Centra ważne dla gospodarki

Choć powstaje coraz mniej galerii, to otwierane w nich sklepy tworzą niemal 7 proc. polskiego PKB.

Publikacja: 18.09.2013 00:14

Centra ważne dla gospodarki

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Centra handlowe na stałe zmieniły sposób robienia zakupów w naszym kraju. Zaczęły się pojawiać w drugiej połowie lat 90. i spowodowały rewolucyjne zmiany – wielu konsumentów potrafi w nich spędzać całe dnie. W jednym miejscu można zrobić zakupy, pójść do restauracji czy kina.

Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że na koniec czerwca 2013 r. w Polsce działało już ponad 400 galerii o łącznej powierzchni najmu brutto 9,4 mln mkw. W porównaniu z danymi z poprzedniego półrocza pojawiło się dziewięć nowych centrów – największe w tej grupie to Europa Centralna w Gliwicach z 67 tys. mkw. i Galeria Solna w Inowrocławiu z 31 tys. mkw. powierzchni najmu brutto.

110,1 mld zł wyniosły łączne obroty centrów handlowych w Polsce w 2012 r. Daje to naszemu krajowi szóstą pozycję w Europie.

– Łącznie z rozbudowami w pierwszej połowie 2013 r. do użytku oddano ok. 200 tys. mkw., mniej niż w ciągu poprzednich sześciu miesięcy. Należy jednak pamiętać o tym, że główna fala otwarć spodziewana jest w drugiej połowie tego roku – mówi Radosław Knap, dyrektor ds. badań rynku i nowych projektów w PRCH.

Faktycznie w tej grupie znajdzie się sporo dużych i prestiżowych obiektów, jak Galeria Katowicka, Poznań City Centre, Riviera Gdynia i Galeria Bronowice w Krakowie. – W obiekcie znajdzie się 250 punktów – podaje biuro prasowe Galerii Katowickiej.

Po lokalizacjach widać, że dla deweloperów centrów handlowych głównym celem ekspansji ponownie stały się największe aglomeracje, w których według danych PRCH znajduje się niemal 60 proc. tego typu obiektów. Jeszcze kilka lat temu większość firm chciała budować nowe galerie głównie w mniejszych czy nawet małych miastach, jednak z danych wynika, iż tylko 15,2 proc. powierzchni przypada na miasta z populacją do 100 tys. mieszkańców.

Aktywność deweloperów już ma swoje konkretne efekty – w Polsce średnie nasycenie centrami handlowymi to 244 mkw. na tysiąc mieszkańców. W największych aglomeracjach to średnio do 600 mkw.  Za to w miastach z 200–400 tys. mieszkańców, choć nasycenie obecnie jest na zbliżonym poziomie, po zrealizowaniu wszystkich planowanych obecnie projektów wzrośnie do niemal 700 mkw.

W miastach od 100 do 200 tys. mieszkańców nasycenie rynku to już niemal 800 mkw. na tysiąc mieszkańców, a po zrealizowaniu planowanych inwestycji jeszcze wzrośnie. – W wielu miastach, na czele z Rzeszowem czy Gorzowem Wielkopolskim, centrów jest już za dużo. Przygotowanie i zrealizowanie takiej inwestycji zajmuje lata, a w tym czasie zmieniają się realia rynkowe – mówi nieoficjalnie przedstawiciel jednego z deweloperów.

Firmy mimo to centra budują, ponieważ mają na nie zapewnione finansowanie, a dopiero po otwarciu okazuje się, na ile obiekt ma zapewnione miejsce na lokalnym rynku i czy najemcy będą w stanie się utrzymać. Po fali informacji o galeriach otwieranych z niewynajętą nawet połową lokali teraz najwidoczniej sytuacja się normalizuje.

Centrum handlowe Ferio w Koninie podało niedawno, że nie miało problemów ze znalezieniem chętnych na lokale. – Nowa część centrum została w 100 proc. skomercjalizowana na długo przed pierwszymi planowanymi otwarciami nowych sklepów, które przewidziane są na październik br. i marzec przyszłego roku – mówi Katarzyna Tondel-Jędrzejczak z Balmain Asset Management, zarządzającego obiektem.

Centrów nie można lekceważyć – w 2012 r. statystyczny Polak wydał w nich ok. 2,9 tys. zł. W sumie daje to astronomiczną kwotę 110,1 mld zł, co daje naszemu krajowi szóstą pozycję w Europie po Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech.

Centra handlowe na stałe zmieniły sposób robienia zakupów w naszym kraju. Zaczęły się pojawiać w drugiej połowie lat 90. i spowodowały rewolucyjne zmiany – wielu konsumentów potrafi w nich spędzać całe dnie. W jednym miejscu można zrobić zakupy, pójść do restauracji czy kina.

Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że na koniec czerwca 2013 r. w Polsce działało już ponad 400 galerii o łącznej powierzchni najmu brutto 9,4 mln mkw. W porównaniu z danymi z poprzedniego półrocza pojawiło się dziewięć nowych centrów – największe w tej grupie to Europa Centralna w Gliwicach z 67 tys. mkw. i Galeria Solna w Inowrocławiu z 31 tys. mkw. powierzchni najmu brutto.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca