Komisja Europejska krytykuje opłaty za przejazdy Eurotunelem

Komisja Europejska skrytykowała zbyt wysokie, jej zdaniem, ceny przejazdu Eurotunelem i wezwała przedstawicieli Francji oraz Wielkiej Brytanii do "zastanowienia się nad adekwatnymi rozwiązaniami".

Publikacja: 21.06.2013 13:05

Komisja Europejska krytykuje opłaty za przejazdy Eurotunelem

Foto: Bloomberg

Oba kraje mają dwa miesiące na reakcję. W przeciwnym wypadku grozi im skarga do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i ewentualna kara finansowa.

Wątpliwości KE wzbudziła wysokość opłaty, jaką przewoźnicy muszą zapłacić za możliwość przejazdu przez tunel. Operatorzy pociągów osobowych muszą płacić 16,60 euro za pasażera plus dodatkowo 4320 euro opłaty ryczałtowej, a operatorzy pociągów towarowych płacą od 3645 euro wzwyż za przejazd. Nic dziwnego, że możliwości tunelu są wykorzystywane zaledwie w 43 procentach.

Przedstawiciele KE nie wskazali górnej granicy opłat, ale podkreślili, że powinny one być "zdecydowanie niższe". Przy niższych opłatach, także bilety dla pasażerów będą znacząco niższe - wskazali unijni urzędnicy. Teraz przewoźnicy nie mają motywacji i możliwości ich obniżenia. Na zbyt wysokie koszty transportu przez Eurotunel narzekają także firmy przewozowe, wskazując, że ta droga transportu miała być szybka i tania. Niestety wielu na nią nie stać i nadal stoją w kolejkach do promów płynących przez Kanał La Manche.

Na razie z Eurotunelu korzystają tylko pociągi Eurostaru, ale Deutsche Bahn poinformowała, iż zamierza od 2016 roku wykorzystywać go do przejazdów ICE z Niemiec i Holandii. Niemieckie pociągi mają pokonywać trasę Frankfurt nad Menem – Kolonia – Bruksela - Londyn w mniej niż pięć godzin. Druga trasa ma biec z Amsterdamu, przez Brukselę do stolicy Wielkiej Brytanii.

Zdaniem niemieckiej prasy KE dąży do obniżenia cen nawet o połowę i przymierza się do sprawdzenia wszystkich umów zawartych przez zarządcę tunelu, który dotychczas miał wyłączność na przejazdy tunelem łączącym port Calais we Francji i brytyjski Dover.

Francji i Wielkiej Brytanii grozi – w najgorszym przypadku – kara finansowa. KE chce zwiększyć transport poprzez tunel – tak pasażerski jak i towarowy, podkreślając, iż nie chodzi tylko o koszty, ale także o ochronę środowiska naturalnego.

Oba kraje mają dwa miesiące na reakcję. W przeciwnym wypadku grozi im skarga do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i ewentualna kara finansowa.

Wątpliwości KE wzbudziła wysokość opłaty, jaką przewoźnicy muszą zapłacić za możliwość przejazdu przez tunel. Operatorzy pociągów osobowych muszą płacić 16,60 euro za pasażera plus dodatkowo 4320 euro opłaty ryczałtowej, a operatorzy pociągów towarowych płacą od 3645 euro wzwyż za przejazd. Nic dziwnego, że możliwości tunelu są wykorzystywane zaledwie w 43 procentach.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca