przez Internet – twierdzi Łukasz Neska z eSKY.pl.

Rozwija się też trend rezygnowania z usług biur podróży na rzecz samodzielnie organizowanych wakacji. Wpływa na to rosnące znaczenie serwisów turystycznych. Sieć pozwala szybko zarezerwować bilet lotniczy, a następnie obejrzeć  oferty i zarezerwować hotel praktycznie w każdym miejscu na świecie. Z kolei serwisy – poza opisami obiektów prezentowanych przez biura podróży – oferują dodatkowe rozwiązania: dokładne mapy, filmy z konkretnych hoteli czy street view, dzięki któremu można dokładnie zobaczyć okolicę hotelu.

– To wszystko powoduje, że coraz więcej osób nie potrzebuje już rozmowy z konsultantem w salonie, by zdecydować się na rezerwację wakacji – mówi Neska.

W tym roku ten trend wzmocniła jeszcze fala bankructw biur podróży. W rezultacie liczba samodzielnych wyjazdów miała wzrosnąć ok. 14 proc.

Podyskutuj z nami na Facebooku

www.facebook.com/ekonomia

Czy kupujesz wycieczki przez Internet? Jakie widzisz zalety, a jakie wady tej formy

Kryzys nie zaszkodził turystyce zakupów?

Ten rok okaże się całkiem niezły dla całej branży turystycznej. Według Instytutu Turystyki już w pierwszych sześciu miesiącach sprzedaż lotniczych wycieczek czarterowych podskoczyła w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku o blisko 10 proc. – Od stycznia do czerwca na wyjazd zdecydowało się ok. 550 tys. osób. Rok wcześniej – ok. 500 tys. A druga połowa roku ma wyglądać równie dobrze, jeśli nie lepiej. Zyskają przede wszystkim duzi touroperatorzy, których rynkowy udział był bardzo wysoki już w ubiegłym roku: dziesięć największych biur zgarnęło wówczas ze sprzedaży wycieczek blisko 3,4 mld zł, czyli ok. 80 proc. przychodów całego sektora. Zaskakująco dobra okazała się jesień. Druga połowa października przyniosła przeszło 68-proc. wzrost liczby klientów w porównaniu z 2011 r. – informuje Polski Związek Organizatorów Turystyki powołujący się na dane z systemu rezerwacji Merlin. Frekwencja mocno rośnie od końca września: w ciągu ostatnich czterech tygodni poprawiła się o prawie 43 proc. w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. Jednocześnie spadają ceny. Jeszcze dwa tygodnie temu średni koszt wyjazdu jednej osoby na osiem dni do tureckiej Antalyi przekraczał 1850 zł. Tydzień temu spadł poniżej 1700 zł. Potaniały także wyjazdy do Egiptu. Za ośmiodniowy pobyt w Sharm El Sheikh płaci się teraz poniżej 1900 zł. A na podobny wyjazd w pierwszym tygodniu października trzeba było wyłożyć blisko 2 tys. zł.

Według raportu „Turystyka online na rynkach Europy Wschodniej" przygotowanego przez firmę badawczą PhoCusWright (PhoCusWright's Eastern Europe Online Travel Overview), w przyszłym roku sprzedaż usług turystycznych w Polsce wzrośnie do 4,6 mld dol. Za przeszło jedną trzecią przychodów ma odpowiadać wartość usług kupionych przez Internet (1,7 mld dol.). Byłby to duży wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. W  2011 r. poprzez sieć sprzedano wycieczki za 1 mld dol., przy całkowitej sprzedaży usług turystycznych wartej prawie 4 mld dol.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki