Więcej aut i części z polskich fabryk

Bli­sko 17,5 mld eu­ro ma wy­nieść w tym ro­ku eks­port pol­skiego prze­my­słu mo­to­ry­za­cyj­ne­go – pro­gno­zu­je fir­ma ana­li­tycz­na Au­to­mo­ti­ve­Sup­pliers.pl.

Publikacja: 29.11.2013 11:48

Więcej aut i części z polskich fabryk

Foto: Bloomberg

We­dług jej wczo­raj­sze­go ra­por­tu sier­pień był pią­tym z rzę­du mie­sią­cem wzro­stu eks­por­tu, któ­ry wy­niósł 1,21 mld eu­ro. To o 11,7 proc. wię­cej niż w tym sa­mym mie­sią­cu przed ro­kiem.

Po ośmiu mie­sią­cach ro­ku war­tość eks­por­tu wzro­sła do 11,99 mld eu­ro i by­ła o 0,4 proc. wyż­sza niż rok wcze­śniej. Na­le­ży przy­pusz­czać, że w ko­lej­nych mie­sią­cach dy­na­mi­ka bę­dzie co­raz lep­sza. We­dług Mi­ni­ster­stwa Go­spo­dar­ki eks­port po­jaz­dów i czę­ści po trzech kwar­ta­łach był już o 2,3 proc. wyż­szy niż rok te­mu.

Osią­gnię­ty po sierp­niu wzrost to za­słu­ga sprzedaży na ryn­ki po­za­unij­ne (dy­na­mi­ka 119,1 proc.). Choć do kra­jów na­le­żą­cych do Unii Eu­ro­pej­skiej tra­fia wciąż zde­cy­do­wa­na więk­szość pro­duk­tów mo­to­ry­za­cyj­nych (prawie 80 proc. ca­ło­ści) to w tym re­gio­nie no­to­wa­ny był spa­dek po­py­tu na na­sze pro­duk­ty o 3,4 proc.

Eks­port wzrósł w przypadku połowy z dzie­sięciu naj­waż­niej­szych ryn­ków zby­tu. Naj­bar­dziej – do Tur­cji (o pra­wie 28 proc.), któ­ra zna­la­zła się na szó­stym miej­scu w ran­kin­gu naj­więk­szych od­bior­ców. Sprzedaż do naj­więk­sze­go od­bior­cy pol­skich pro­duk­tów – Nie­miec – oka­zała się niż­sza od ze­szło­rocz­ne­j o 3 proc. Na ko­lej­nych miej­scach zna­la­zły się Wiel­ka Bry­ta­nia (spa­dek o 1,4 proc.) oraz Wło­chy (spa­dek o 19,3 proc.).

Na trzy głów­ne pro­duk­ty eks­por­to­we: sa­mo­cho­dy oso­bo­we i to­wa­ro­wo­-oso­bo­we, czę­ści i ak­ce­so­ria oraz sil­ni­ki wy­so­ko­pręż­ne, w okre­sie ośmiu mie­się­cy przy­pa­da­ło 80,25 proc. ca­ło­ści eks­por­tu bran­ży.

Naj­więk­szą war­tość – 4,49 mld eu­ro – osiągnęła sprzedaż czę­ści i ak­ce­so­riów. To o 3,36 proc. wię­cej niż przed ro­kiem. Z ko­lei eks­port sa­mo­cho­dów oso­bo­wych i to­wa­ro­wo­-oso­bo­wych wy­niósł 3,53 mld eu­ro – o 2,56 proc. mniej niż rok wcze­śniej. W tym przy­pad­ku o spad­ku de­cy­du­je mniej­szy po­pyt na ryn­kach Eu­ro­py Za­chod­niej na sa­mo­cho­dy ma­łe i kom­pak­to­we, któ­re pro­du­ko­wa­ne są w pol­skich fa­bry­kach.

W przy­szłym ro­ku sy­tu­acja po­win­na się zmie­nić: pro­gno­zy eks­per­tów i firm mo­to­ry­za­cyj­nych za­kła­da­ją wzrost sprze­da­ży, zwłasz­cza na naj­waż­niej­szym dla pol­skich eks­por­te­rów ryn­ku nie­miec­kim. To ozna­cza tak­że wzrost pro­duk­cji w Pol­sce.

W ty­skich za­kła­dach Fia­ta pro­duk­cja naj­po­pu­lar­niej­szych mo­de­li po trzech kwar­ta­łach by­ła już wyż­sza niż rok te­mu. Wie­le tak­że wska­zu­je, że wzro­śnie eks­port gli­wic­kich za­kła­dów Opel Pol­ska. Od stycz­nia zwiększył się tak­że eks­port sil­ni­ków wy­so­ko­pręż­nych – o 1,4 proc., do kwo­ty 1,44 mld eu­ro. ­­­

We­dług jej wczo­raj­sze­go ra­por­tu sier­pień był pią­tym z rzę­du mie­sią­cem wzro­stu eks­por­tu, któ­ry wy­niósł 1,21 mld eu­ro. To o 11,7 proc. wię­cej niż w tym sa­mym mie­sią­cu przed ro­kiem.

Po ośmiu mie­sią­cach ro­ku war­tość eks­por­tu wzro­sła do 11,99 mld eu­ro i by­ła o 0,4 proc. wyż­sza niż rok wcze­śniej. Na­le­ży przy­pusz­czać, że w ko­lej­nych mie­sią­cach dy­na­mi­ka bę­dzie co­raz lep­sza. We­dług Mi­ni­ster­stwa Go­spo­dar­ki eks­port po­jaz­dów i czę­ści po trzech kwar­ta­łach był już o 2,3 proc. wyż­szy niż rok te­mu.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku