Reklama

Trendy rządzą sieciami

Dominacja treści wideo to najważniejsza tendencja, której sprostać chcą operatorzy.

Aktualizacja: 05.09.2013 11:13 Publikacja: 05.09.2013 00:24

Trendy rządzą sieciami

Foto: Bloomberg

O trendach na telekomunikacyjnym rynku można mówić przynajmniej z kilku perspektyw. Zaczynając od potrzeb klienta (konsumenta i przedsiębiorcy), przez produkty stanowiące na nie odpowiedź, możliwości i bariery technologiczne czy – wreszcie – z perspektywy firmy telekomunikacyjnej: dostawcy urządzeń końcowych czy operatora usytuowanego między konkurentami, prawodawcą, regulatorem a konsumentem.

Wideo zaleje sieci

Firmy działające w branży telekomunikacyjnej identyfikują kilka głównych potrzeb klientów, które następnie decydują o poczynaniach firm. Po pierwsze, zarówno klienci indywidualni, jak i firmy chcą dostępu do pełnej oferty usług wysokiej jakości. To sprawia, że operatorzy, których domeną była komunikacja, teraz gremialnie stawiają na pakietyzację usług telefonii, dostępu do Internetu i telewizji oraz inwestują w swoje sieci.

Po drugie, konsumenci chcą mieć dostęp do wykupionych usług zawsze przy sobie. – Chcą nie tylko korzystać z tradycyjnych mediów, ale mieć dostęp do swoich znajomych, informacji czy rozrywki non stop, niezależnie od miejsca, w którym przebywają – uważa Mirosław Godlewski, prezes Netii, której strategia zakłada dostarczanie konsumentom „świata on line" na wszelkie możliwe sposoby.

Netia działa na rynku dystrybucji telewizji od niedawna (ma 100 tys. abonentów tej usługi) i chce przyciągać klientów, dając im możliwość autorskiego komponowania ramówki z tradycyjnych treści telewizyjnych, zasobów pochodzących z aplikacji oraz własnych multimediów użytkownika.

Treści wideo – przekazy na żywo, telekonferencje, w końcu filmy i programy znane z tradycyjnej telewizji oraz drobne formy i reklamy – to obecnie jeden z podstawowych motorów działań właścicieli sieci telekomunikacyjnych. – Ruch wideo zdominuje sieć – uważa Thomas Kissling, odpowiadający za produkty i innowacje w Deutsche Telekom. Tę opinię potwierdzają szacunki Cisco. Zgodnie z nimi w 2017 roku przesyłane przez konsumentów treści wideo zajmą w sieci tyle miejsca, ile dziś zajęłoby 98 mln filmów DVD.

Reklama
Reklama

To m.in. z tego powodu operatorzy uczą się obsługi branży filmowej (operatorów multipleksów, producentów i dystrybutorów filmów) i inwestują w technologie, które w przyszłości pomogą im sprostać natłokowi wideo. – LTE, światłowody, sieci hybrydowe i vectoring (sposób, aby wydłużyć życie sieci miedzianych operatorów stacjonarnych – red.) będą kluczowe w kolejnych latach – uważa Kissling.

Przenikanie

Maciej Filipkowski, wiceprezes Samsung Polska, wśród trendów, o których warto mówić, obok mobilności wymienia konwergencję. Z punktu widzenia dostawcy urządzeń końcowych (smartfonów, tabletów i innych) ważne jest istnienie ekosystemu różnych urządzeń, które zaczynają ze sobą współgrać.

Dla operatorów konwergencja oznacza budowę pakietów usług z wykorzystaniem różnych dostępnych technologii: stacjonarnych, przewodowych, ale pozwalających się przemieszczać, a więc nomadycznych (WiFi) oraz w końcu mobilnych. Przejęcie sieci Plus przez Zygmunta Solorza-Żaka, właściciela Cyfrowego Polsatu, to z kolei próba konwergencji świata telekomunikacji i mediów. Czy się opłaci – dopiero się okaże. Według Filipkowskiego w elektronice jednym z trendów są urządzenia do noszenia, tzw. wearable devices. – To przyszłość – uważa menedżer. Inny segment przyszłości dla producentów urządzeń elektronicznych to jego zdaniem medycyna. – Jesteśmy w przededniu eksplozji tego rynku w Polsce – uważa.

Szef Netii uważa zaś, że w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej szansę przynależności do grona rosnących operatorów mają nie tylko posiadacze pojemnej sieci, oferujący atrakcyjne treści wideo, korzystający z szans, jakie daje konwergencja, ale też podmioty aktywnie konsolidujące rynek (fuzje i przejęcia w branży to już globalny trend) oraz paneuropejscy i globalni gracze. Ostatni niezbędny element to rozległa baza klientów indywidualnych: potencjalnych odbiorców innowacji. To m.in. o nich mowa będzie na 5. Kongresie Netii „Biznes to rozmowy".

Przed targami IFA:

inteligentny dom

Pakiet startowy zawierający pulę czujników w sąsiednim kraju może kosztować 200–250 euro. W Polsce koncepcję taką realizuje już Orange. Przymierza się do niej operator sieci Plus.    
—ziu

Reklama
Reklama

O trendach na telekomunikacyjnym rynku można mówić przynajmniej z kilku perspektyw. Zaczynając od potrzeb klienta (konsumenta i przedsiębiorcy), przez produkty stanowiące na nie odpowiedź, możliwości i bariery technologiczne czy – wreszcie – z perspektywy firmy telekomunikacyjnej: dostawcy urządzeń końcowych czy operatora usytuowanego między konkurentami, prawodawcą, regulatorem a konsumentem.

Wideo zaleje sieci

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Biznes
Ciepło, taniej i bez tłoku. Wakacje poza sezonem bardziej popularne
Biznes
Weto prezydenta, miliardy z banków do budżetu i odbicie konsumpcji
Biznes
Minister cyfryzacji: Prezydent Polski wyłącza Ukrainie satelitarny internet
Biznes
Nierealne żądania Kremla, podatkowa batalia i kłopoty niemieckiej gospodarki
Biznes
Fundusz z grupy BGK inwestuje w spółkę produkującą satelity
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama