MON wybiera nowe skrzydła dla przyszłych pilotów

Armia kupi osiem lekkich odrzutowców do szkolenia zaawansowanego AJT za ok. 1,5 mld zł.

Publikacja: 25.02.2013 14:42

MON wybiera nowe skrzydła dla przyszłych pilotów

Foto: materiały prasowe

Ministerstwo Obrony Narodowej właśnie ogłosiło, że producenci mają czas do 2 kwietnia na złożenie wstępnych ofert. Wojsko jest zainteresowane nowymi samolotami, a dostawcę całego, kompleksowego systemu szkoleniowego ( także symulatorów, pakietu logistycznego) wybierze w drodze negocjacji do 15 stycznia przyszłego roku. Pierwsze, nowe odrzutowce klasy AJT mają trafić do armii w 2017 r., chyba, że wcześniej MON np. zmieni swój program treningu pilotów i przerwie konkurs przed czasem ( co, przypomnijmy, miało już miejsce w przeszłości).

Warunki i negocjacje

Inspektorat Uzbrojenia MON, zaznaczył w poniedziałek, że najniższa cena nie będzie jedynym kryterium wyboru maszyn, ważne będzie także  spełnienie technicznych wymagań i atrakcyjne wieloletnie  koszty  działania systemu szkoleniowego, traktowanego jako kompleksowe przedsięwzięcie. W ofercie MON nie wspomina o opcji dokupienia kolejnych 4  samolotów po zrealizowaniu pierwszej umowy. Taką możliwość kilkakrotnie sygnalizował już jednak Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej ds. modernizacji sił zbrojnych. MON zdecydowało się powierzyć nadzór nad procedurą  wyłonienia dostawcy samolotów, które zastąpią wysłużone i przestarzałe  treningowe maszyny TS 11 Iskra, renomowanej kancelarii prawnej.

Czwórka w grze ?

Według ustaleń „Rz" w przetargu na samoloty szkolenia zaawansowanego (AJT) znów zapewne spotkają się trzej europejscy i zapewne południowokoreański producent. Polskie oczekiwania  doskonale znają m. in. Brytyjczycy -  BAE Systems oferowało już u nas swój z treningowy  Hawk AJT. Podobnie jak  Czesi:   Aero Vodochody  to  producent lekkich maszyn L159 alca. Na pewno swoją ofertę przedstawi też włoska grupa Alenia Aermacchi  produkująca dwusilnikowe odrzutowce T 346 Master. Niewykluczone iż do gry o polski rynek powrócą Koreańczycy, nieco  zniechęceni ostatnim, odwołanym  przetargiem. Koncern Korea Aerospace Industries produkuje jednak samolot T-50 Golden Eagle, już od dawna wykorzystywany w koreańskiej armii.

Europejskie zasady

Samolotowy przetarg rozgrywany będzie według zmienionych reguł, wynikających z dostosowania polskiego prawa o zamówieniach publicznych do dyrektywy obronnej UE. Komisja Europejska zapewnia, że nowe przepisy otwierają europejski rynek  uzbrojenia na międzynarodową konkurencję, wprowadzają przejrzyste zasady przetargów i ochrony informacji niejawnych. Ale wprowadzają też ograniczenia w wykorzystywaniu offsetu do zdobywania zamówień i technologii dla rodzimej zbrojeniówki.

Praktyczne wnioski

Już w zeszłym tygodniu szef resortu obrony Tomasz Siemoniak  przyjął rekomendację w sprawie samolotowego konkursu swych doradców z Rady Uzbrojenia i zatwierdził przy tymi komplet kluczowych dokumentów: studium wykonalności  samolotów szkolnych, założenia taktyczno techniczne wsparcia logistycznego  oraz pakiet szkoleniowy dla całego projektu AJT. Pod tymi urzędowo - technicznymi hasłami kryją się oczekiwania armii, iż producent zapewni  w kraju m. in. odpowiednie warunki remontów i serwisowania  odrzutowców  a kupując  samolot szkolenia zaawansowanego Siły Powietrzne otrzymają równocześnie  cały pakiet usług związany z programem treningowym i jego wsparciem technicznym.

Ogłoszenie przetargu na dostawę systemu szkolenia zaawansowanego Advanced Jet Trainer, w tym zakup nowych samolotów, to dla Sił Powietrznych znakomita informacja. Oznacza ona, że uzyskamy całkowitą samowystarczalność w dziedzinie szkolenia kandydatów na pilotów naszych samolotów wielozadaniowych F-16.

Do przyjęcia nowych samolotów już się intensywnie przygotowujemy. Trwają szeroko zakrojone inwestycje budowlane w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Szkolimy liczną grupę pilotów i techników, mających użytkować maszyny AJT. Rozwijamy współpracę z Siłami Powietrznymi naszych sojuszników, aby poznać najnowocześniejsze sposoby szkolenia kandydatów na pilotów samolotów bojowych. Jestem przekonany, że wdrożenie systemu AJT podniesie na jeszcze wyższy poziom umiejętności naszych lotników i pozwoli nam zaoferować usługi szkoleniowe lotnictwu innych państw.

- Generał broni Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych

Ministerstwo Obrony Narodowej właśnie ogłosiło, że producenci mają czas do 2 kwietnia na złożenie wstępnych ofert. Wojsko jest zainteresowane nowymi samolotami, a dostawcę całego, kompleksowego systemu szkoleniowego ( także symulatorów, pakietu logistycznego) wybierze w drodze negocjacji do 15 stycznia przyszłego roku. Pierwsze, nowe odrzutowce klasy AJT mają trafić do armii w 2017 r., chyba, że wcześniej MON np. zmieni swój program treningu pilotów i przerwie konkurs przed czasem ( co, przypomnijmy, miało już miejsce w przeszłości).

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca