Stadion Narodowy nadal ze stratą, choć mniejszą od założeń

Sportowa arena miała w okresie styczeń–lipiec 10,6 mln zł przychodów i 20,5 mln zł kosztów – podała zarządzająca obiektem spółka Pl.2012+. Pierwszych siedem miesięcy tego roku stadion zakończył zatem z 10,4 mln zł straty.

Aktualizacja: 25.09.2013 13:24 Publikacja: 25.09.2013 01:27

Stadion Narodowy nadal ze stratą, choć mniejszą od założeń

Foto: Fotorzepa, Adam Burakowski Adam Burakowski

Strata okazała się jednak niższa od przewidywań zawartych w przygotowanym na początku stycznia biznesplanie. Spółka Pl.2012+ przewidywała wówczas, że przychody obiektu w okresie styczeń–lipiec wyniosą niespełna 7,6 mln zł, a jego koszty sięgną 23 mln zł, co przełożyłoby się na 15,4 mln zł straty.

Obniżenie kosztów funkcjonowania areny o 2,5 mln zł możliwe było głównie za sprawą spadku kosztów energii (o blisko 750 tys. zł), utrzymania obiektu. Wyższą od prognozowanej sprzedaż udało się osiągnąć we wszystkich kluczowych aspektach działalności.

Zgodnie z założeniami spółki Pl.2012+ stadion ma zacząć przynosić zyski z działalności operacyjnej w 2015 r. W przyszłym roku wynik powinien zaś być zbliżony do zera. Prognozy przewidują, że w 2014 r. przychody areny przekroczą 49,9 mln zł, a w 2015 r. sięgną 56,9 mln zł. W 2016 r. ma to być już blisko 60,1 mln zł.

Marek Noetzel, partner w dziale powierzchni handlowych Cushman & Wakefield, uważa, że informacja o tym, iż Stadion Narodowy miał mniejszą stratę, to krok w kierunku uczynienia go rentownym.

– Kluczem do zysków obiektów tego typu jest organizowanie i przyciąganie największych imprez. Dużym sukcesem okazało się wydarzenie z ostatniego weekendu, czyli Top Gear, które było jedną z najlepiej sprzedanych dotąd imprez. To pokazuje proaktywną postawę zarządcy – mówi Noetzel.

Przyznaje, że stadion ma duży potencjał do przyciągania tego typu wydarzeń. Zaznacza jednak, że spora jest również konkurencja, gdyż w ostatnim czasie w naszym kraju powstało kilka nowoczesnych aren sportowych. –

Drugą kwestią są przychody możliwe do osiągnięcia z wynajmu powierzchni biurowej, co byłoby dużym odciążeniem dla obiektu, gdyż ułatwiłoby pokrycie kosztów jego utrzymania – mówi Noetzel.

Strata okazała się jednak niższa od przewidywań zawartych w przygotowanym na początku stycznia biznesplanie. Spółka Pl.2012+ przewidywała wówczas, że przychody obiektu w okresie styczeń–lipiec wyniosą niespełna 7,6 mln zł, a jego koszty sięgną 23 mln zł, co przełożyłoby się na 15,4 mln zł straty.

Obniżenie kosztów funkcjonowania areny o 2,5 mln zł możliwe było głównie za sprawą spadku kosztów energii (o blisko 750 tys. zł), utrzymania obiektu. Wyższą od prognozowanej sprzedaż udało się osiągnąć we wszystkich kluczowych aspektach działalności.

Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach