To nie będzie łatwy rok na rynku napojów

Publikacja: 24.01.2013 02:44

To nie będzie łatwy rok na rynku napojów

Foto: Archiwum

Rz: Czy spowolnienie gospodarcze dotknęło już rynek napojów w Polsce?

Wojciech Rutkowski: Przez ostatnie lata sprzedaż w branży napojowej w Polsce rosła w tempie dwucyfrowym. Dlatego mniejsza skala wzrostu, z którą mieliśmy do czynienia w 2012 roku, uznawana jest przez nią za mało satysfakcjonującą. Trzeba jednak pamiętać, że nadal mamy do czynienia z rozwojem rynku. Spowolnienie tempa wzrostu  to m.in. efekt większej ostrożności konsumentów. Polacy zaczęli szukać produktów atrakcyjnych cenowo. Zamiast soków wybierają tańsze od nich nektary czy napoje. Na fali popularności zyskuje także woda butelkowana. Im droższy produkt, tym bardziej narażony jest na skutki pogorszenia się sytuacji ekonomicznej.

Jaki może być ten rok dla branży napojowej?

Trudno o pewne prognozy. W branży panuje nastrój niepewności. Tak, jak w innych segmentach rynku spożywczego, czekamy na dane o wzroście PKB w kolejnych kwartałach. Z pewnością nie będzie to łatwy rok na rynku napojów. Nie spodziewałbym się jednak katastrofy, ponieważ branża spożywcza oferująca podstawowe produkty jest stosunkowo odporna na dekoniunkturę. Duży wpływ będzie miała także pogoda latem. Nadal jest to kluczowy okres dla branży i mimo starań firm i KIG „Przemysł Rozlewniczy"nie wyeliminujemy do końca czynnika sezonowości.

Czy  w dłuższym terminie polskim rynek napojów będzie się rozwijał? Które kategorie mają szansę na największy wzrost?

W polskim rynku napojów tkwi potencjał rozwojowy. Średnie spożycie w przypadku wielu kategorii jest niższe od średniej europejskiej. Sprzedaż może więc iść w górę jeszcze przez co najmniej kilka lat, m.in. za sprawą coraz bogatszej oferty produktowej. Najszybciej może zwiększać się popyt na wodę butelkowaną, co będzie miało związek z rosnącą świadomością konsumentów w kwestiach dotyczących zdrowego odżywiania. Z pewnością rozwój sprzedaży wody w Polsce przyspieszyłoby obniżenie stawki VAT z 23 do 8 proc. Na razie jednak apele branży, że woda to podstawowy produkt żywnościowy, nie przynoszą efektów. Stawką 8 proc. objęte są w Polsce tylko soki.

Na ile negatywnie na rentowność branży przekładają się wysokie ceny surowców?

Przez ostatnie lata gwałtownie szły w górę ceny granulatu do produkcji butelek typu PET. Rekordowo drogi był także cukier. Marże firm są już na tak niskim poziomie, że pozostaje niewielkie pole manewru, aby utrzymać opłacalność produkcji. Spodziewamy się jednak stabilizacji cen, choć z pewnością na wysokim poziomie. W przypadku cukru korzystne byłoby uwolnienie unijnego rynku (obecnie jego produkcja jest w UE limitowana, ale kwota dla Polski jest o ok. 200 tys. ton niższa od krajowego zapotrzebowania – red.). Branża spożywcza, w tym m.in. producenci napojów liczyli, że stanie się to już w 2015 roku. Resorty rolnictwa Polski, Niemiec i Francji chcą jednak utrzymania limitów do 2020 roku.

Czy możliwe są podwyżki cen napojów w tym roku?

Nie są wykluczone, ale nie należy spodziewać się, że będą drastyczne. Do znacznej korekty cen doszło w 2012 roku.

Rz: Czy spowolnienie gospodarcze dotknęło już rynek napojów w Polsce?

Wojciech Rutkowski: Przez ostatnie lata sprzedaż w branży napojowej w Polsce rosła w tempie dwucyfrowym. Dlatego mniejsza skala wzrostu, z którą mieliśmy do czynienia w 2012 roku, uznawana jest przez nią za mało satysfakcjonującą. Trzeba jednak pamiętać, że nadal mamy do czynienia z rozwojem rynku. Spowolnienie tempa wzrostu  to m.in. efekt większej ostrożności konsumentów. Polacy zaczęli szukać produktów atrakcyjnych cenowo. Zamiast soków wybierają tańsze od nich nektary czy napoje. Na fali popularności zyskuje także woda butelkowana. Im droższy produkt, tym bardziej narażony jest na skutki pogorszenia się sytuacji ekonomicznej.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się