Poprawia się sprzedaż nowych samochodów. W lipcu liczba rejestracji zwiększyła się w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, a wyniki za siedem miesięcy po raz pierwszy w tym roku pokazały także skumulowany wzrost. Jak podaje Instytut Samar, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano 27.957 aut osobowych i dostawczych, tj. 17,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Rejestracje liczone od stycznia pokazały wzrost 1,4-procentowy i sięgnęły 195.410 sztuk. Sam lipiec okazał się najlepszym takim miesiącem od lat.
Poprawa wyników nie przesądza jednak o odwróceniu dotychczasowego negatywnego trendu. - Na optymizm jeszcze za wcześnie, gdyż cieniem na tych danych kładą się dwa czynniki: zjawisko rejestrowania przez dealerów aut „na siebie" oraz rosnący reeksport samochodów, z których część rejestrowana jest tymczasowo na terenie Polski, a następnie sprzedawana za granicę – komentują eksperci Samaru.
Gdyby odliczyć reeksport, wyniki okazują się znacznie słabsze. Skorygowane dane skumulowane po siedmiu miesiącach (176 515 szt.) wykazują bowiem spadek o 2,4 proc. wobec analogicznie skorygowanych danych za okres styczeń-lipiec 2012 roku.
W grupie samochodów osobowych najczęściej kupowanym modelem w okresie styczeń-lipiec 2013 roku była Skoda Fabia, za którą uplasował się drugi model czeskiego producenta – Skoda, następnie Volkswagen Golf oraz Opel Astra. Pierwszą piątkę zamyka Ford Focus. Jak podaje Samar, w lipcu marki popularne zanotowały wzrost w porównaniu do lipca 2012 roku o 19,3 proc., natomiast liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wzrosła w tym okresie o 18,2 proc. Inaczej wyglądają proporcje po siedmiu miesiącach: tu wzrost liczby rejestrowanych aut marek popularnych wyniósł 1,4 proc. a w tym samym okresie liczba rejestracji marek premium podskoczyła o 8,2 proc.
Tytuł lidera polskiego rynku niezmiennie zachowuje Skoda. W 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 21.427 aut tej marki, o 0,06 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w polskim rynku samochodów osobowych wyniósł 12,4 proc.. Na pozycji wicelidera utrzymał się Volkswagen, którego rynkowy udział wynosi 9,3 proc., a na trzecim miejscu jest Toyota z udziałem 7,8 proc.