Samorządy wydadzą mniej na dopłaty dla Przewozów Regionalnych

W tym roku samorządy dołożą do Przewozów Regionalnych ok. 770 mln zł. To ok. 70 mln zł mniej niż w 2012 r.

Publikacja: 10.03.2013 23:15

Samorządy wydadzą mniej na dopłaty dla Przewozów Regionalnych

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik SM Sławomir Mielnik

Mimo wcześniejszych zapowiedzi do przewozów realizowanych przez PR dopłaci województwo śląskie. Poziom dofinansnowania na ten rok został określony na 36 mln zł. – Zostajemy na trasach stykowych, czyli łączących dwa województwa, do końca roku – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych.

PR miały zniknąć ze śląskich torów z początkiem grudnia 2012 r. Wszystkie połączenia miały wykonywać Koleje Śląskie. Ale samorządowa spółka miała na starcie problemy z taborem. W końcu obsługuje tylko połączenie na terenie regionu.

Po tym jak Śląsk przekazał trasy regionalne swojej spółce, największym klientem Przewozów Regionalnych zostało województwo dolnośląskie, które dołoży do zamówionych przez siebie pociągów 82 mln zł. Kolejne pod względem wielkości dotacji przewidzianej na 2013 r. jest Zachodniopomorskie, które dofinansuje pociągi kwotą 77 mln zł.

Łączna kwota dofinansowania ma w tym roku wynieść ok. 770 mln zł.  – Różnica pomiędzy kosztem uruchomienia pociągu a przychodami z biletów, czyli deficyty połączeń, zostaną w 100 proc. pokryte przez marszałków, którzy pociągi zamówili – mówi prezes Przewozów Regionalnych.  Przychody spółki  nieznacznie spadną: jak wynika ze wstępnych szacunków do ok. 1,7 mld zł.

W zeszłym roku strata PR wyniosła ok. 54 mln zł, w tym roku planowana jest poprawa wyniku. Przychody spółki spadają wraz z przekazywaniem  przez marszałków obsługi coraz większej liczby połączeń swoim spółkom. Od 9 grudnia 2012 r. wszystkie połączenia regionalne wykonywane na terenie województwa śląskiego przejęły Koleje Śląskie.

843 mln zł dopłaciły Przewozom Regionalnym samorządy w 2012 r.. W tym roku będzie to o 73 mln zl mniej

Koleje Wielkopolskie, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, zaczęły obsługiwać dwa kolejne połączenia – z Poznania do Kutna przez Wrześnię, Konin i Koło oraz z Poznania do Zbąszynka przez Nowy Tomyśl.  Są to pierwsze połączenia spółki na trasach zelektryfikowanych.  Wcześniej KW jeździły po liniach obsługiwanych przez tabor spalinowy. Tabor przewoźnika jest systematycznie powiększany o nowe, kupowane przez zarząd województwa pociągi. Wielkopolska spółka obsługuje już około połowy wykonywanych na terenie regionu połączeń.

Swoje plany powołania spółek obsługujących część połączeń kolejowych mają kolejne samorządy.  Pracuje nad tym m.in. marszałek Małopolski. Koleje Małopolskie nie ruszą najwcześniej  na przełomie 2014 i 2015 r. Szybka Kolej Aglomeracyjna ma zacząć od obsługi trasy z Trzebini do Tarnowa przez Kraków, z Sędziszowa przez Kraków do Podbor Skawińskich oraz z lotniska przez Kraków do Wieliczki. Tabor do obsługi tych połączeń ma kupić zarząd województwa.

Powierzenie swojej spółce obsługi połączenia na lotnisko rozważają też władze województwa zachodniopomorskiego. – Obsługa tylko tego jednego połączenia byłaby bardzo kosztowna. Rozmawiamy z marszałkiem na temat  tej linii. Moglibyśmy je obsługiwać pociągami kursującymi do Kołobrzegu. Ruch  w porcie lotniczym nie jest na razie na tyle duży, by osobne połączenie było opłacalne – mówi prezes PR.

Samorząd Województwa Łódzkiego powołał spółkę Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Ma ona obsługiwać główne połączenia w regionie. Projekt zakupu przez spółkę 20 nowych pociągów elektrycznych został wpisany na listę podstawową projektów współfinansowanych z dotacji UE w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Koszt zakupu pociągów oszacowano na 327,7 mln zł, dofinansowanie unijne – na 193,4 mln zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.stefanska@rp.pl

Mimo wcześniejszych zapowiedzi do przewozów realizowanych przez PR dopłaci województwo śląskie. Poziom dofinansnowania na ten rok został określony na 36 mln zł. – Zostajemy na trasach stykowych, czyli łączących dwa województwa, do końca roku – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych.

PR miały zniknąć ze śląskich torów z początkiem grudnia 2012 r. Wszystkie połączenia miały wykonywać Koleje Śląskie. Ale samorządowa spółka miała na starcie problemy z taborem. W końcu obsługuje tylko połączenie na terenie regionu.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji