Dreamliner nie jest gotowy do lotów

Nie spełnią się nadzieje Boeinga, że władze lotnicze w USA szybko zaakceptują zaproponowane rozwiązania dotyczące akumulatorów w modelu B-787.

Publikacja: 27.02.2013 23:38

– Jakiekolwiek doniesienia, że jesteśmy blisko udzielenia zgody na loty testowe są niezgodne z prawdą – powiedziała rzeczniczka Federal Aviation Administration (FAA), Laura Brown w odpowiedzi na pytanie agencji Reuters. Boeing nie skomentował tej informacji.

W piątek Boeing przedstawił FAA kilka sposobów rozwiązania problemu z akumulatorami przegrzewającymi się do tego stopnia, że w dwóch przypadkach zaczęły się tlić i doszło do stopienia ogniw. Inżynierowie koncernu zaproponowali obudowanie akulumatorów tytanowymi pojemnikami, lepszy system chłodzenia i odprowadzenie gorącego powietrza z wyziewami poza samolot.

Nie są jednak nadal w stanie stwierdzić, dlaczego baterie się przegrzewają. Dlatego nadal Urząd Bezpieczeństwa Transportu NTSB prowadzi dochodzenie w tej sprawie. Ze swej strony Boeing wysłał ekspertów do japońskiej firmy GS Yuasa, która jest producentem feralnego komponentu dreamlinera.

Według „Wall Street Journal" Boeing zwrócił się do FAA o zezwolenie na loty testowe już od najbliższego piątku i poinformował linie lotnicze, które mają we flocie dreamlinery, że jeśli takie loty zostaną wykonane na początku marca, to maszyny z pasażerami będą mogły latać już nawet pod koniec marca.

– Nie mamy takich informacji. LOT czeka na ostateczne postanowienie FAA i wtedy zdecydujemy, kiedy nasze dreamlinery będą mogły latać – mówi „Rz" Marek Kłuciński, rzecznik LOT.

Z kolei FAA napisała do linii, które odebrały już 50 dreamlinerów 787-8, że mają czas do 8 kwietnia na przysyłanie uwag ws. uziemienia tych maszyn.

Dla linii jednak największym problemem jest sam brak maszyn, bo zmusił je do cięcia tras. W przypadku japońskich ANA jest to aż ponad 1700 połączeń.

Dla norweskiego niskokosztowego Norwegiana oznacza to wstrzymanie ekspansji na trasy długodystansowe tworzone pod dreamlinera. Dla LOT, który jest w trudnej sytuacji finansowej – wycofanie produktu już wprowadzonego na rynek i konieczność wypożyczenia przynajmniej dwóch maszyn.

– Jakiekolwiek doniesienia, że jesteśmy blisko udzielenia zgody na loty testowe są niezgodne z prawdą – powiedziała rzeczniczka Federal Aviation Administration (FAA), Laura Brown w odpowiedzi na pytanie agencji Reuters. Boeing nie skomentował tej informacji.

W piątek Boeing przedstawił FAA kilka sposobów rozwiązania problemu z akumulatorami przegrzewającymi się do tego stopnia, że w dwóch przypadkach zaczęły się tlić i doszło do stopienia ogniw. Inżynierowie koncernu zaproponowali obudowanie akulumatorów tytanowymi pojemnikami, lepszy system chłodzenia i odprowadzenie gorącego powietrza z wyziewami poza samolot.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji