Spowolnienie gospodarcze, co zgodnie przyznają przedstawiciele firm z rynku ERP, nie ma większego wpływu na ich wyniki finansowe. Klienci co prawda wydają mniej pieniędzy na infrastrukturę IT,  ale nie rezygnują z odnawiania licencji i kupowania nowszych wersji aplikacji. Chętnie korzystają też z oprogramowania w modelu usługowym. Dzięki temu główni gracze rynku ERP, mimo lekkiego spadku przychodów, wciąż wypracowują bardzo wysokie zyski. Macrologic i Asseco Business Solutions, dwaj giełdowi producenci systemów ERP, którzy już przedstawili dane finansowe za I kwartał br., osiągnęli w tym okresie aż 20-proc. rentowność netto.

W przypadku Macrologic zysk netto, na poziomie skonsolidowanym, zwiększył się do 2,5 mln zł, czyli o 29 proc., a na poziomie operacyjnym do 2,7 mln zł (11 proc.). Sprzedaż zmalała jednak do 12,3 mln zł, czyli o 9 proc. Marża netto wzrosła do 20,6 proc. z 14,5 proc. w analogicznym okresie 2012 r. – Poprawa rentowności to efekt ustabilizowania kosztów działalności – wyjaśnia Patrycja Ptaszek-Strączyńska, dyrektor finansowy spółki. Przypomina, że aż 80 proc. kosztów Macrologic ma charakter stały. – Dopasowaliśmy wydatki do wielkości sprzedaży – stwierdza.

Z kolei Asseco BS miało w I kwartale 33,7 mln zł przychodów, czyli 10 proc. mniej niż rok wcześniej. – Rok temu nasze wyniki uwzględniały przychody, ok. 2 mln zł, z działalności outsourcingowej, którą sprzedaliśmy w lipcu ub.r. – wyjaśnia Mariusz Lizon, członek zarządu odpowiedzialny za finanse. Zwraca uwagę, że zysk operacyjny wyniósł 7,67 mln zł, co oznacza spadek o zaledwie 1,3 proc. Zarobek netto spółki zmalał o 1,45 proc., do 6,72 mln zł. Rentowność na tym poziomie wzrosła zatem do prawie 20 proc. (rok wcześniej wynosiła 18,3 proc.) i była najwyższa w historii spółki.

Przedstawiciele spółki liczą, że całoroczne przychody spółki mogą być zbliżone do zeszłorocznych. Przyznają, że bardzo ambitnym celem byłoby utrzymanie w całym roku rentowności netto na poziomie 20 proc. – Pod koniec roku zazwyczaj realizujemy trochę projektów sprzętowych, które cechują się niższymi marżami – przypomina jednak Wojciech Barczentewicz, prezes informatycznej spółki.