Słaby sierpień dla nowych aut.

Prawie 7 proc. sprzedanych w sierpniu nowych samochodów osobowych zarejestrowano tymczasowo. Wyjadą za granicę, głównie do Niemiec.

Aktualizacja: 04.09.2013 01:52 Publikacja: 04.09.2013 01:52

Druga połowa roku – jak na razie – nie przynosi ożywienia na polskim rynku samochodów osobowych. Co prawda w sierpniu liczba rejestracji wzrosła o prawie 6 proc. w ujęciu rocznym, ale w porównaniu z tegorocznym lipcem poszybowała w dół o niemal jedną czwartą – do niewiele ponad 19 tys. aut.

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, ten głęboki spadek spowodowany jest wakacjami, gdy ruch w salonach jest niewielki. Ale to nie wszystko. Byłoby jeszcze gorzej, gdyby nie reeksport.

Otóż w ubiegłym miesiącu 7 proc. rejestracji dotyczyło samochodów rejestrowanych tymczasowo. W zdecydowanej większości są to auta, które w krótkim czasie trafiają do klientów za granicą. Zwłaszcza niemieckich, bo słaby wobec euro złoty sprawia, że auta w polskich salonach są dla nich tańsze.

Reeksport rośnie systematycznie od maja. Zdaniem monitorującego polski rynek motoryzacyjny Instytutu Samar, może sięgać nawet jednej dziesiątej całej sprzedaży w salonach. W tej sytuacji dane rejestracyjne mogą nie obrazować rzeczywistej sytuacji rynku. Według Centralnej Ewidencji Pojazdów, liczba zarejestrowanych od początku roku nowych aut osobowych zbliżyła się do 191,4 tys. sztuk. To o 2 proc. (3844 sztuki) więcej niż w pierwszych ośmiu miesiącach przed rokiem. Analitycy PZPM uważają jednak, że po odjęciu reeksportu rynek mógłby odnotować spadek.

Ale nie tylko polski rynek ma kłopoty. Spadki widoczne są także na największych rynkach Europy Zachodniej. Ku zmartwieniu branży, następują po odżywaniu w połowie roku.

Przykładowo we Francji sprzedaż nowych aut spadła w sierpniu o 11 proc. w ujęciu rocznym do 85,6 tys. aut (w lipcu wzrosła o 1 proc.), w Hiszpanii poszybowała w dół o 18 proc., do 38,9 tys., we Włoszech zmalała o 7 proc., do 53 tys.

Spadek dotknął także największego w Europie rynku niemieckiego. W sierpniu zarejestrowano tam nieco ponad 214 tys. aut osobowych. O 5,5 proc. mniej niż przed rokiem. Według Federalnej Agencji Transportu, od stycznia liczba rejestracji w Niemczech skurczyła się o 7 proc., do 1,97 mln aut.

W polskich salonach w sierpniu najwięcej sprzedano volkswagenów – 1928 sztuk.

Od początku roku liderem sprzedaży jest jednak Skoda.

Druga połowa roku – jak na razie – nie przynosi ożywienia na polskim rynku samochodów osobowych. Co prawda w sierpniu liczba rejestracji wzrosła o prawie 6 proc. w ujęciu rocznym, ale w porównaniu z tegorocznym lipcem poszybowała w dół o niemal jedną czwartą – do niewiele ponad 19 tys. aut.

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, ten głęboki spadek spowodowany jest wakacjami, gdy ruch w salonach jest niewielki. Ale to nie wszystko. Byłoby jeszcze gorzej, gdyby nie reeksport.

Biznes
Kolejny bałtycki kabel uszkodzony. To nie przypadek
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polacy niegotowi na AI
Biznes
Wojny napędzają światowy przemysł zbrojeniowy. PGZ pnie się w górę
Biznes
Kontrolowany przez francuski rząd bukmacher wycofuje się z Polski
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
MON przyznaje: W tym roku na obronność trafi o 20 mld zł mniej niż zakładano
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska