Więcej aut i części z polskich fabryk

Bli­sko 17,5 mld eu­ro ma wy­nieść w tym ro­ku eks­port pol­skiego prze­my­słu mo­to­ry­za­cyj­ne­go – pro­gno­zu­je fir­ma ana­li­tycz­na Au­to­mo­ti­ve­Sup­pliers.pl.

Publikacja: 29.11.2013 11:48

Więcej aut i części z polskich fabryk

Foto: Bloomberg

We­dług jej wczo­raj­sze­go ra­por­tu sier­pień był pią­tym z rzę­du mie­sią­cem wzro­stu eks­por­tu, któ­ry wy­niósł 1,21 mld eu­ro. To o 11,7 proc. wię­cej niż w tym sa­mym mie­sią­cu przed ro­kiem.

Po ośmiu mie­sią­cach ro­ku war­tość eks­por­tu wzro­sła do 11,99 mld eu­ro i by­ła o 0,4 proc. wyż­sza niż rok wcze­śniej. Na­le­ży przy­pusz­czać, że w ko­lej­nych mie­sią­cach dy­na­mi­ka bę­dzie co­raz lep­sza. We­dług Mi­ni­ster­stwa Go­spo­dar­ki eks­port po­jaz­dów i czę­ści po trzech kwar­ta­łach był już o 2,3 proc. wyż­szy niż rok te­mu.

Osią­gnię­ty po sierp­niu wzrost to za­słu­ga sprzedaży na ryn­ki po­za­unij­ne (dy­na­mi­ka 119,1 proc.). Choć do kra­jów na­le­żą­cych do Unii Eu­ro­pej­skiej tra­fia wciąż zde­cy­do­wa­na więk­szość pro­duk­tów mo­to­ry­za­cyj­nych (prawie 80 proc. ca­ło­ści) to w tym re­gio­nie no­to­wa­ny był spa­dek po­py­tu na na­sze pro­duk­ty o 3,4 proc.

Eks­port wzrósł w przypadku połowy z dzie­sięciu naj­waż­niej­szych ryn­ków zby­tu. Naj­bar­dziej – do Tur­cji (o pra­wie 28 proc.), któ­ra zna­la­zła się na szó­stym miej­scu w ran­kin­gu naj­więk­szych od­bior­ców. Sprzedaż do naj­więk­sze­go od­bior­cy pol­skich pro­duk­tów – Nie­miec – oka­zała się niż­sza od ze­szło­rocz­ne­j o 3 proc. Na ko­lej­nych miej­scach zna­la­zły się Wiel­ka Bry­ta­nia (spa­dek o 1,4 proc.) oraz Wło­chy (spa­dek o 19,3 proc.).

Na trzy głów­ne pro­duk­ty eks­por­to­we: sa­mo­cho­dy oso­bo­we i to­wa­ro­wo­-oso­bo­we, czę­ści i ak­ce­so­ria oraz sil­ni­ki wy­so­ko­pręż­ne, w okre­sie ośmiu mie­się­cy przy­pa­da­ło 80,25 proc. ca­ło­ści eks­por­tu bran­ży.

Naj­więk­szą war­tość – 4,49 mld eu­ro – osiągnęła sprzedaż czę­ści i ak­ce­so­riów. To o 3,36 proc. wię­cej niż przed ro­kiem. Z ko­lei eks­port sa­mo­cho­dów oso­bo­wych i to­wa­ro­wo­-oso­bo­wych wy­niósł 3,53 mld eu­ro – o 2,56 proc. mniej niż rok wcze­śniej. W tym przy­pad­ku o spad­ku de­cy­du­je mniej­szy po­pyt na ryn­kach Eu­ro­py Za­chod­niej na sa­mo­cho­dy ma­łe i kom­pak­to­we, któ­re pro­du­ko­wa­ne są w pol­skich fa­bry­kach.

W przy­szłym ro­ku sy­tu­acja po­win­na się zmie­nić: pro­gno­zy eks­per­tów i firm mo­to­ry­za­cyj­nych za­kła­da­ją wzrost sprze­da­ży, zwłasz­cza na naj­waż­niej­szym dla pol­skich eks­por­te­rów ryn­ku nie­miec­kim. To ozna­cza tak­że wzrost pro­duk­cji w Pol­sce.

W ty­skich za­kła­dach Fia­ta pro­duk­cja naj­po­pu­lar­niej­szych mo­de­li po trzech kwar­ta­łach by­ła już wyż­sza niż rok te­mu. Wie­le tak­że wska­zu­je, że wzro­śnie eks­port gli­wic­kich za­kła­dów Opel Pol­ska. Od stycz­nia zwiększył się tak­że eks­port sil­ni­ków wy­so­ko­pręż­nych – o 1,4 proc., do kwo­ty 1,44 mld eu­ro. ­­­

We­dług jej wczo­raj­sze­go ra­por­tu sier­pień był pią­tym z rzę­du mie­sią­cem wzro­stu eks­por­tu, któ­ry wy­niósł 1,21 mld eu­ro. To o 11,7 proc. wię­cej niż w tym sa­mym mie­sią­cu przed ro­kiem.

Po ośmiu mie­sią­cach ro­ku war­tość eks­por­tu wzro­sła do 11,99 mld eu­ro i by­ła o 0,4 proc. wyż­sza niż rok wcze­śniej. Na­le­ży przy­pusz­czać, że w ko­lej­nych mie­sią­cach dy­na­mi­ka bę­dzie co­raz lep­sza. We­dług Mi­ni­ster­stwa Go­spo­dar­ki eks­port po­jaz­dów i czę­ści po trzech kwar­ta­łach był już o 2,3 proc. wyż­szy niż rok te­mu.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi