Mimo wcześniejszych zapowiedzi do przewozów realizowanych przez PR dopłaci województwo śląskie. Poziom dofinansnowania na ten rok został określony na 36 mln zł. – Zostajemy na trasach stykowych, czyli łączących dwa województwa, do końca roku – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych.
PR miały zniknąć ze śląskich torów z początkiem grudnia 2012 r. Wszystkie połączenia miały wykonywać Koleje Śląskie. Ale samorządowa spółka miała na starcie problemy z taborem. W końcu obsługuje tylko połączenie na terenie regionu.
Po tym jak Śląsk przekazał trasy regionalne swojej spółce, największym klientem Przewozów Regionalnych zostało województwo dolnośląskie, które dołoży do zamówionych przez siebie pociągów 82 mln zł. Kolejne pod względem wielkości dotacji przewidzianej na 2013 r. jest Zachodniopomorskie, które dofinansuje pociągi kwotą 77 mln zł.
Łączna kwota dofinansowania ma w tym roku wynieść ok. 770 mln zł. – Różnica pomiędzy kosztem uruchomienia pociągu a przychodami z biletów, czyli deficyty połączeń, zostaną w 100 proc. pokryte przez marszałków, którzy pociągi zamówili – mówi prezes Przewozów Regionalnych. Przychody spółki nieznacznie spadną: jak wynika ze wstępnych szacunków do ok. 1,7 mld zł.
W zeszłym roku strata PR wyniosła ok. 54 mln zł, w tym roku planowana jest poprawa wyniku. Przychody spółki spadają wraz z przekazywaniem przez marszałków obsługi coraz większej liczby połączeń swoim spółkom. Od 9 grudnia 2012 r. wszystkie połączenia regionalne wykonywane na terenie województwa śląskiego przejęły Koleje Śląskie.