Ford mocno traci w Europie

Amerykański koncern stracił w czwartym kwartale ub. roku 732 mln dolarów

Publikacja: 29.01.2013 16:13

Spadek sprzedaży samochodów w Europie mocno uderzył w Forda

Spadek sprzedaży samochodów w Europie mocno uderzył w Forda

Foto: Bloomberg

Spadek sprzedaży samochodów w Europie mocno uderzył w Forda. Jego europejska część odnotowała w czwartym kwartale ubiegłego roku gigantyczna stratę: 732 mln dolarów. Na tym nie koniec, bo Ford oczekuje, że 2013 rok okaże się dla niego na kontynencie europejskim jeszcze gorszy.

Cały koncern zarobił na czysto w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku 1,6 mld dolarów dzięki dobrym rezultatom na rynku Ameryki Północnej. Ale w tym roku rynek europejski może przynieść restrukturyzującej się firmie straty w wysokości 2 mld dol. Ta kwota jest także efektem inwestycji w nowe modele samochodów. Ford został dodatkowo osłabiony wysokimi kosztami pracy, a także umacnianiem się euro.

Według branżowego serwisu Automotive news Europe, obecna strategia Forda w Europie przypomina tę realizowaną w USA: jest to ograniczanie zdolności produkcyjnych poprzez zamykanie fabryk połączone z inwestowaniem w rozwój nowych generacji samochodów. Koncern już zapowiedział zamknięcie trzech europejskich fabryk: dwóch w Wielkiej Brytanii oraz jednej w Belgii. Prezes Forda Alan Mulally powiedział o europejskiej części koncernu: - Dzięki restrukturyzacji i wprowadzanym nowym produktom możemy być zyskowni w połowie dekady.

Ford także na polskim rynku mocno w ubiegłym roku tracił. Według Instytutu Samar, w całym 2012 roku liczba rejestrowanych nowych aut tej marki zmalała o 26,8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Ford sprzedał w Polsce nieco ponad 19,8 tys. aut osobowych, podczas gdy rok wcześniej 27,1 tys. Marka znacząco zmniejszyła także udział w polskim rynku: do 6,36 proc. z 8,45 proc. rok wcześniej. W łącznym rankingu najlepiej sprzedających się marek zajął w ubiegłym roku 6. miejsce. Rok wcześniej był drugi.

Koncerny motoryzacyjne ponoszą straty, bo europejski rynek nowych aut coraz bardziej słabnie. W ubiegłym roku liczba rejestracji nowych aut w krajach UE stopniała o przeszło 8 proc. Według europejskiej organizacji producentów ACEA, od stycznia do grudnia zarejestrowano niecałe 12,1 mln nowych samochodów. To najniższy poziom od 1995 roku. W grudniu dołowały wszystkie duże rynki, z niemieckim włącznie, który zmalał o 16,4 proc. Jeszcze bardziej spadła sprzedaż we Włoszech – o 22,5 proc., a w Hiszpanii o 23 proc. W całym roku na plus wyszedł rynek brytyjski, gdzie popyt zwiększył się o 5,3 proc. Ale w Niemczech, gdzie sprzedaje się najwięcej samochodów w Europie, liczba kupujących zmalała o 2.9 proc.

Ford zmniejszył w ubiegłym roku sprzedaż o ok. 13 proc. Ale spadki zaliczyła zdecydowana większość producentów. Największy z nich – Volkswagen – co prawda zmniejszył sprzedaż niewiele – zaledwie o 1,6 proc. W dodatku jego dwie marki – Audi oraz Skoda poprawiły ubiegłoroczne wyniki. Znacznie gorzej poszło już koncernowi PSA, do którego należą Citroen oraz Peugeot. Jeden i drugi zmniejszyły sprzedaż o 12,9 proc.  Jeszcze głębiej (19,1 proc.) zanurkował Renault, przeszło 13-procentową redukcję liczby rejestracji odnotował General Motors.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne