M-commerce warte 1 mld zł

W tym roku Polacy na zakupy przez urządzenia mobilne wydadzą już 1 mld zł, a w kolejnych latach rynek ma zyskiwać 60 proc. rocznie

Publikacja: 29.10.2013 12:37

M-commerce warte 1 mld zł

Foto: Bloomberg

Takie wnioski płyną z badania instytutu IPSOS, przeprowadzonego na zlecenie firmy PayPal. W 2015 r. wartość handlu mobilnego – transakcje za pośrednictwem smartfonów, tabletów -  w Polsce ma wynieść już 3 mld zł.

Tylko w ubiegłym roku, wartość płatności mobilnych dokonanych z kont PayPal na świecie wzrosła pięciokrotnie, do poziomu 10 mld dol. Jak podaje firma w Polsce także widać dynamiczny wzrost liczby transakcji dokonywanych przy pomocy urządzeń przenośnych. I chociaż dziś ich udział w całym rynku e-commerce wynosi ok. 4 proc., to według przewidywań Ipsos, już w 2015 r. przekroczy 12 proc.

Na rosnące znaczenie mobilnego handlu wpływa m.in. popularyzacja urządzeń przenośnych – smartfonów i tabletów – oraz fakt, że to dzięki nim Polacy spędzają w sieci coraz więcej czasu. Już 41 proc. Polaków posiada smartfony, a 14 proc. używa tabletów. Spędzają przy komputerze w sieci średnio 4,5 godziny dziennie, głównie wieczorem. Smartfony towarzyszą nam jednak przez cały dzień i wyłącznie za ich pośrednictwem jesteśmy on-line już ponad dwie godziny w ciągu doby.

Smartfony i tablety służą już nie tylko do sprawdzania poczty i czytania wiadomości, ale coraz częściej stają się platformami zakupowymi. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, 70 proc. badanych przez Ipsos przynajmniej raz skorzystało z oferty internetowych sprzedawców. Do zakupów w sieci zachęcają przede wszystkim: niższa cena produktów, wygoda oraz szybkość realizacji zamówienia.

Niską cenę, jako główną motywację do zakupów w Internecie wskazała ponad połowa (53%) użytkowników komputerów, 31 proc. właścicieli smartfonów i tylko 27 proc. posiadaczy tabletów. Jak pokazują badania użytkownicy smartfonów i tabletów są znacznie mniej wrażliwi na czynnik cenowy. - Internet został stworzony z myślą o mobilności. A mobilność to szybkość, impulsowość... więc i płatności mobilne muszą być tak zorganizowane, aby umożliwiać szybkie i impulsowe zakupy. Klucz do  skuteczności i popularności takich płatności to ekstremalna wygoda – mówi Marcin Beme, współzałożyciel i prezes  Audioteka.pl.

Poza znaczącym potencjałem wzrostu, autorzy badania Ipsos podają również główne bariery w rozwoju m-commerce w Polsce. Klientów zniechęca po stronie sprzedawców m.in. brak odpowiednich rozwiązań na urządzenia przenośne – 10 proc. użytkowników smartfonów wskazało, że nie kupuje w ten sposób, z uwagi na niedostępność stron internetowych przystosowanych do przeglądania na ekranie telefonu. Firmy, które zdają sobie jednak sprawę z potencjału urządzeń mobilnych w handlu wskazują na zalety, jakie przynosi przystosowanie się do m-commerce:

- Potencjał zakupów przez urządzenia mobilne jest coraz większy i z roku na rok widzimy wzrost udziału mobile'u. Nie są to, co prawda, te same wartości jak w Europie Zachodniej,

a już na pewno nie te same, co w USA, ale są na tyle znaczne, iż nie można ich pominąć. W przypadku naszego serwisu ponad 10 proc. wejść pochodzi z urządzeń mobilnych, ale tylko 5 proc. zakupów finalizowanych jest na tych właśnie urządzeniach – mówi Jacek Szlendak, prezes Zlotewyprzedaze.pl. - Jest to niewielka część całej sprzedaży, lecz dla nas bardzo istotna, dlatego zdecydowaliśmy się na wypuszczenie naszej dedykowanej aplikacji mobilnej na platformę iOS zarówno dla telefonów, jak i tabletów. Jej premiera nastąpi już w listopadzie – dodaje.

Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie