Spada sprzedaż elektroniki

Producenci walczą na promocje, a polscy konsumenci i tak nie chcą kupować. Rynek sprzedaży sprzętu ma przed sobą jeszcze kilka trudnych lat.

Publikacja: 02.07.2013 23:26

Spada sprzedaż elektroniki

Foto: Bloomberg

Sharp dla osób, które zdecydują się na zakup lodówki tej marki, proponuje darmowy telewizor. Z kolei Sony przy zakupie telewizora daje telefon lub tablet. To pokazuje, że sytuacja na rynku sprzedaży elektroniki nie jest za wesoła i trudno spodziewać się szybkich zmian.

Z raportu firmy badawczej Euromonitor International wynika, że w tym roku wydatki Polaków na ten cel spadną w relacji do 2012 r. o ponad 1 mld zł i wyniosą 18,7 mld zł. To kolejny kiepski rok, a następne wcale nie zapowiadają się lepiej.

– Konsumenci ograniczają wydatki zwłaszcza na dobra trwałego użytku, co widać również po elektronice. Dlatego spodziewamy się, że do 2017 r. odnotujemy średnioroczny spadek wartości tego rynku  o 4 proc. – piszą analitycy Euromonitora w ostatnim raporcie.

Znikające sklepy

Wynikają z niego także inne niepokojące trendy. Od kilku lat systematycznie spada liczba sklepów ze sprzętem. W tym roku ma zostać zamkniętych kolejnych 200, głównie niezależnych pojedynczych placówek prowadzonych przez małe firmy. To efekt rosnącej konkurencji dużych sieci, które na perspektywy rynku patrzą jednak inaczej.

– Pierwsza połowa roku zamknęła się wzrostem na rynku o ok. 4 proc. Motorem wzrostu były dwa elementy: cyfryzacja, która jeszcze napędzała sprzedaż telewizorów, głównie w mniejszych przekątnych, pozwalając złagodzić efekt wysokiej bazy z zeszłego roku wynikającej z Euro 2012 i dekoderów, oraz naturalnie dynamiczny wzrost w segmentach tabletów i smartfonów – mówi Marcin Rosati z zarządu Media Saturn Holding prowadzącego sieci Media Markt oraz Saturn. – Dla nas powodem do zadowolenia jest też wzrost sprzedaży w grupach, których na rynku zaczynają dotykać spadki, czyli w notebookach i foto. Jednym z głównych elementów, które wpłynęły na taki stan rzeczy, są nasze sklepy internetowe – dodaje.

Sieć Neonet także zwraca uwagę na doskonałą sprzedaż tabletów – w pierwszej połowie roku wyniosła 50 tys. sztuk.

– Dla wzrostu kategorii w 2013 r. ogromne znaczenie miało rozszerzenie oferty rynkowej, a także dostępnych funkcjonalności tych urządzeń. Jeszcze rok temu w naszej ofercie znajdowało się ok. 100 modeli. Od tego czasu ta liczba zwiększyła się czterokrotnie – mówi Anna Korzycka z działu marketingu Neonet.

Sieci górą

– Planujemy intensywną ekspansję, modernizację istniejących sklepów. Naszym celem są najatrakcyjniejsze lokalizacje – stawiamy na obiekty wolno stojące, retail parki oraz cieszące się dużą popularnością galerie handlowe – mówi Arkadiusz Tomala, wiceprezes sieci Avans.

Dziś ta sieć liczy ponad 250 elektromarketów własnych, a do końca roku powiększy się co najmniej o 20–30. Firma jest też na etapie przeformułowywania modelu współpracy franczyzowej.

– W tym momencie nie chcielibyśmy jeszcze mówić o szczegółach. Bez wątpienia sieć franczyzowa była i jest ważnym elementem sieci sprzedaży, w związku z czym planujemy jak najlepiej wykorzystać jej potencjał – dodaje Arkadiusz Tomala.

Jednak nie wszyscy są takimi optymistami. Od kilku dni po branży krążyły informacje o tarapatach sieci Mix Electronics, która miała szybko pozbyć się swojej części hurtowej z centrum logistycznym na czele, a do końca roku również sklepów, których ma ponad 200. – To absolutna nieprawda.  Nie wiemy, kto może rozsiewać na nasz temat takie plotki – mówią przedstawiciele spółki.

Internetowa konkurencja coraz mocniejsza

Elektronika to dziś jedna z najczęściej kupowanych w e-sklepach kategorii produktów. Już nawet ponad 10 proc. rynku przypada na Internet. To sektor rynku e-commerce, w którym od dawna działa najwięcej przedsiębiorców. Jak podaje serwis Sklepy24.pl, na koniec 2012 r. sprzęt AGD oraz RTV sprzedawały 932 sklepy, a komputery – kolejnych 977. Prognoza na ten rok zakłada wzrost ich liczby odpowiednio o 9 proc. oraz 7,4 proc. Jeśli ich liczba zostanie zsumowana, to wówczas e-sklepy z elektroniką stanowią drugą pod względem liczebności kategorię w polskim e-commerce. Liczniej reprezentowana w sieci jest tylko bardzo pojemna kategoria dom i ogród. Co więcej, inaczej niż choćby na rynku spożywczym, jeśli chodzi o sprzedawców elektroniki, wszystkie największe sieci są już w Internecie reprezentowane, a niektóre mają nawet po kilka sklepów, aby skuteczniej konkurować z innymi.

Sharp dla osób, które zdecydują się na zakup lodówki tej marki, proponuje darmowy telewizor. Z kolei Sony przy zakupie telewizora daje telefon lub tablet. To pokazuje, że sytuacja na rynku sprzedaży elektroniki nie jest za wesoła i trudno spodziewać się szybkich zmian.

Z raportu firmy badawczej Euromonitor International wynika, że w tym roku wydatki Polaków na ten cel spadną w relacji do 2012 r. o ponad 1 mld zł i wyniosą 18,7 mld zł. To kolejny kiepski rok, a następne wcale nie zapowiadają się lepiej.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej