Takie wnioski płyną z badania instytutu IPSOS, przeprowadzonego na zlecenie firmy PayPal. W 2015 r. wartość handlu mobilnego – transakcje za pośrednictwem smartfonów, tabletów - w Polsce ma wynieść już 3 mld zł.
Tylko w ubiegłym roku, wartość płatności mobilnych dokonanych z kont PayPal na świecie wzrosła pięciokrotnie, do poziomu 10 mld dol. Jak podaje firma w Polsce także widać dynamiczny wzrost liczby transakcji dokonywanych przy pomocy urządzeń przenośnych. I chociaż dziś ich udział w całym rynku e-commerce wynosi ok. 4 proc., to według przewidywań Ipsos, już w 2015 r. przekroczy 12 proc.
Na rosnące znaczenie mobilnego handlu wpływa m.in. popularyzacja urządzeń przenośnych – smartfonów i tabletów – oraz fakt, że to dzięki nim Polacy spędzają w sieci coraz więcej czasu. Już 41 proc. Polaków posiada smartfony, a 14 proc. używa tabletów. Spędzają przy komputerze w sieci średnio 4,5 godziny dziennie, głównie wieczorem. Smartfony towarzyszą nam jednak przez cały dzień i wyłącznie za ich pośrednictwem jesteśmy on-line już ponad dwie godziny w ciągu doby.
Smartfony i tablety służą już nie tylko do sprawdzania poczty i czytania wiadomości, ale coraz częściej stają się platformami zakupowymi. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, 70 proc. badanych przez Ipsos przynajmniej raz skorzystało z oferty internetowych sprzedawców. Do zakupów w sieci zachęcają przede wszystkim: niższa cena produktów, wygoda oraz szybkość realizacji zamówienia.
Niską cenę, jako główną motywację do zakupów w Internecie wskazała ponad połowa (53%) użytkowników komputerów, 31 proc. właścicieli smartfonów i tylko 27 proc. posiadaczy tabletów. Jak pokazują badania użytkownicy smartfonów i tabletów są znacznie mniej wrażliwi na czynnik cenowy. - Internet został stworzony z myślą o mobilności. A mobilność to szybkość, impulsowość... więc i płatności mobilne muszą być tak zorganizowane, aby umożliwiać szybkie i impulsowe zakupy. Klucz do skuteczności i popularności takich płatności to ekstremalna wygoda – mówi Marcin Beme, współzałożyciel i prezes Audioteka.pl.