Według raportu „Turystyka online na rynkach Europy Wschodniej" przygotowanego przez firmę badawczą PhoCusWright (PhoCusWright's Eastern Europe Online Travel Overview), w przyszłym roku sprzedaż usług turystycznych w Polsce wzrośnie do 4,6 mld dol. Za przeszło jedną trzecią przychodów ma odpowiadać wartość usług kupionych przez Internet (1,7 mld dol.). Byłby to duży wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2011 r. poprzez sieć sprzedano wycieczki za 1 mld dol., przy całkowitej sprzedaży usług turystycznych wartej prawie 4 mld dol.
W internetowej sprzedaży ofert bardzo szybko rośnie rola smartfonów i tabletów. Potwierdza to raport, który ostatnio przedstawiła działająca na rynku reklamy efektywnościowej firma zanox: tylko w Polsce firmy turystyczne odnotowały 280-procentowy wzrost przychodów w stosunku do roku ubiegłego z transakcji dokonanych za pomocą tabletu czy smartfonu. Jak twierdzą eksperci branżowi, Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków w Europie, jeśli chodzi o sektor zakupów mobilnych.
To sprawia, że firmy, które chcą utrzymać klientów, muszą tworzyć aplikacje umożliwiające sprzedaż produktów za pomocą urządzeń mobilnych. Za ich pomocą coraz chętniej rezerwujemy loty, hotele, wypożyczamy samochody czy wykupujemy wakacyjne wycieczki.
23 procent turystów jadących za granicę na zorganizowane wycieczki wybierało tego lata Turcję
W przypadku sprzedaży online większość usług turystycznych kupowana jest za pośrednictwem internetowych biur podróży. Najbardziej popularne są cztery firmy – eSKY, Lataj.pl, FRU.pl oraz Travelplanet. W tej ostatniej internetowa sprzedaż turystyki wczasowej zwiększyła się w pierwszym półroczu o 26 proc. Spółka przyznaje, że dwucyfrowy wzrost to rezultat wprowadzenia w firmie nowych rozwiązań. – Zainwestowaliśmy w technologię, która pozwoliła usprawnić wyszukiwarkę. Poprawiło to jej wydajność, szybszy dostęp do danych, np. dostępności miejsc – tłumaczy Mateusz Jarzębowicz, dyrektor ds. produktu w Travelplanet.pl.