Jest to nowoczesne podejście do organizacji pracy, które ma na celu efektywne wykorzystanie czasu pracy pracowników, jak i budżetów pracodawców.
Operatorzy telekomunikacyjni chcą uczestniczyć w kreowaniu tego podejścia, stąd w ich ofertach pojawiają się produkty wspierające pracę organizacji. W Netii „smart working" to produkty integrujące kanały komunikacji pracowników, którymi można zarządzać z jednego miejsca. Tym jednym miejscem może być dowolne, używane w danym momencie, urządzenie - komputer, laptop, tablet, a nawet komórka. Rozwiązanie Netii umożliwia wykorzystanie potencjału na każdym z tych urządzeń bez uszczerbku dla jakości i szybkości użytkowania. Dwie z licznych funkcji szczególnie służą usprawnieniu i przyspieszeniu obiegu informacji oraz decyzji w firmie.
Pierwsza z nich to funkcja „presence" (ang. „obecność"), która pozwala na weryfikację statusu pracownika na ekranie dowolnego urządzenia np. smartfonu, czy komputera. odpowiedni kolor sygnalizuje czy dana osoba jest w firmie, czy jest przy stanowisku pracy i czy jest aktywna. Natomiast opcja „click to dial" umożliwia z poziomu dowolnego urządzenia szybkie wybranie numeru i sposobu połączenia do osoby, z którą chce się skontaktować bez konieczności szukania jej w kontaktach. Choć pozornie te funkcje wydają się nie mieć w sobie nic rewolucyjnego, pozwalają na znaczne przyspieszenie pracy i wyeliminowanie z niej czynności bezproduktywnych takich jak podejmowanie prób kontaktu z osobą niebędącą w pracy czy czasochłonne i mozolne wyszukiwanie aktualnie potrzebnych kontaktów. A że w biznesie, czas to pieniądz, to oszczędność czasu bezpośrednio przekłada się na efektywność kosztową organizacji.
Paweł Rychcik, Starszy Kierownik Produktu w Netii wyjaśnia w ten sposób, czym jest „Presence": - To nic innego, jak wykorzystanie oprogramowania firmy Microsoft (Link 2013). Dzięki aplikacji wszyscy jej użytkownicy widzą swój status. Na przykład to, że są obecni, ale z jakichś przyczyn niedostępni – chociażby z powodu trwającego spotkania. W „Presence" widać, że prowadzą rozmowy za pomocą aplikacji lub połączeń wideo, a gdy podłączą swoje urządzenie do monitora, czy rzutnika - aktywuje się status prelegenta. Najważniejszym elementem jest to, że widać również status użytkownika rozmawiającego przez telefon – mówi Rychcik.
Jak wygląda instalacja? - Usługa „Presence" wchodzi w skład każdego pakietu usług dla firm. Jest to usługa świadczona z tzw. chmury. W momencie aktywacji – czyli po wprowadzeniu umowy do naszych systemów – jest aktywna już po kilku minutach. Serwer usługowy jest w sieci Netii, a użytkownicy mogą pobrać aplikację ze strony Netii lub ze strony Microsoftu. Jeśli mamy 10 pracowników należy wykreować na serwerze 10 kont, a następnie login i hasło – wyjaśnia Paweł Rychcik.