Z niedawno opublikowanego sprawozdania finansowego sieci Real za 2012 r. wynika, że jej strata netto w tym okresie wyniosła 59,6 mln zł, a przychody – po spadku o ponad 6 proc. – wyniosły 5,6 mld zł.
W dokumencie jest również informacja, iż strata spółki z lat ubiegłych na koniec 2012 r. wyniosła już ponad 1,3 mld zł – w 2011 r. było to ponad 100 mln zł. Biorąc pod uwagę, iż kapitał podstawowy spółki wynosił ledwie 62 mln zł więcej od sumy strat, sytuacja spółki jest zła.
1,3 mld zł wynosi skumulowana strata sieci hipermarketów Real w Polsce z lat ubiegłych
Powody tej sytuacji nie są tajemnicą – hipermarkety najmocniej odczuły spowolnienie gospodarcze. W tym roku ten segment rynku handlowego radzi sobie najgorzej. Sprzedaż spada o kilka procent, podczas gdy dyskonty czy supermarkety generują wzrost i przesunęło się do nich wielu klientów, wcześniej kupujących właśnie w hipermarketach.
Kilka lat temu nieruchomości Reala zostały sprzedane, a sieć dzisiaj powierzchnie wynajmuje. – Z dzisiejszej perspektywy to fatalny błąd, jednak wtedy liczyło się zdobycie kapitału na dalszy rozwój na wówczas bardzo perspektywicznym rynku – mówi jeden z byłych menedżerów sieci.