M-commerce warte 1 mld zł

W tym roku Polacy na zakupy przez urządzenia mobilne wydadzą już 1 mld zł, a w kolejnych latach rynek ma zyskiwać 60 proc. rocznie

Publikacja: 29.10.2013 12:37

M-commerce warte 1 mld zł

Foto: Bloomberg

Takie wnioski płyną z badania instytutu IPSOS, przeprowadzonego na zlecenie firmy PayPal. W 2015 r. wartość handlu mobilnego – transakcje za pośrednictwem smartfonów, tabletów -  w Polsce ma wynieść już 3 mld zł.

Tylko w ubiegłym roku, wartość płatności mobilnych dokonanych z kont PayPal na świecie wzrosła pięciokrotnie, do poziomu 10 mld dol. Jak podaje firma w Polsce także widać dynamiczny wzrost liczby transakcji dokonywanych przy pomocy urządzeń przenośnych. I chociaż dziś ich udział w całym rynku e-commerce wynosi ok. 4 proc., to według przewidywań Ipsos, już w 2015 r. przekroczy 12 proc.

Na rosnące znaczenie mobilnego handlu wpływa m.in. popularyzacja urządzeń przenośnych – smartfonów i tabletów – oraz fakt, że to dzięki nim Polacy spędzają w sieci coraz więcej czasu. Już 41 proc. Polaków posiada smartfony, a 14 proc. używa tabletów. Spędzają przy komputerze w sieci średnio 4,5 godziny dziennie, głównie wieczorem. Smartfony towarzyszą nam jednak przez cały dzień i wyłącznie za ich pośrednictwem jesteśmy on-line już ponad dwie godziny w ciągu doby.

Smartfony i tablety służą już nie tylko do sprawdzania poczty i czytania wiadomości, ale coraz częściej stają się platformami zakupowymi. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, 70 proc. badanych przez Ipsos przynajmniej raz skorzystało z oferty internetowych sprzedawców. Do zakupów w sieci zachęcają przede wszystkim: niższa cena produktów, wygoda oraz szybkość realizacji zamówienia.

Niską cenę, jako główną motywację do zakupów w Internecie wskazała ponad połowa (53%) użytkowników komputerów, 31 proc. właścicieli smartfonów i tylko 27 proc. posiadaczy tabletów. Jak pokazują badania użytkownicy smartfonów i tabletów są znacznie mniej wrażliwi na czynnik cenowy. - Internet został stworzony z myślą o mobilności. A mobilność to szybkość, impulsowość... więc i płatności mobilne muszą być tak zorganizowane, aby umożliwiać szybkie i impulsowe zakupy. Klucz do  skuteczności i popularności takich płatności to ekstremalna wygoda – mówi Marcin Beme, współzałożyciel i prezes  Audioteka.pl.

Poza znaczącym potencjałem wzrostu, autorzy badania Ipsos podają również główne bariery w rozwoju m-commerce w Polsce. Klientów zniechęca po stronie sprzedawców m.in. brak odpowiednich rozwiązań na urządzenia przenośne – 10 proc. użytkowników smartfonów wskazało, że nie kupuje w ten sposób, z uwagi na niedostępność stron internetowych przystosowanych do przeglądania na ekranie telefonu. Firmy, które zdają sobie jednak sprawę z potencjału urządzeń mobilnych w handlu wskazują na zalety, jakie przynosi przystosowanie się do m-commerce:

- Potencjał zakupów przez urządzenia mobilne jest coraz większy i z roku na rok widzimy wzrost udziału mobile'u. Nie są to, co prawda, te same wartości jak w Europie Zachodniej,

a już na pewno nie te same, co w USA, ale są na tyle znaczne, iż nie można ich pominąć. W przypadku naszego serwisu ponad 10 proc. wejść pochodzi z urządzeń mobilnych, ale tylko 5 proc. zakupów finalizowanych jest na tych właśnie urządzeniach – mówi Jacek Szlendak, prezes Zlotewyprzedaze.pl. - Jest to niewielka część całej sprzedaży, lecz dla nas bardzo istotna, dlatego zdecydowaliśmy się na wypuszczenie naszej dedykowanej aplikacji mobilnej na platformę iOS zarówno dla telefonów, jak i tabletów. Jej premiera nastąpi już w listopadzie – dodaje.

Takie wnioski płyną z badania instytutu IPSOS, przeprowadzonego na zlecenie firmy PayPal. W 2015 r. wartość handlu mobilnego – transakcje za pośrednictwem smartfonów, tabletów -  w Polsce ma wynieść już 3 mld zł.

Tylko w ubiegłym roku, wartość płatności mobilnych dokonanych z kont PayPal na świecie wzrosła pięciokrotnie, do poziomu 10 mld dol. Jak podaje firma w Polsce także widać dynamiczny wzrost liczby transakcji dokonywanych przy pomocy urządzeń przenośnych. I chociaż dziś ich udział w całym rynku e-commerce wynosi ok. 4 proc., to według przewidywań Ipsos, już w 2015 r. przekroczy 12 proc.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca