Reklama

Spada sprzedaż elektroniki

Producenci walczą na promocje, a polscy konsumenci i tak nie chcą kupować. Rynek sprzedaży sprzętu ma przed sobą jeszcze kilka trudnych lat.

Publikacja: 02.07.2013 23:26

Spada sprzedaż elektroniki

Foto: Bloomberg

Sharp dla osób, które zdecydują się na zakup lodówki tej marki, proponuje darmowy telewizor. Z kolei Sony przy zakupie telewizora daje telefon lub tablet. To pokazuje, że sytuacja na rynku sprzedaży elektroniki nie jest za wesoła i trudno spodziewać się szybkich zmian.

Z raportu firmy badawczej Euromonitor International wynika, że w tym roku wydatki Polaków na ten cel spadną w relacji do 2012 r. o ponad 1 mld zł i wyniosą 18,7 mld zł. To kolejny kiepski rok, a następne wcale nie zapowiadają się lepiej.

– Konsumenci ograniczają wydatki zwłaszcza na dobra trwałego użytku, co widać również po elektronice. Dlatego spodziewamy się, że do 2017 r. odnotujemy średnioroczny spadek wartości tego rynku  o 4 proc. – piszą analitycy Euromonitora w ostatnim raporcie.

Znikające sklepy

Wynikają z niego także inne niepokojące trendy. Od kilku lat systematycznie spada liczba sklepów ze sprzętem. W tym roku ma zostać zamkniętych kolejnych 200, głównie niezależnych pojedynczych placówek prowadzonych przez małe firmy. To efekt rosnącej konkurencji dużych sieci, które na perspektywy rynku patrzą jednak inaczej.

– Pierwsza połowa roku zamknęła się wzrostem na rynku o ok. 4 proc. Motorem wzrostu były dwa elementy: cyfryzacja, która jeszcze napędzała sprzedaż telewizorów, głównie w mniejszych przekątnych, pozwalając złagodzić efekt wysokiej bazy z zeszłego roku wynikającej z Euro 2012 i dekoderów, oraz naturalnie dynamiczny wzrost w segmentach tabletów i smartfonów – mówi Marcin Rosati z zarządu Media Saturn Holding prowadzącego sieci Media Markt oraz Saturn. – Dla nas powodem do zadowolenia jest też wzrost sprzedaży w grupach, których na rynku zaczynają dotykać spadki, czyli w notebookach i foto. Jednym z głównych elementów, które wpłynęły na taki stan rzeczy, są nasze sklepy internetowe – dodaje.

Reklama
Reklama

Sieć Neonet także zwraca uwagę na doskonałą sprzedaż tabletów – w pierwszej połowie roku wyniosła 50 tys. sztuk.

– Dla wzrostu kategorii w 2013 r. ogromne znaczenie miało rozszerzenie oferty rynkowej, a także dostępnych funkcjonalności tych urządzeń. Jeszcze rok temu w naszej ofercie znajdowało się ok. 100 modeli. Od tego czasu ta liczba zwiększyła się czterokrotnie – mówi Anna Korzycka z działu marketingu Neonet.

Sieci górą

– Planujemy intensywną ekspansję, modernizację istniejących sklepów. Naszym celem są najatrakcyjniejsze lokalizacje – stawiamy na obiekty wolno stojące, retail parki oraz cieszące się dużą popularnością galerie handlowe – mówi Arkadiusz Tomala, wiceprezes sieci Avans.

Dziś ta sieć liczy ponad 250 elektromarketów własnych, a do końca roku powiększy się co najmniej o 20–30. Firma jest też na etapie przeformułowywania modelu współpracy franczyzowej.

– W tym momencie nie chcielibyśmy jeszcze mówić o szczegółach. Bez wątpienia sieć franczyzowa była i jest ważnym elementem sieci sprzedaży, w związku z czym planujemy jak najlepiej wykorzystać jej potencjał – dodaje Arkadiusz Tomala.

Jednak nie wszyscy są takimi optymistami. Od kilku dni po branży krążyły informacje o tarapatach sieci Mix Electronics, która miała szybko pozbyć się swojej części hurtowej z centrum logistycznym na czele, a do końca roku również sklepów, których ma ponad 200. – To absolutna nieprawda.  Nie wiemy, kto może rozsiewać na nasz temat takie plotki – mówią przedstawiciele spółki.

Reklama
Reklama

Internetowa konkurencja coraz mocniejsza

Elektronika to dziś jedna z najczęściej kupowanych w e-sklepach kategorii produktów. Już nawet ponad 10 proc. rynku przypada na Internet. To sektor rynku e-commerce, w którym od dawna działa najwięcej przedsiębiorców. Jak podaje serwis Sklepy24.pl, na koniec 2012 r. sprzęt AGD oraz RTV sprzedawały 932 sklepy, a komputery – kolejnych 977. Prognoza na ten rok zakłada wzrost ich liczby odpowiednio o 9 proc. oraz 7,4 proc. Jeśli ich liczba zostanie zsumowana, to wówczas e-sklepy z elektroniką stanowią drugą pod względem liczebności kategorię w polskim e-commerce. Liczniej reprezentowana w sieci jest tylko bardzo pojemna kategoria dom i ogród. Co więcej, inaczej niż choćby na rynku spożywczym, jeśli chodzi o sprzedawców elektroniki, wszystkie największe sieci są już w Internecie reprezentowane, a niektóre mają nawet po kilka sklepów, aby skuteczniej konkurować z innymi.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama