Przyczyną spadku jest malejący popyt na rynku polskim, na którym w 2012 roku zarejestrowano 555 nowych autobusów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 8 ton, gdy rok wcześniej było to 967 sztuk. Pełnomocnik prezesa zarządu ds. kluczowych klientów Wiesław Cieśla tłumaczy, że to korekta rynkowa do naturalnego poziomu, bo średnia sprzedaży za ostatnie 20 lat wynosi 570 autobusów.
Mimo spadku liczby zamówień, Solaris pozostał liderem rynku autobusów niskopodłogowych i sprzedał w Polsce 259 autobusów, zdobywając przy tym 46,6 proc. udziału. Kolejny gracz (Mercedes) ma 15,2 proc. Wzrosła o 8,2 proc. sprzedaż eksportowa, do 743 autobusów i trolejbusów. Największym rynkiem zostały Niemcy z wynikiem 268 pojazdów (wzrost o 8,1 proc.). Solaris zdobył 13 proc. niemieckiego rynku i ma trzecią pozycję za Mercedesem i MAN-em. Czechy z wynikiem 81 pojazdów są trzecim rynkiem. Udział Solarisa wynosi 26 proc.
Solaris rozpoczął sprzedaż w dwóch nowych krajach (ma ich łącznie 26): wszedł do Finlandii (przewoźnik w Tampere kupił dwa hybrydowe Urbino 12,9) oraz w Belgii, gdzie dostarczył hybrydowe Urbino 18. Największymi ubiegłorocznymi kontraktami były: zamówienie 67 autobusów do bułgarskiego Burgas, 43 autobusów do francuskiego Avignon oraz 40 autobusów do czeskiej Pragi.
Odpowiedzialny za finanse członek zarządu Solaris Zbigniew Palenica ujawnił, że przemysł apeluje od dłuższego czasu do polityków o elastyczniejsze prawo pracy, które pozwalałoby na roczne, a nie miesięczne rozliczanie czasu pracy. – Zamówienia napływają mało rytmicznie i mamy okresy przestoju przeplatające się z pracą na trzy zmiany. Gdy przestój trwa dłużej niż kilka miesięcy, musimy zwalniać ludzi, aby ciąć koszty. Jest to dla przedsiębiorcy duża strata, bo wykształcenie pracownika jest kosztowne. Roczne rozliczenie czasu pracy pozwoliłoby zmniejszyć koszty przestojów i nie zmuszałoby przedsiębiorców do czasowych redukcji zatrudnienia – przekonuje Palenica.
Pomyślnie rozwija się produkcja tramwajów. W 2012 roku Solaris zakończył dostawy 45 tramwajów Tramino do Poznania, zdobył kontrakt na 5 tramwajów dla Jeny, które będą dostarczone w drugiej połowie tego roku, 18 tramwajów do Brunszwiku oraz 15 dla Olsztyna. Brunszwik i Olsztyn otrzymają tramwaje w przyszłym roku.