Bielski samolot orka wchodzi do seryjnej produkcji

W przyszłym roku ruszy seryjna produkcja Orki, dwusilnikowego, czteromiejscowego samolotu, skonstruowanego w bielskiej firmie Margański&Mysłowski Zakłady Lotnicze

Publikacja: 05.11.2012 15:12

"ORKA" SAMOLOT KONSTRUKCJI EDWARDA MARGANSKIEGO

"ORKA" SAMOLOT KONSTRUKCJI EDWARDA MARGANSKIEGO

Foto: Fotorzepa, Romek Koszowski Rom Romek Koszowski

Zainteresowanie na październikowych lotniczych targach ILA w Berlinie wróży  nowoczesnej,  kompozytowej  konstrukcji,  Edwarda Margańskiego , z oryginalnymi, pchającymi śmigłami, powodzenie.

– O samolot już pytali potencjalni klienci zza Atlantyku, krajów Dalekiego Wschodu, Zachodniej Europy – mówi Piotr Urbaniec prezes spółki M&M , zlokalizowanej w  Bielskim Parku Technologicznym Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji.  Prezes Urbaniec liczy też na inwestorów z Chin. Biznesowe negocjacje z poważnymi firmami z Państwa Środka trwają i są bardzo  obiecujące – tyle da się na razie powiedzieć o planach ekspansji na ogromnym rynku który kusi największe, światowe firmy związane z awiacją.

Elektroniczne ostrogi

Bielska orka może być powietrzną taksówką, patrolować granice albo służyć do treningu pilotów samolotów dwusilnikowych. - To bardzo udana, bezpieczna  konstrukcja, przyjazna pilotom i komfortowa dla pasażerów. Szkoda tylko, że większe zainteresowanie budzi za granicą niż w kraju. Warto by, lekki ( kadłub z włókien węglowych)  i niezwykle oszczędny samolot , odkryło  wreszcie wojsko i rodzime instytucje publiczne – ubolewa  Bartosz Głowacki  redaktor fachowej  „Skrzydlatej Polski".

Po dziewięciu latach technologicznego doskonalenia,  testów, zdobywania kolejnych europejskich certyfikatów bezpieczeństwa, orka  ma do końca 2013 roku uzyskać  ostateczny szlif.

- Nowe, cyfrowe urzadzenia awioniczne, glaskokpit, autopilot, systemy antyoblodzeniowe, odgromowe  - umożliwiające lot w trudnych warunkach - zapewnią  samolotowi światowy standard zachwala - Grzegorz Sadłek główny konstruktor  w beskidzkiej firmie.

Reklama
Reklama

Użytkowe walory Orki ma teraz poszerzyć również  pakiet przystosowujący maszynę do roli patrolowo- obserwacyjnej. Z myślą o nabywcach ze służb porządku publicznego, na pokładzie będą instalowane  kamery i radar.  - Samolot  z głowicą obserwacyjną może być wykorzystywany do monitorowania rurociągów i  służyć policji do dozorowania ruchu drogowego –wylicza inżynier Sadłek.

Do Paryża z wizytą

Firma przekonuje, że cena ok. 450 tys. euro za bezpieczny, dwusilnikowy samolot, z chowanym podwoziem, jest atrakcyjna, bo przynajmniej o 100 tys. euro niższa od porównywalnych zachodnich maszyn. Z nowymi markowymi silnikami Lycoming, orka ma zasięg 1700 kilometrów, prędkość prawie 360 km  na godzinę .  Bez problemów i międzylądowań docierała ostatnio do Paryża, Moskwy, Berlina.

Dziś bielska spółka Margański& Mysłowski, jest w trakcie własnościowej restrukturyzacji i zatrudnia zaledwie kilkudziesięciu pracowników. Wyprodukowała już  5 samolotów orka, większość to prototypy -  2 maszyny mają status przedseryjny. – Jeśli komercyjne niebo będzie nam sprzyjać, to jesteśmy w stanie robić na początek 8 – 10 samolotów rocznie  a potem szybko zwielokrotnić produkcję – planuje prezes Urbaniec. Wszystko zależy od tego jak szybko rynek maszyn dyspozycyjnych i turystycznych a także dla lekkiego transportu komercyjnego i General Aviation,  wyjdzie z kryzysu.

Zainteresowanie na październikowych lotniczych targach ILA w Berlinie wróży  nowoczesnej,  kompozytowej  konstrukcji,  Edwarda Margańskiego , z oryginalnymi, pchającymi śmigłami, powodzenie.

– O samolot już pytali potencjalni klienci zza Atlantyku, krajów Dalekiego Wschodu, Zachodniej Europy – mówi Piotr Urbaniec prezes spółki M&M , zlokalizowanej w  Bielskim Parku Technologicznym Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji.  Prezes Urbaniec liczy też na inwestorów z Chin. Biznesowe negocjacje z poważnymi firmami z Państwa Środka trwają i są bardzo  obiecujące – tyle da się na razie powiedzieć o planach ekspansji na ogromnym rynku który kusi największe, światowe firmy związane z awiacją.

Reklama
Biznes
Ścięte rekomendacje dla producentów gier. Faworyt inwestorów jest już tylko jeden
Biznes
Putin ignoruje Trumpa, szansa dla sektora kosmicznego, chipy wracają do Chin
Biznes
Przedsiębiorcy boją się wyższych ceł Trumpa
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama