Reklama

Dreamliner nie jest gotowy do lotów

Nie spełnią się nadzieje Boeinga, że władze lotnicze w USA szybko zaakceptują zaproponowane rozwiązania dotyczące akumulatorów w modelu B-787.

Publikacja: 27.02.2013 23:38

– Jakiekolwiek doniesienia, że jesteśmy blisko udzielenia zgody na loty testowe są niezgodne z prawdą – powiedziała rzeczniczka Federal Aviation Administration (FAA), Laura Brown w odpowiedzi na pytanie agencji Reuters. Boeing nie skomentował tej informacji.

W piątek Boeing przedstawił FAA kilka sposobów rozwiązania problemu z akumulatorami przegrzewającymi się do tego stopnia, że w dwóch przypadkach zaczęły się tlić i doszło do stopienia ogniw. Inżynierowie koncernu zaproponowali obudowanie akulumatorów tytanowymi pojemnikami, lepszy system chłodzenia i odprowadzenie gorącego powietrza z wyziewami poza samolot.

Nie są jednak nadal w stanie stwierdzić, dlaczego baterie się przegrzewają. Dlatego nadal Urząd Bezpieczeństwa Transportu NTSB prowadzi dochodzenie w tej sprawie. Ze swej strony Boeing wysłał ekspertów do japońskiej firmy GS Yuasa, która jest producentem feralnego komponentu dreamlinera.

Według „Wall Street Journal" Boeing zwrócił się do FAA o zezwolenie na loty testowe już od najbliższego piątku i poinformował linie lotnicze, które mają we flocie dreamlinery, że jeśli takie loty zostaną wykonane na początku marca, to maszyny z pasażerami będą mogły latać już nawet pod koniec marca.

– Nie mamy takich informacji. LOT czeka na ostateczne postanowienie FAA i wtedy zdecydujemy, kiedy nasze dreamlinery będą mogły latać – mówi „Rz" Marek Kłuciński, rzecznik LOT.

Reklama
Reklama

Z kolei FAA napisała do linii, które odebrały już 50 dreamlinerów 787-8, że mają czas do 8 kwietnia na przysyłanie uwag ws. uziemienia tych maszyn.

Dla linii jednak największym problemem jest sam brak maszyn, bo zmusił je do cięcia tras. W przypadku japońskich ANA jest to aż ponad 1700 połączeń.

Dla norweskiego niskokosztowego Norwegiana oznacza to wstrzymanie ekspansji na trasy długodystansowe tworzone pod dreamlinera. Dla LOT, który jest w trudnej sytuacji finansowej – wycofanie produktu już wprowadzonego na rynek i konieczność wypożyczenia przynajmniej dwóch maszyn.

– Jakiekolwiek doniesienia, że jesteśmy blisko udzielenia zgody na loty testowe są niezgodne z prawdą – powiedziała rzeczniczka Federal Aviation Administration (FAA), Laura Brown w odpowiedzi na pytanie agencji Reuters. Boeing nie skomentował tej informacji.

W piątek Boeing przedstawił FAA kilka sposobów rozwiązania problemu z akumulatorami przegrzewającymi się do tego stopnia, że w dwóch przypadkach zaczęły się tlić i doszło do stopienia ogniw. Inżynierowie koncernu zaproponowali obudowanie akulumatorów tytanowymi pojemnikami, lepszy system chłodzenia i odprowadzenie gorącego powietrza z wyziewami poza samolot.

Reklama
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Biznes
To może być koniec all inclusive. Kraj nr 1 dla polskich turystów zmieni przepisy?
Reklama
Reklama