Ruszyła produkcja samolotu Hondy

Japońska firma samochodowa zaczęła w USA produkcję awionetki, która ma stać się „podniebnym Civikiem" i konkurować ze światowymi producentami

Publikacja: 03.11.2012 16:55

HondaJet

HondaJet

Foto: Materiały Producenta

Japończycy podali, że ich amerykański dział lotniczy przystąpił w Greensboro w Północnej Karolinie do produkowania maleńkiego samolotu na 5 pasażerów. HondaJet jest dolnopłatem, z dwoma silnikami odrzutowymi umieszczonymi nad skrzydłami. Samolot ma osiągać pułap 43 tys. stóp (13 tys. metrów) i prędkość 420 węzłów, a więc lata wyżej i szybciej od bezpośrednich konkurentów wśród maszyn dyspozycyjnych. Ma zasięg 1180 mil morskich  (2183 km), spala o 20  proc. mniej paliwa niż rywale, jest też cichszy i przestronniejszy  w środku.

- Silniki odrzutowe powinny uzyskać certyfikat władz federalnych przed końcem roku, a cały samolot w przyszłym - ogłosiła w Tokio rzeczniczka Hondy,  Fumika Ishioka.

Program produkcji jest spóźniony względem planu, jednak kierownictwo firmy liczy, że projekt ożywi ducha innowacji, jaki zdaniem niektórych zanikł w firmie.

Rzeczniczka podała też, że ponad 100 klientów zamówiło awionetkę, a firma zakłada zwiększenie tempa produkcji w Honda Aircraft Co, aby mogła za 2-3 lata wypuszczać 100 awionetek rocznie.

Przeszkodami  w osiągnięciu sukcesu na rynku będą jednak niezwykła konstrukcja samolotu i brak dowiedzionego doświadczenia w serwisowaniu takiej maszyny. – Cała ta nowość odstrasza wielu ludzi, niektórzy mogą zająć wyczekującą  postawę – uważa analityk z firmy doradczej Asian Sky Group w Hongkongu, Jeffrey Lowe.

Zauważył też, że program jest spóźniony o jakieś  dwa lata, certyfikaty miały być pierwotnie wydane w sierpniu 2011. To jednak jego zdaniem nie jest  żadnym utrudnieniem, bo na światowym rynku lotniczym zapanowało spowolnienie.

Honda przystąpiła do prac nad samolotem w końcu lat 80., w czasie, gdy wydawało się to zupełnie nierealne: uczynienie  z firmy samochodowej, jednej z kilkunastu Japonii,  pierwszego od II wojny producenta samolotów.

Szefowie Hondy mają jednak nadzieję, że HondaJet wstrząśnie rynkiem samolotów dyspozycyjnych taką  samą sprawnością energetyczną,  atrakcyjnym wyglądem i niską ceną, które pozwoliły samochodowi Civic pierwszej generacji potrząsnąć  gigantami  z Detroit 30 lat temu.

Dziwnie wyglądająca awionetka w cenie 4,5 mln dolarów, z silnikami nad skrzydłami osiąga  właśnie dzięki temu większy zasięg i ekonomiczność w  zużyciu  paliwa – uważa jej naczelny inżynier Michimasa Fujino, obecnie prezes działu lotniczego w Greensboro.

W porównaniu z innymi odrzutowcami biznesowymi dostępnymi obecnie na rynku, HondaJet będzie latać o 10 proc. szybciej, może korzystać z krótszych pasów – wyjaśniła F. Ishioka. Samolot spala o ok. 20 proc. mniej paliwa, jego kabina jest o 20 proc. większa, a luki wystarczą na potrzeby Paris Hilton – powiedział kiedyś inż. Fujino. HondaJet ma w końcu coś, czego brakuje w innych awionetkach: pełnowymiarową toaletę.

Inż. M.Fujino powiedział też dziennikarzom, że początkowo jego szefowie patrzyli  sceptycznie na nieortodoksyjny wygląd i rozwiązania techniczne samolotu. Udało mu się utrzymać program przy życiu poprzez utrzymywanie bliskich stosunków z członkami najwyższego kierownictwa Hondy i tłumacząc im, że ryzyko jakie on podejmuje wynika z ducha całej firmy znanej z odwagi w podejmowaniu ryzyka.

Konkurentami HondaJet są teraz Phenom 100 Embraera i Cessna Citation CJ1+.

Japończycy podali, że ich amerykański dział lotniczy przystąpił w Greensboro w Północnej Karolinie do produkowania maleńkiego samolotu na 5 pasażerów. HondaJet jest dolnopłatem, z dwoma silnikami odrzutowymi umieszczonymi nad skrzydłami. Samolot ma osiągać pułap 43 tys. stóp (13 tys. metrów) i prędkość 420 węzłów, a więc lata wyżej i szybciej od bezpośrednich konkurentów wśród maszyn dyspozycyjnych. Ma zasięg 1180 mil morskich  (2183 km), spala o 20  proc. mniej paliwa niż rywale, jest też cichszy i przestronniejszy  w środku.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne