Bielski samolot orka wchodzi do seryjnej produkcji

W przyszłym roku ruszy seryjna produkcja Orki, dwusilnikowego, czteromiejscowego samolotu, skonstruowanego w bielskiej firmie Margański&Mysłowski Zakłady Lotnicze

Publikacja: 05.11.2012 15:12

"ORKA" SAMOLOT KONSTRUKCJI EDWARDA MARGANSKIEGO

"ORKA" SAMOLOT KONSTRUKCJI EDWARDA MARGANSKIEGO

Foto: Fotorzepa, Romek Koszowski Rom Romek Koszowski

Zainteresowanie na październikowych lotniczych targach ILA w Berlinie wróży  nowoczesnej,  kompozytowej  konstrukcji,  Edwarda Margańskiego , z oryginalnymi, pchającymi śmigłami, powodzenie.

– O samolot już pytali potencjalni klienci zza Atlantyku, krajów Dalekiego Wschodu, Zachodniej Europy – mówi Piotr Urbaniec prezes spółki M&M , zlokalizowanej w  Bielskim Parku Technologicznym Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji.  Prezes Urbaniec liczy też na inwestorów z Chin. Biznesowe negocjacje z poważnymi firmami z Państwa Środka trwają i są bardzo  obiecujące – tyle da się na razie powiedzieć o planach ekspansji na ogromnym rynku który kusi największe, światowe firmy związane z awiacją.

Elektroniczne ostrogi

Bielska orka może być powietrzną taksówką, patrolować granice albo służyć do treningu pilotów samolotów dwusilnikowych. - To bardzo udana, bezpieczna  konstrukcja, przyjazna pilotom i komfortowa dla pasażerów. Szkoda tylko, że większe zainteresowanie budzi za granicą niż w kraju. Warto by, lekki ( kadłub z włókien węglowych)  i niezwykle oszczędny samolot , odkryło  wreszcie wojsko i rodzime instytucje publiczne – ubolewa  Bartosz Głowacki  redaktor fachowej  „Skrzydlatej Polski".

Po dziewięciu latach technologicznego doskonalenia,  testów, zdobywania kolejnych europejskich certyfikatów bezpieczeństwa, orka  ma do końca 2013 roku uzyskać  ostateczny szlif.

- Nowe, cyfrowe urzadzenia awioniczne, glaskokpit, autopilot, systemy antyoblodzeniowe, odgromowe  - umożliwiające lot w trudnych warunkach - zapewnią  samolotowi światowy standard zachwala - Grzegorz Sadłek główny konstruktor  w beskidzkiej firmie.

Użytkowe walory Orki ma teraz poszerzyć również  pakiet przystosowujący maszynę do roli patrolowo- obserwacyjnej. Z myślą o nabywcach ze służb porządku publicznego, na pokładzie będą instalowane  kamery i radar.  - Samolot  z głowicą obserwacyjną może być wykorzystywany do monitorowania rurociągów i  służyć policji do dozorowania ruchu drogowego –wylicza inżynier Sadłek.

Do Paryża z wizytą

Firma przekonuje, że cena ok. 450 tys. euro za bezpieczny, dwusilnikowy samolot, z chowanym podwoziem, jest atrakcyjna, bo przynajmniej o 100 tys. euro niższa od porównywalnych zachodnich maszyn. Z nowymi markowymi silnikami Lycoming, orka ma zasięg 1700 kilometrów, prędkość prawie 360 km  na godzinę .  Bez problemów i międzylądowań docierała ostatnio do Paryża, Moskwy, Berlina.

Dziś bielska spółka Margański& Mysłowski, jest w trakcie własnościowej restrukturyzacji i zatrudnia zaledwie kilkudziesięciu pracowników. Wyprodukowała już  5 samolotów orka, większość to prototypy -  2 maszyny mają status przedseryjny. – Jeśli komercyjne niebo będzie nam sprzyjać, to jesteśmy w stanie robić na początek 8 – 10 samolotów rocznie  a potem szybko zwielokrotnić produkcję – planuje prezes Urbaniec. Wszystko zależy od tego jak szybko rynek maszyn dyspozycyjnych i turystycznych a także dla lekkiego transportu komercyjnego i General Aviation,  wyjdzie z kryzysu.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca