Centra handlowe na stałe zmieniły sposób robienia zakupów w naszym kraju. Zaczęły się pojawiać w drugiej połowie lat 90. i spowodowały rewolucyjne zmiany – wielu konsumentów potrafi w nich spędzać całe dnie. W jednym miejscu można zrobić zakupy, pójść do restauracji czy kina.
Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że na koniec czerwca 2013 r. w Polsce działało już ponad 400 galerii o łącznej powierzchni najmu brutto 9,4 mln mkw. W porównaniu z danymi z poprzedniego półrocza pojawiło się dziewięć nowych centrów – największe w tej grupie to Europa Centralna w Gliwicach z 67 tys. mkw. i Galeria Solna w Inowrocławiu z 31 tys. mkw. powierzchni najmu brutto.
110,1 mld zł wyniosły łączne obroty centrów handlowych w Polsce w 2012 r. Daje to naszemu krajowi szóstą pozycję w Europie.
– Łącznie z rozbudowami w pierwszej połowie 2013 r. do użytku oddano ok. 200 tys. mkw., mniej niż w ciągu poprzednich sześciu miesięcy. Należy jednak pamiętać o tym, że główna fala otwarć spodziewana jest w drugiej połowie tego roku – mówi Radosław Knap, dyrektor ds. badań rynku i nowych projektów w PRCH.
Faktycznie w tej grupie znajdzie się sporo dużych i prestiżowych obiektów, jak Galeria Katowicka, Poznań City Centre, Riviera Gdynia i Galeria Bronowice w Krakowie. – W obiekcie znajdzie się 250 punktów – podaje biuro prasowe Galerii Katowickiej.